כניסה הרשמה צור קשר

שימוש בדרכוני בטיחות (Safety Passport) והתועלת של דרכוני בטיחות דיגיטליים

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:02/02/2023


בתעשיות מסוימות, כגון בנייה, ייעור, תעשייה כבדה, תחבורה אווירית ועוד, העובדים נדרשים לידע טכני בסיסי ולהכשרה ספציפית, כדי שיהיו מסוגלים לעסוק במקצועם ולעבוד באתרים שבהם יש סיכון מקצועי ובטיחותי. באתרים כאלה, מטבע הדברים, הם צפויים לתאונות עבודה ופגיעות חמורות בשיעור גבוה יותר מאשר אלמלא הייתה להם ההכשרה הדרושה.

נשאלת השאלה כיצד התעשיות האלה יכולות לוודא שלעובדים יש הכישורים והידע לביצוע עבודתם בבטחה. אחת השיטות היא שימוש בתוכנית הדרכה והכשרה, והנפקת "דרכון לבטיחות ולבריאות בתעסוקה" למי שעבר הכשרה מתאימה ונבחן. דרך זו היא מהירה ושימושית עבור מעסיקים, ובאמצעותה יוכלו לוודא שהעובד בחצרם, או המבצע עבודה מטעמם, קיבל הכשרה בסיסית והוא בעל מוּדעות לבטיחות ולבריאות בתעסוקה.

דרכון בטיחות מהו?

"הדרכון" מעיד על קורס הכשרה, שמטרתו לספק לעובדים הדרכת בטיחות כללית או ספציפית לתעשייה שבה הם מועסקים. המסמך מונפק למי שסיימו את ההכשרה ועברו מבחנים על ידי גופים ייעודיים. המסמך משמש להצגת הכישורים והידע של העובדים בעבודה במקום מסוכן, ואת סוגי ההדרכות שעברו.

המסמך נקרא בשמות שונים במדינות השונות (דרכון בטיחות, כרטיס בטיחות). כמו כן, גם הגופים המנפיקים את הדרכונים, כמו רשויות המדינה או גופים מסחריים, גופים שאושרו על ידי הרשויות, וכמובן, חברות וארגונים שונים, מגדירים בעצמם את הדרישות והסטנדרטים הייחודיים שלהם. הם מדריכים בעצמם בהתאם לדרישותיהם ומנפיקים את המסמך בעיקר לשימוש באתריהם. אבל העיקרון, שבמרכזו עומדים הדרכה, הכשרה ואימון עובדים, זהה בכולם.


ההבדלים בין המדינות

בריטניה

כדי להיכנס לרוב אתרי הבנייה ההנדסית, העובדים נדרשים על ידי הקבלנים להכשרה ולדרכון בטיחות של CCNSG (Client Contractor National Safety Group). כמו כן, עבור אתרי בנייה, ההדרכה והנפקת הדרכון נעשית על ידי (
Construction Skills Certification Scheme) CSCS  ו- (The Construction Industry Training Bord) CITB
 
ארה"ב

המקבילה האמריקאית לדרכון הבטיחות היא כרטיס הדרכה לבטיחות באתר Site Safety Training (SST) Card. כרטיס זה מונפק על ידי מנהל הבטיחות והבריאות בעבודה (OSHA). הכרטיס מאשר קיום הדרכה למגזרי התעסוקה השונים. רמת ההדרכה ושעות ההדרכה הן בהתאם למגזר (קיימים 12 סוגי קורסים). נוסף על הדרישות הפדרליות בארה"ב, פרסמו מדינות, כגון, ניו יורק, דרישות הכשרה בסיסיות לעובדים, בדגש על עובדי הבנייה. 


  מקור: osha 

אסיה
 
באסיה, הנושא חדש, יחסית. עם זאת, חברות וארגונים שונים פיתחו שיטות הדרכה והכשרה, והנפיקו דרכוני בטיחות ספציפיים לעובדיהם בהתאם להכשרתם ולפעילותם. חברות בעלות אתרי פעילות רבים או חברות גדולות מחזיקות בפורטל אינטרנט משלהן לניהול הדרכת בטיחות ומיומנויות הקשורות לפעילויותיהן הספציפיות.

כל העובדים מקבלים דרכונים אישיים, המתעדים את נתוניהם האישיים ואת פרטי הדרכות הבטיחות וההכשרה המוסמכת שקיבלו, ואשר סיימו אותן בהצלחה.
 

התועלת בדרכון בטיחות דיגיטלי Digital Safety Passport (DSP)
 
דרכון בטיחות דיגיטלי הוא כרטיס חכם ביומטרי, שגודלו כשל תעודת זהות. הכרטיס מכיל מידע רלוונטי על העובד - מספר זהות, מספר העובד בארגון, הכשרות, קורסי בטיחות ועוד.
 
היתרונות העיקריים של הכרטיס החכם:

 
  • פשוט בשימוש.
  • מאפשר אימות וחוסך זמן בירורים.
  • מאפשר את הימצאות העובד במקום עבודה בהתאם להכשרה שקיבל.
  • מונע התחזות.
  • מאפשר עדכון אוטומטי של הכשרות שהעובד עבר.
  • מאפשר עדכון דיגיטלי של הוראות בטיחות מקומיות.
  • מאפשר אימות נתונים בזמן אמת.
  
הכרטיס הוא אמצעי חכם, מהיר ונוח לשימוש באתרים. המעקב והאימות מתבצעים באופן אוטומטי. תוקפם של הדרכונים משתנה בין המדינות והארגונים. הארכת תוקף הדרכון מחייבת את העובד לעבור הדרכת רענון תקופתית.

מקורות:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה