כניסה הרשמה צור קשר

תהליך הערכת תקינות ציוד, מכשור וכלי עבודה המשמשים לייצור

מאת: יפעת זר ושחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:03/04/2024


חשיבות הערכת תקינות ציוד, מכשור וכלי עבודה

בחברות יצרניות רבות מחלקות הייצור שואפות להגדיל את תפוקת הייצור, בעוד מחלקות החשבונאות שואפות לחסוך במשאבי ייצור וכסף. לעתים קרובות, שני סוגי מחלקות אלו מפחיתים בחשיבותם של מספר מאפיינים, שקשורים לציוד, למכשור ולכלי העבודה (להלן, ציוד) המשמשים לייצור, החשובים לטווח הארוך:
 
  • תוחלת החיים של הציוד.
  • שיטות להפחתה או למניעה של סיכוני בטיחות ובריאות, שקשורים לשימוש בציוד.
  • דרכי הטמעה ותפעול של הציוד.
  • סילוק פסולת ותוצרי לוואי מזיקים ממהלך הייצור.

אם הערכת סיכוני הבטיחות והבריאות התעסוקתית אינה מבוצעת מראש עבור כל סוג של ציוד, לפני רכישתו, הארגון מסכן את בטיחות ובריאות עובדיו ומסתכן גם בנזקים כלכליים, כמו קנסות או תשלומי ביטוח ופיצויים בגין תאונות עבודה ותיקוני ציוד כושל. יש ארגונים שמחליטים להעריך סיכונים רק עבור ציוד שעלותו גבוהה מהערך שנקבע ע"י הארגון (לדוגמה, רק עבור ציוד שעלה יותר מ-50,000 דולר) - חוסר המודעות להשלכות הבטיחות והבריאות, הקשורות לשימוש בציוד זול יותר, מסכנת את הארגון ואת עובדיו.

הפחתת כלל הנזקים שנגרמים לארגון מציוד פגום או לא מתאים לתהליכי העבודה, בדיעבד, לאחר רכישתו והטמעתו, היא לרוב מורכבת, ממושכת ובעייתית. אי לכך, קיים צורך בהליך ברור וקבוע מראש של הערכת הציוד טרם רכישתו, התקנתו והטמעתו בתהליכי העבודה בארגון.

להלן דרכי פעולה, עצות ושיטות לניהול תהליך הרכישה, ההתקנה וההטמעה של הציוד:

בחירת הציוד

לפני שבוחרים את הציוד, יש לבחון את מידת פוטנציאל סיכוני הפגיעה ממנו. אלו הם, בין היתר, הסיכונים הבאים:

 
  • הילכדות של איברי גוף או הגוף כולו בציוד.
  • נפילת ציוד ופגיעתו בעובד.
  • מגע של העובד עם חפצים חדים או משטחים חמים ושחוקים.
  • הסתבכות של ציפורניים, תכשיטים, שיער וכד' של העובד, שנלכדים בציוד.
  • עצמים שעפים ופוגעים בגוף העובד.

כמו כן, בעת בחירת הציוד, חשוב לבדוק שהוא כולל את המאפיינים הבאים:
 
  • כפתור חירום, שעוצר לחלוטין את פעילות הציוד בעת מקרי חירום.
  • בקרי שליטה ברורים ונראים היטב, המונעים הפעלה לא מכוונת, ומונעים סיכונים גם בעת ניקוי ותחזוקת הציוד.
  • תכנית אל-כשל במקרי חירום.

אם חסרים מאפיינים אלו בציוד הרצוי, מומלץ ליצור קשר עם הספק ולדון איתו בדבר הוספה והרכבה (גם מותאמת אישית) שלהם, שכן, לרוב, ביצוע התאמות ציוד, כגון הוספה או החלפת חלקי ציוד בודדים, על ידי הספק, הוא הליך זול ומהיר יותר מאשר רכישת ציוד חדש. לאחר ההחלטה על ההתאמות הנחוצות, מומלץ לבצע הערכת סיכונים מחודשת של הציוד המתבקש, על מאפייניו העתידיים. על הציוד לעבור מבחן בטיחות, המוסכם בין הארגון וספק הציוד.

על הארגון לוודא שיצרן הציוד מספק מידע והוראות הפעלה, הכוללים נושאי מיגון, תכניות אל-כשל, שימוש בלייזר, טיפול בתקלות ומידע על כימיקלים או נוזלים מזיקים, הקשורים להפעלת הציוד ומתחייב לסייע בשירותי התחזוקה והתפעול השוטפים של הציוד ולספק מידע גם על עדכוני תוכנה, מערכות וחלקי ציוד חלופיים, אם יידרשו, במהלך תפעול הציוד.

כמו כן, על הארגון להבטיח את התאמת סביבת העבודה לציוד, כולל דרכי סילוק פסולת, תשתיות חשמל, צנרת ועוד, מיקום ציוד משלים או תומך, כגון משאבות. לצורך כך, הארגון יכול להתייעץ עם עובדים ומתכננים ולשדרג את סביבת העבודה, במידת הצורך.
שאלות נוספות שעל הארגון לבחון ולענות עליהן:

 
  • האם הציוד יוכל לעבור בדלתות הקיימות או שיהיה צורך בפירוק ובנייה מחדש?
  • האם הרצפה או התקרה יכולות לתמוך במשקל הציוד?
  • כיצד לאחסן פסולת מסוכנת?
  • האם הארגון צריך להוסיף הדרכות או אמצעים נוספים לצוות התפעול והחירום שלו?
  • האם הציוד רוטט? אם כן, עד לאיזו רמה?

כמו כן, מומלץ לארגון לכוון לניצול יעיל של הציוד, למשל, העדפת שימוש קבוע, על פני הוצאת הציוד מהמחסן להפעלה, מעת לעת.

משלוח, התקנה והטמעה של הציוד

ראשית, על הארגון לפקח על הציוד מרגע המשלוח, כדי להימנע מנזק בזמן המשלוח.

חשוב לזכור כי עלולים להיות עיכובים או שיבושים לא צפויים בהספקת הציוד ובהתקנתו, ולהיערך לכך מראש.

רצוי להכין רשימת מטלות ל"יום שאחרי" (לאחר ההתקנה), שתכלול את כל הפעולות לביצוע במקרה של כל תרחיש או מחדל אפשרי ותספק מענה להיבטי תכנון, תחזוקה, בריאות ובטיחות תעסוקתית, שתכלול, בין היתר, הערכות של סיכוני בטיחות, מעקב אחר כימיקלים, בדיקות רעש, הערכת זרמי פליטה עם סימון של טווחים גבוהים או נמוכים, מעקב אחר ניקוז נוזלים (חיבור הניקוז בהתאם לכיווני הזרימה המסומנים), תכנון ותיעוד הדרכות הקשורות לתפעול ציוד ולמניעת דליפות ממנו, היערכות של צוותי חירום.

לסיכום, ישנה חשיבות רבה להערכת תקינות הציוד ולבחינת התאמתו לסביבת העבודה טרם הרכישה, ורצוי להיערך מראש להתקנה ולהטמעה מוצלחת של הציוד במקום העבודה, להבטחת בטיחות ובריאות העובדים ולמניעת עלויות ארגוניות מיותרות, הקשורות לנזקי ציוד כושל, פגום או לא מתאים לתהליכי העבודה.

מקורות:
 EVALUATING EQUIPMENT FOR HAZARDS BEFORE & AFTER INSTALLATION, By David Ayers PROFESSIONAL SAFETY, ASSP, AUGUST 2023 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה