כניסה הרשמה צור קשר

הקשר בין רמת מעורבות עובדים לבין בטיחות ובריאות תעסוקתית

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:05/09/2023


תרומת מעורבות עובדים להצלחת הארגון

ידוע כי עובדים מעורבים, החשים מחויבות ומחוברות לארגון וממלאים את תפקידם בהתלהבות ובמסירות מיטיבים עם הארגון ותורמים להצלחתו ולשגשוגו. על פי סקר גאלופ משנת 2020, הארגונים בהם רמת מעורבות העובדים היתה מהגבוהות ביותר, היו רווחיים ב- 23% יותר מארגונים אחרים וצוותי עבודה של עובדים בעלי רמת מעורבות גבוהה היו פרודוקטיביים יותר ב - 14-18% יחסית לצוותי העבודה האחרים.

האם עובדים מעורבים גם משפרים את הבטיחות והבריאות במקום העבודה?

גאלופ חשף בסקר זה כי בארגונים בהם העובדים היו מעורבים יותר יחסית לארגונים אחרים , היו 64% פחות תאונות עבודה ומחלות מקצוע ו - 81% פחות היעדרויות עובדים מאשר בארגונים אחרים. עובדים המבינים את החשיבות של הבטיחות והבריאות בעבודה ואת האחריות האישית שלהם לקידום נושאים אלו נוטים להשקיע מעצמם זמן ואנרגיה להשגתם.


חסמים וקשיים בהשגת מעורבות עובדים 

מנהלי ארגונים החותרים להנחיל תרבות של בטיחות ובריאות בעבודה מתבססים לצורך כך על השיטות המקובלות (הדרכת עובדים, מערכת דיווח על תאונות ועל אירועי "כמעט ונפגע", קביעת יעדי בטיחות ברורים, עידוד תקשורת בין עובדים למעסיקיהם, ריענון שיטות עבודה, מתן משובים חיוביים לעובדים, שימוש באינדיקטורים תפעוליים וכדומה), אולם לרוב, הם אינם מצליחים לקדם את יעדיהם לפי התוכניות שלהם וכן עובדיהם אינם חשים מחויבות ואחריות אישית לבטיחות ובריאות בעבודה.

נתונים שנאספו בשנים האחרונות מרחבי ארה"ב מראים תמונה עגומה בהקשר של מעורבות עובדים בארגוני עבודה. למרות שמעסיקים רבים בארה"ב משקיעים משאבי זמן וכסף בלתי נדלים ביוזמות להעלאת מעורבות עובדים, רק 32% מהעובדים בארה"ב רואים עצמם כ"מעורבים בעבודה". באופן דומה, בעוד ש-72% מהמעסיקים מדווחים כי מעורבות עובדים בנושאי בטיחות בריאות וסביבה היא בעדיפות עליונה עבורם, יותר מ-68% מהם מדווחים כי בפועל רמת מעורבות העובדים במקומות העבודה שלהם אינה טובה יותר מבינונית.

מומחי בטיחות בריאות וסביבה (EHS (E
nvironmental Health and Safety טוענים כי אפילו כאשר העובדים מקבלים את החופש ליזום בדרכים המתאימות להם כדי להיות מעורבים יותר בקידום יעדי הבטיחות והבריאות בארגון, הם אינם מגיעים להישגים המצופים. סקר "מעורבות עובדים לקידום יעדי EHS", שנערך לאחרונה בארגוני עבודה, בחן את השאלה "האם ארגוני עבודה מתמקדים בנושאים הנכונים כדי להשיג רמה גבוהה של מעורבות עובדים?" ואם לא, במה עליהם להתמקד? ומהם, לדעת המעסיקים, החסמים העיקריים המפריעים לארגונים להשיג מעורבות עובדים לקידום יעדי ה-EHS?

להלן החסמים שהוצגו על ידי משתתפי הסקר:
 
   חסמים למעורבות עובדים בהשגת יעדי בטיחות בריאות וסביבה בארגון
 

 
70% מהמעסיקים ציינו כי העובדים אינם מבינים את מהות המניעים למעורבות, 64% זיהו מגבלות זמן ו-54% דיווחו על חוסר מחויבות של ההנהלה הבכירה בפעילויות להשגת מעורבות עובדים. נובע מכך, שאם מעסיקים אינם מבינים את המרכיבים הבסיסיים של מוטיבציית העובדים ואת הגורמים המניעים צוותי עבודה למעורבות, גם ההנהלה הבכירה מתקשה להקצות זמן ומשאבים ליוזמות הקשורות למעורבות עובדים.


הדרכים לשיפור מעורבות עובדים

בהתחשב בנתונים אלו, כיצד בכל זאת ארגוני עבודה יכולים לשפר את רמת מעורבות העובדים בהשגת רמות בטיחות ובריאות גבוהות בארגון? האם מנהלי ארגונים יכולים לצפות לשיפור משמעותי ובר-מדידה בנושא זה? בספרו רב המכר "Drive" מציע הסופר דניאל פינק לארגונים להתמקד בשלושה אלמנטים נפרדים: מטרה, מקצועיות ועצמאות.

מטרה – על המעסיקים לסייע לעובדים להבין מדוע הם מבצעים את התפקיד שלהם בעבודה ומהי מטרתו. יש לצאת מנקודת הנחה שרוב העובדים מעוניינים שתהיה לעבודה שלהם משמעות. כלומר, הם רוצים לדעת שבפועל הם תורמים למשהו גדול יותר.
יישום שיטת ה"לוגותרפיה" במקומות עבודה הראה כי מעסיקים יכולים לסייע לעובדים למצוא את המשמעות בעבודתם.

פינק מציע שהארגון יקבע חזון, שאותו העובדים ישאפו להגשים וימחיש לעובדים כיצד בכל שלב של עבודתם ובכל מטלה שהם מבצעים הם תורמים לארגון בהשגת יעדיו. על ההנהלה ליצור ערוצי תקשורת טובים להעברה ולשיתוף מידע בין רמות הארגון השונות, שבהם, בין היתר, יעבירו העובדים וההנהלה כאחד, משובי ביצועים ומדדי הערכת תפקוד של העובדים בדרכם למימוש החזון. באופן זה, יחשפו קשיים ואתגרים של העובדים יחד עם כלים שהתגלו כתורמים ותהיה לכולם הזדמנות להציע הצעות ייעול.

מקצועיות – על המעסיקים לסייע לעובדים להתפתח ולהשתפר מקצועית תוך מימוש מלוא פוטנציאל יכולותיהם וכישוריהם. אפשר לעודד את העובדים לרכוש מיומנויות וידע חדשים הנחוצים למילוי תפקידם כהלכה ולשתף אותם בוועדות ובמבדקי בטיחות ובתחקירי אירועי בטיחות כדי לשפר את התמחותם המקצועית.

עצמאות – על המעסיקים לתת לעובדים את החופש לקבל החלטות ולנקוט כל אמצעי, שלדעתם יסייע לפעול באחריות ובבטיחות להשגת יעדי הארגון. אפשר, בין היתר, לעודד עובדים לבצע בעצמם הערכות סיכוני בטיחות.


גישה למידע גישה למידע היא קריטית לקבלת החלטות ולניהול סיכונים בזמן אמת. אחת הדרכים היעילות להנגשת מידע היא שימוש בכלים דיגיטליים ניידים, הזמינים בכל מקום ומעבירים את המידע במהירות. הכלים הדיגיטליים גם משפרים את יעילות הדרכת העובדים. למשל, בהשוואה להדרכה פרונטלית, הם משפרים את שימור הידע של העובדים ב-25%-60% ודורשים 40%-60% פחות זמן למידה. אך מעבר לכך, נמצא כי הכלים הדיגיטליים גם מגבירים את שיעור מעורבות העובדים בארגון בכ-18%.

התאמת סביבת העבודה לעובד - כמו כן, ככל שסביבת העבודה מותאמת יותר לצורכי העובד, לנטיותיו, להעדפותיו ולכישוריו, כך מעורבותו בעבודה ומחויבותו להשגת יעדי בטיחות ובריאות בארגון גבוהים יותר. לכן, מומלץ לארגונים ליצור עבור עובדיהם "חוויית משתמש" מותאמת אישית, על ידי התאמת סביבת העבודה ו"תפירת" מטלות התפקיד באופן אישי לכל עובד ועובד.

לסיכום, ארגון המסייע לעובדים בו לפתח תחושת מטרה בעבודה, שליטה מקצועית ועצמאות במילוי תפקידם יכול להעלות את מעורבות העובדים בהשגת יעדי הבטיחות והבריאות בארגון. התגייסות ההנהלה הבכירה בארגון ותמיכתה, בין היתר, על ידי הקצאת כלים דיגיטליים וביצוע התאמות תפקיד מיטביות, יכולה לקדם את השגת יעדי הבטיחות והבריאות של הארגון. 

מקורות
 
Employee Engagement: The Key to Better EHS, cority ♦

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה