כניסה הרשמה צור קשר

ריענון נהלי החזקת משטפות עיניים ומקלחות חירום

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:09/04/2024


משטפות עיניים ומקלחות חירום הם מתקני חובה בכל אתר עבודה שבו עלולים העובדים להיפגע במקרה של מגע העיניים או העור עם חומרים מסוכנים. מתקנים אלו מאפשרים מזעור פגיעה בארבע תצורות:
 
  • דילול הכימיקלים הנמצאים על העור או בעיניים לרמה לא מזיקה.
  • חימום או קירור הגוף או העיניים, בשל שינוי בטמפרטורה עקב חשיפה כימית.
  • שטיפת הכימיקלים מן העיניים או מעל העור.
  • כיבוי שרפות בגדים על הגוף.

מיקום: מכון התקנים האמריקאי קובע, באופן כללי, כי ציוד החירום, ובכללו מקלחות/משטפות, יותקן כך שיהיה אפשר להגיע ולהשתמש בו בתוך 10 שניות הליכה ממקום הסיכון (מרחק של כ - 16 מטר). ציוד הבטיחות חייב להיות מותקן באותו מפלס של מקום הסיכון, כך שהגישה אליו לא תצריך עלייה או ירידה במדרגות או מעבר דרך כבש הליכה. נתיב התנועה ממקום הסיכון אל הציוד צריך להיות חופשי מחסימות ובתנועה ישרה ככל האפשר.

שילוט והכוונה: יש לסמן את אזור מקלחת החירום והמשטפה וכן סימון הכוונה אל מיקומן. השילוט יוצב במקום בולט, כך שייראה ויאפשר לעובד לזהות את מיקום מקלחת החירום או המשטפה. האזור סביב המקלחת יהיה מואר היטב.



הדרכה/תרגול בשימוש במשטפות: כל העובדים שעשויים להיות חשופים לפגיעה מחומרים מסוכנים חייבים לעבור הדרכה ולתרגל שימוש במשטפה כחלק מתוכנית המּוכנות למצב חירום. כל עובד חייב להכיר את הנושאים הבאים:

 
  • המיקום הספציפי של המקלחות והמשטפות באזור העבודה.
  • כיצד מפעילים את המקלחת/המשטפה באזור העבודה.
  • כיצד לבצע את השטיפה במקרה של פגיעה בעין (להחזיק את העפעפיים "פתוחים" ולגלגל את גלגלי העין באופן שוטף, כדי שהזרם יגיע לכל שטחי העין ותחת העפעף).

תדירות בדיקת תקינות הציוד:
 
  • בדיקה שבועית - מקלחות ומשטפות יופעלו אחד לשבוע למשך זמן ארוך מספיק לצורך החלפת המים וריענונם (עם אפשרות למחזור המים לשימוש אחר) כדי לוודא את תקינות הציוד ושקויי אספקת המים ומאגר המים נקיים ממשקעים ומחיידקים והמים זורמים בקצב הנדרש. במידת הצורך, אפשר לשנות את המרווח השבועי על בסיס הערכת סיכון מתועדת.
  • ביקורת תחזוקה חצי שנתית - אחת ל 6 חודשים יש לבצע ביקורת תחזוקה מונעת הכוללת טיפול בבעיות במתקן, כגון: ברזים דולפים, פתיחת סתימות בפיות ההתזה ובקווי אספקת המים, קיום כמות נוזל השטיפה ביחידות העצמאיות והשלמה בהתאם.
  • בדיקה שנתית - אחת לשנה תיערך ביקורת הכוללת את הנדרש בביקורת השבועית ובנוסף בדיקת התאמה לתקן שלפיו הותקנה המערכת.

כל בדיקה/ביקורת תחזוקה תקופתית תתבצע על ידי שני אנשים לפחות. יש לבחון ולוודא כי הגישה למקלחת החירום/למשטפת העיניים נגישה, ללא חסימות, מוארת ומשולטת. לצורך ביצוע בדיקת ספיקה יש להשתמש במשפך שיוביל את המים לדלי המדידה. אדם אחד ימקם את המשפך ויחזיק אותו מתחת או סביב ראש המקלחת או משטפת העיניים. השטיפה מסייעת לניקוי חלודה מהצנרת, לכלוכים מצטברים בראש המקלחת או המשטפה, או חיידקים שעלולים לדגור ולגרום נזק נוסף לנפגע.

תיעוד: יש לתעד את ביצוע הבדיקות והביקורות התקופתיות ולרשום את פרטיהן בצורה מודגשת בתגים מיוחדים המוצמדים למתקנים.

מקורות:

♦ 
משטפות עיניים ומקלחות חירום, ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוס"ל
♦ מתקני שטיפת עיניים ומקלחות חירום, ת – 160 , מאת דוד זיו, מרכז מידע, המוס"ל
♦ דגמים חדישים ומשופרים של מקלחות חירום ומשטפות עיניים ופנים

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה