כניסה הרשמה צור קשר

אוסטרליה: חזון הבטיחות והבריאות בעבודה לשנים 2023–2033

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:04/03/2024


החזון הלאומי האוסטרלי

עם סיום העשור לתוכנית הבטיחות והבריאות בעבודה באוסטרליה, הוכנה אסטרטגיית המשך לאומית לבטיחות ובריאות בעבודה (WHS-Work Health and Safety) לשנים 2023–2033, אשר מטרתה המוצהרת זהה לזו שהתקיימה לפניה - הקטנת מספר הנפגעים בתאונות עבודה ובמחלות המקצוע. התוכנית כולה הוכנה על ידי Safe Work Australia מכוח סמכותה ופורסמה תחת הכותרת החזון הלאומי – עבודה בטוחה ובריאה לכולם - National Vision - Safe and healthy work for all
 
אף שבאוסטרליה חלה ירידה משמעותית בעשור האחרון בהיפגעות העובדים, הגופים הממשלתיים עדיין רואים עצמם מחויבים להבטיח שכל העובדים יחזרו הביתה בשלום מעבודתם. לראייתם, כדי להשיג שאיפה זו עליהם להניע שינויים בתפיסות ובגישות הכלכליות, החברתיות, במגמות הסביבתיות (סביבת העבודה), ולא להיות שאננים. כדי לממש את החזון חייבים להשתתף בו כל המעורבים: ממשלות, תעשייה, בעלי המפעלים והעסקים, העובדים, איגודי העובדים וכד'.

פגיעות ומחלות מקצוע משפיעות לא רק על העובדים, אלא גם על משפחותיהם ועל סביבתם. הפחתה במספר הפגיעות ובמחלות התעסוקתיות יכולה לתרום לצמיחה כלכלית משמעותית, המוערכת בכמה עשרות מיליארדי דולרים בכל שנה. כדי להשיג את הפחתת הפגיעות, תוכנית הבטיחות והבריאות בעבודה צריכה לעמוד בליבת העסקים בכל מקומות העבודה ברחבי אוסטרליה ועליה להביא בחשבון חינוך, חדשנות ושיתוף פעולה כגורמים קריטיים להצלחה.

מממשי החזון יצטרכו גם לשקול שינויים שיחולו בעתיד במשק האוסטרלי, כיוון שהכלכלה באוסטרליה משנה מיקוד – מתעשייה, לשירותים - עם חשיפה והשתלבות בסחר העולמי. כמו כן, נראית מגמת אימוץ מהיר של טכנולוגיות דיגיטליות חדשות, החל בעסקים הקטנים וכלה בחברות רב-לאומיות. כמו כן, חלו שינויים בחברה האוסטרלית, שקשורים לגידול באוכלוסייה: רוב האוכלוסייה מתגוררת בפרברי הערים הגדולות, ותשומת הלב וההתייחסות מוסטות יותר ויותר לכיוון התא המשפחתי. גם השפעת שינויי האקלים מורגשת יותר, על כל הנובע מכך. כל המגמות האלו ישפיעו על העבודה בדרכים שונות.

לכן, חזון הבטיחות מציב יעדים בנושאי הבטיחות והבריאות ברמה הלאומית, כגון הפחתת מקרי מוות ומספר נפגעים בעבודה וממחלות הנובעות מהעבודה. החזון מתווה פעילויות עתידיות ומציב מטרות בנות השגה. בעלי העסקים נדרשים אף הם לפתח פתרונות משלהם למימוש החזון וליישמם


       מקור:  
Australian Work Health and Safety (WHS) Strategy   


נתוני היסוד ששימשו כבסיס לבניית האסטרטגיה
 
  • פגיעות קטלניות - בממוצע שנתי נפגעים כמעט 200 עובדים בכל שנה.
  • בשנת 2021 הוגשו ואושרו 130,000 תביעות בגין היפגעות בעבודה וממחלות תעסוקתיות.
  • הפגיעות העיקריות היו: פגיעות שלד ושריר, נפילות, החלקות ומעידות, והיפגעות על ידי עצם נע.
  • רוב הפגיעות - 87% - שבגינן הוגשו תביעות לפיצויים, היו פגיעות שלד ושריר, אם כי בין השנים 2007 ו-2008, וכן, בין השנים 2019 ו-2020, חלה ירידה במספר התביעות מ-4.7 תביעות לכל מיליון שעות עבודה, ל-3.4 תביעות לכל מיליון שעות עבודה.
  • בין השנים 2008-2007 והשנים 2020-2019 חל גידול של 28% במספר הפגיעות הנפשיות. נוסף על כך, ההיעדרות מהעבודה במקרים של פגיעות נפשיות הייתה ארוכה כמעט פי ארבעה מאשר בסוגי פגיעות אחרים.
 
התפלגות ההיפגעות לפי ענפים

נתוני הנפגעים - 70% מהפגיעות הקטלניות, ו-58% מהנפגעים באופן חמור, אשר תביעתם אושרה - מצביעים על כך שעיקר הפגיעות מתרחשות בששת הענפים הבאים:
 
  • חקלאות
  • בנייה
  • תעבורה בדרכים
  • תעשייה
  • שירותי בריאות ועזרה סוציאלית
  • מינהל ציבורי ובטיחות

בחינת הנתונים העדכניים  מראה שחמשת הענפים הראשונים מייצגים את אלה שבהם קיימת התדירות הגבוהה ביותר של נפגעים באופן חמור ושפגיעתם אושרה, ביחס לכל מיליון שעות עבודה.
פגיעות וסכנות נפשיות, כולל הטרדות והצקות בעבודה, מתרחשות לרוב במינהל הציבורי ובבטיחות, ובשירותי הבריאות והעזרה הסוציאלית.


מקור:  Australian Work Health and Safety (WHS) Strategy  


אתגרים מתמשכים

האתגרים הקיימים לא ייפסקו. הם ימשיכו להתקיים, ואוסטרליה תצטרך להמשיך להתמודד איתם. ההתמודדות תימשך גם בעשור הקרוב, כחלק מהחזון, ותחייב גישה הוליסטית ומתוחכמת, ולהלן עיקריה:

ניהול סיכונים פסיכו-סוציאליים

סכנות פסיכו-סוציאליות, כגון הדרישות לרמת עבודה גבוהה, חוסר תמיכה בעבודה, התנהגות פוגענית, כל אלה יוצרים לחצים וסיכונים לפגיעה פיזית ונפשית. זמן ההחלמה מפגיעות פסיכולוגיות הקשורות לעבודה ארוך יותר, בממוצע, מאשר החלמה מפגיעות פיזיות; העלויות גבוהות יותר וזמן ההיעדרות מהעבודה ארוכה יותר. ניהול הסיכונים הקשורים לסכנות הפסיכו-חברתיים לא רק מגן על העובדים, אלא גם מסייע לארגון על ידי הקטנת תחלופת העובדים והיעדרות מהעבודה, שיפור הביצועים והפריון.

פגיעות בבטיחות ובבריאות

בעלי העסקים חייבים לתכנן גם את צורכי ובטיחות העובדים בעת עדכון נוהלי הבטיחות בעבודה. העדכון צריך לכלול את הגברת המוּדעות של העובדים לבטיחות ובריאות בעבודה ואת הדרכת העובדים בנושאים אלה. יש לשים דגש על תנאי עבודה, שלא ייצרו סכנות לעובדים ויעמידו אותם בסיכוני עבודה גבוהים.

תוספת עזרה לעסקים קטנים

עסקים קטנים היו 97% מהעסקים באוסטרליה והעסיקו 4.7 מיליון עובדים, לפי נתוני הלשכה האוסטרלית לסטטיסטיקה לשנים 2019-2018. כמעט מחצית מהשכירים (43%) באותם הענפים נכללו בשיעורי ההיפגעות הגבוהים ביותר בעבודה, כיוון שבשל גודלם, יש להם פחות משאבים ליישום דרישות הבטיחות והבריאות בעבודה. יש לתמוך בבעלי העסקים הקטנים ולסייע להם לעמוד בדרישות התחיקה, כדי להבטיח בטיחות ובריאות במקומות העבודה הקטנים.
  

אתגרים חדשים

ההתפתחויות הטכנולוגיות, שיטות העבודה חדשות, כניסת מקצועות חדשים אל מול היעלמות מקצועות מסורתיים, השפעת שינויי האקלים וכד', מציבים אתגרים חדשים, אשר להם נגיעה גם לנושאי הבטיחות והבריאות בעבודה.
 
חדירת הבינה המלאכותית, אוטומציה, והטכנולוגיות הנלוות

יכולות טכנולוגיות חדשות יכולות לשאת איתן יתרונות רבים גם לבטיחות בעבודה. עם זאת, יש לוודא שטכנולוגיות חדשות אלו אינן חושפות את העובדים לסיכוני בטיחות ובריאות חדשים. לדוגמה, אוטומציה יכולה להחליף חלק ממשימות ידניות מסוכנות (להפחית סיכונים פיזיים). לעומת זאת, העובדים המפקחים על הטכנולוגיות האלו עלולים להיחשף ליותר סיכונים פסיכו-סוציאליים, הנובעים מלחץ ומאינטראקציות בין-אישיות מורכבות יותר בעבודה.
 
שינויים באופייני העבודה

אופי העבודה עצמו משתנה, ואיתו מערכת היחסים בין העובדים לבין עצמם ובין העובדים לבין המעסיקים. מספר האנשים שעובדים בכמה עבודות בו-זמנית גדל, וכמו כן, חל גידול בעבודות זמניות עם הכנסה נמוכה וללא הבטחה להמשך העסקה. לעתים קרובות, מעורבים באותה עבודה כמה בעלים, ונשאלת השאלה כיצד הם חולקים ביניהם את האחריות בנושאי הבטיחות והבריאות בעבודה.

בעוד בשיטות העבודה המסורתית האחריות הייתה מוסדרת ומובנת, בעבודות זמניות מקוונות וכד' נושאי הבטיחות אינם מובנים מאליהם ויש להסדירם.

שינויים דמוגרפיים בכוח העבודה

שינויים המתרחשים כיום בכלכלה האוסטרלית ובהרכב האוכלוסייה עשויים להביא בעקבותיהם גם סיכוני בטיחות ובריאות חדשים בעבודה. מספר העובדים המבוגרים בכוח העבודה גדל, בחינת מגמות התפלגות האוכלוסייה מצביעה על גידול בגילאים המבוגרים. עוד עולה שכאשר נפגעים עובדים מבוגרים, זמן ההחלמה שלהם בדרך כלל ארוך יותר, ובהתאם לכך גדל משך זמן היעדרותם מהעבודה.  

מחסור בעובדים בענפי מפתח בכלכלה האוסטרלית, כמו בחקלאות, שירותי בריאות ושירותים סוציאליים יכול לגרום להגדלת מספר מהגרי עבודה בעלי רקע תרבותי, לשוני ודתי שונה. אי לכך, בעלי העסקים מחויבים לנקוט גישה פרואקטיבית לטיפול בכל נושאי הבטיחות והבריאות בעבודה, הנובעים משינויים אלה, כולל תכנון והתאמת סביבת העבודה והמערכות עבור כלל העובדים.

עבודה היברידית  

מגפת הקורונה הניעה מעבר חד לעבודה מהבית ולהנהגת סידורי עבודה גמישים במגוון רחב של עיסוקים. מודלים של עבודה היברידית ועבודה מהבית יכולים לשנות או ליצור סיכוני בטיחות ובריאות חדשים, כך שבעלי העסקים צריכים להתחשב בזאת בנוהלי העבודה, בשילוב עם נציגי העובדים. כמו כן, יש צורך ביצירת דרכי תקשורת חדשות עם העובדים.
 
סיכוני אקלים

התחממות כדור הארץ גוררת אף היא הגברת סיכוני בטיחות ובריאות בעבודה, אשר חומרתם בעבר הייתה פחותה. חום, הצפות, ואירועי מזג אוויר קיצוניים המתגברים, נוטים יותר ויותר לשבש את מהלך הפעילות השוטפת של עסקים רבים.

כמו כן, התפתחות תעשיות חדשות, כגון נטרול פחמן וכלכלה מעגלית, יוצרים מקצועות חדשים. שינויים ותעשיות חדשות יוצרים בעיות בטיחות ובריאות חדשות, לדוגמה - עובדים עלולים להיחשף לחומרים מסוכנים, אם ניטור ובקרה אינם מיושמים. שינויי האקלים, הגברת העִיוּר ואיתו הקִרבה בין בעלי חיים ובני אדם גורמים להופעת מחלות זואונוטיות ולהגברת ההתפשטות של מחלות אחרות. אי לכך, בעלי העסקים צריכים להבטיח שמחלות זיהומיות ייחשבו כסכנות מתמשכות, המצריכות ניטור, פיקוח ומעקב, כדי למנוע פגיעה בעובדים.

שרשראות אספקה מורכבות יותר

מגפת הקורונה יצרה עומס גדול וחסר תקדים על שרשראות האספקה הגלובליות. מגמות שהיו לפני פרוץ המגפה, שכללו גידול בדרישות הצרכנים למגוון רחב יותר של מוצרים ושירותים, הובילו את העסקים להפוך את עצמם לחברות בין-לאומיות. מגמות אלו כללו, מטבע הדברים, הוספת משתתפים, ולכן גם נוספו בעיות בטיחות ובריאות שונות.

השפעת אירועים העשויים לקרות בשרשראות האספקה בגלל סחורות של תעשיות בסיכון הם משמעותיים, אף אם האירועים קורים בתדירות נמוכה. כאשר מתרחש אירוע כזה בתעשיות בסיכון גבוה, הנזק גבוה. תעשיות ושרשראות אספקה כגון אלו דורשות גישה פרואקטיבית לסיכונים העשויים להיגרם על ידם, כגון בתעשיית המימן המתפתחת. במקרים כאלה, חייבים כל הגורמים השותפים לשרשרת האספקה להתייעץ, לשתף פעולה ולתאם ביעילות את כל השלבים בשרשרת, כדי להבטיח את בטיחותם של כל העובדים.   


דרכי הפעולה

העברת מידע והגברת המוּדעות

קיימת חשיבות רבה בהעברת מידע, כיוון שבחלקים מהקהילה קיימת תפיסה שבטיחות ובריאות בעבודה מתנגשות עם פריון בעבודה. כמו כן, באופן כללי, יש חוסר מודעות וחוסר הבנה בסיכונים פסיכו-סוציאליים.

נקודות המפתח לפעולה

 
  • פיתוח מסעות פרסום עם חומרים ורשימות תיוג, שמתאימים לנושאי בטיחות ובריאות בעבודה, כדי לשפר את המודעות ואת הציות של בעלי העסקים הקטנים.
  • התייעצות עם בעלי העסקים הקטנים לגבי צורת ההתקשרות והשיטות המועדפות עליהם לצורך הדרכה ותרגול, והשלמת פערי ידע.

שיתוף פעולה בין נציגי העובדים והתעשייה, כדי לאתר את העובדים שבסיכון גבוה להיפגעות בתעשיות בסיכון גבוה ובתעשייה בכלל.

תיאום ברמה הלאומית  

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בשיפור התיאום הלאומי בין גופי השלטון (הממשלות) עם מערכת הבטיחות והבריאות בעבודה. כדי לענות על דרישות האסטרטגיה הקודמת (שהסתיימה בסוף שנת 2022), פותחו על ידי  גופי האכיפה השונים תוכניות ומערכות בטיחות ובריאות בעבודה משלהם. למרות זאת, אפשר להגביר את התיאום על ידי שיתוף אמצעים, יוזמות והתמודדות עם אתגרים מורכבים, אשר עשויים להשפיע על כל מקומות העבודה באוסטרליה.

נקודות המפתח לפעולה

 
  • שיתוף התובנות בין הגופים השונים, כגון גופי האכיפה והתעשייה, בנושאי אימוץ ושכפול פרקטיקה ויוזמות מוצלחות למקומות עבודה אחרים.
  • שיתוף פעולה עם חוקרים לבחינת דרכים כיצד להתמודד עם אתגרים חדשים, המתהווים בתחום הבטיחות והבריאות בעבודה.
  • שיתוף עם חברות ועסקים לאומיים, כדי להתמודד עם אתגרי בטיחות במפעלים השייכים להם ונמצאים במדינות שונות המרכיבות את אוסטרליה.
  •  תיאום, פיקוח ושיפור מסגרות הבטיחות והבריאות בעבודה ברמה הלאומית בין כל הגופים העוסקים בנושא, כגון המחוקקים, כותבי ההמלצות המעשיותcodes of practice) ) וחומרים אחרים.
 
שילוב נתונים ותובנות

הרחבת בסיס הנתונים וקבלת גישה לנתונים מהימנים בזמן אמת בנושאי בטיחות ובריאות, עיבודם באמצעות שיטות מתמטיות ומִחשוביות, יאפשרו לזהות את אתגרי הבטיחות והבריאות בעבודה בעת התהוותם ולטפל בהם. כמו כן, שיתוף הנתונים בין הממשלות, התעשיות ובעלי עניין אחרים יעזור לזהות מגמות ותבניות בבעיות בטיחותית ולמצוא פתרונות מבוססי נתונים לבעיות אלה. 

נקודות המפתח לפעולה

 
  • איתור מקורות חדשים לנתונים מהתעשייה, סקרים חברתיים,  ואחרים, כמו גם קבלת נתונים מחברות הביטוח המשלמות פיצויים על פגיעות בעבודה, ותביעות שהוגשו לפיצויים על פגיעות בעבודה.
  • שיתוף פעולה בין הממשלות, ארגונים חברתיים, וקהילת החוקרים כדי שסקרים לאומיים יכללו גם איסוף נתונים תעסוקתיים ונושאים הקשורים לבטיחות ובריאות בעבודה.
 
מנהיגות בתחום הבטיחות והבריאות

הובלה ובנייה של תרבות בטיחות צריכות להתבצע על ידי הממשלות, התעשייה, והארגונים השונים, כולל בעלי העסקים והעובדים. ההובלה והבנייה צריכות לכלול דרכים ושיטות לניהול סיכוני בטיחות באופן שוטף. ההובלה בהכשרה ובהשקעה בנושאי הבטיחות צריכה להיות על ידי הממשלות - פדרליות ומקומיות. בעלי העסקים יכולים להשקיע בפיתוח הארגון, בניהול ובמניעה של אירועי בטיחות.
  
נקודות המפתח לפעולה

 
  • שכלול ואפיון תוכניות ודרכי פעולה בנושאי בטיחות על ידי גופי האכיפה, כדי לסייע בטיפול מערכתי או להתמקד בקבוצות מסוימות של עובדים.
  • הצבת דרישות ללימוד והכשרה לעובדים בנושאי בטיחות ובריאות, וקידום חשיבות מקצועות אלה.
  • הגברת הכשרת ממוני בטיחות, נאמני בטיחות, מנהלי עבודה ומפקחים כמובילי עבודה בטוחה.
 
היענות ואכיפה

אכיפה מתמשכת היא כלי חיוני להבטחת מילוי דרישות התחיקה בנושאי הבטיחות בעבודה. במסגרת האכיפה, במהלך 10 השנים הבאות ייבדקו המסגרות התחיקתיות וייבדק הצורך בעדכונם או בתחיקה חדשה.

נקודות המפתח לפעולה

 
  • שיתוף בין גופי האכיפה למען שיפור ההיענות לעמידה ביעדי הבטיחות לאורך שרשראות האספקה של סחורות.
  • פרסום והסברה ברמה הלאומית בנושאי בטיחות ובריאות בעבודה למגזרים בעייתיים ובסיכון גבוה. איתור נתונים בנושאי בטיחות ממאגרי תביעות שהוגשו, פרסום הודעות על הפרות של נוהלי עבודה בטוחה, למען פיתוח תובנות והגברת הידע.
  • הגברת בטיחות ובריאות העובדים על ידי הגברת הפיקוח, בדגש על היענות לדרישות הבטיחות.


מקורות
 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה