כניסה הרשמה צור קשר

מדוע כדאי לקדם נשים בבטיחות?

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:13/03/2024


לנשים תפקיד מכריע בקידום הגיוון והשוויון בעולם הבריאות והבטיחות. לכוח עבודה מגוּון מגדרית יש השפעה חיובית על המוניטין של הארגון, על פריון העבודה, על מעורבות העובדים ועל בעלי עניין. אף על פי כן, עוד לא נעשה די כדי להשוות את מעמדן של הנשים והן עדיין מתמודדות עם הטיה מגדרית, אפליה וחסמים אחרים. המאמר מביא דרכים לשבירת המחסומים לקידום נשים ולהצלחת התעשייה כולה בזכותן 
 
אנשי מקצוע בתחום הבטיחות מתמודדים עם אתגרים רבים בעולם העבודה, החל ממגבלות תקציביות וכלה בתמורות טכנולוגיות, בחוסר תמיכה עקבית מצד מנהלים ועוד. נסיבות אלו מאתגרות בייחוד עבור נשים, המתמודדות גם עם חסמים הקשורים למגדר, ובו-בזמן מהוות מיעוט במקצוע הבטיחות. כך מציינת האגודה האמריקאית לאנשי מקצוע בבטיחות. 

לכוח עבודה מגוּון מגדרית יש השפעה חיובית על המוניטין של הארגון, על העובדים ועל בעלי עניין ומשקיעים עתידיים. מעורבות העובדים צפויה לעלות בארגון שמטפל בבעיות הבטיחות, הבריאות והרווחה שלהם, ובעקבות זאת, תשתפר גם תרבות הבטיחות בארגון, הפריון והרווח שלו.

בארגון SHEilds, אחד הארגונים המובילים בעולם בהדרכות הבריאות והבטיחות, מאמינים שלנשים יש תפקיד מכריע בקידום הגיוון והשוויון בעולם הבריאות והבטיחות, מה שלעצמו מעורר השראה.



גם האגודה האמריקאית לבטיחות - בוועידה שהתקיימה בשנת 2018 - עסקה בנושאי בטיחות של נשים במקום העבודה והתמקדה בקידום הנושאים הבאים:

 
  • הגדלת מספר הנשים המובילות בתעשייה העוסקות בבטיחות ובריאות בעבודה.
  • התאמת ציוד מגן אישי לנשים והנגשת הציוד לנשים הזקוקות לו.
  • טיפול באלימות במקום העבודה, המשפיעה על נשים באופן לא פרופורציונלי. 

חשיבות הנשים והאתגרים העומדים בפניהן בבריאות ובבטיחות 

SHEilds מדגיש שנשים העוסקות בתחום הבטיחות והבריאות בעבודה הביאו נקודות מבט ייחודיות ומשמעותיות, אשר תרמו לתחום הבריאות והבטיחות ועזרו ליצור מקומות עבודה בטוחים ובריאים יותר. הן הביאו מיומנויות וחוזקות על ידי שיפור הערכות הסיכונים, יישום מדיניות יעילה והעלאת המודעות לנושאי בריאות. כמו כן, הן הפגינו מנהיגות, חוסן וחדשנות, וסללו את הדרך לכוח עבודה מגוון ושוויוני יותר.  

עם זאת, הארגון  מציין שלמרות תרומתן, נשים בתחום הבריאות והבטיחות עדיין מתמודדות עם אתגרים רבים, הכוללים הטיה מגדרית, אפליה וחוסר ייצוג והכרה. 

לעתים, נשים צריכות לעבוד קשה יותר כדי להוכיח את עצמן, וכן, כדי להתגבר על סטריאוטיפים, שחיקה ובעיות נפשיות נוספות. נוסף על כך, הן מתמודדות עם מחסומים אחרים, פיזיים, כגון ציוד מגן אישי שאינו מותאם לנשים.

ומה עם קידום?

ארגון SHEilds מאמין שקיימות דרכים שבהן אפשר לקדם בהצלחה נשים בבטיחות ובבריאות.

חינוך והכשרה - באמצעות תוכניות חינוך והכשרה אפשר לפתח בנשים כישורים ומיומנויות, שיַקנו להן ידע וביטחון, ויסייעו להן להצליח בתחום הבטיחות והבריאות. תוכניות אלה כוללות הצמדת חונכים ומאפשרות להן להשתייך לרשת העובדים.

מנהיגות ומודל לחיקוי - אפשר לקדם מנהיגות ונִראות של נשים על ידי הצגת ההישגים והתרומה שלהן, תוך עידודן ליטול תפקידי הובלה ומנהיגות.

גיוון - אפשר ליצור תרבות של גיוון על ידי קידום של שוויון הזדמנויות לכול וביטול אפליות והטיות.



ASSP - האגודה האמריקאית לאנשי המקצוע בבטיחות מפרטת במחקר, שפורסם בשנת 2019 - "נשים ובטיחות במקום העבודה המודרני", כיצד לשלב נשים בתחום הבטיחות, ואת הדרכים להגדלת הגיוון וההכלה:

יצירת תרבות מכילה - הכלה מתרחשת בארגון כאשר מתגלים הבדלים, אשר נתפסים לעתים קרובות כבעיות שיש לתקן. במקום זאת, צריך לעבוד כדי לשלב את השונה, במקום לנסות למתן אותו. ההכלה בארגון צריכה להתבצע על ידי ההנהלה, אשר תקבע את סדרי העדיפויות, תחבק ותשלב שֹונוּת ותשלח מסר ברור של גיוון והכלה. ההכלה נעשית על ידי הסרת מחסומים מערכתיים, תרבותיים, ובמידת הצורך - שינויים מבניים ופיתוח פתרונות יעילים.

השגת הבנה -  כדי לתקן אי-שוויון היסטורי מתמשך, על התעשייה למקד את תשומת הלב בקבוצות ובפרטים המקופחים ביותר ובבעיותיהם. תמיכה בקבוצה המקופחת ביותר או שאינה נמנית עם הזרם המרכזי תעזור, בסופו של דבר, לאנשים נוספים, כיוון שהבעיות המשפיעות על הקבוצה החלשה משפיעות גם על כל השאר. אנשי הקבוצות המושפעות חייבים להיות מעורבים, כיוון שהם מודעים לבעיות הניצבות בפניהם ומכירים אותן היטב, ולכן, יכולים להציע פתרונות. 

לאמן, להדריך, לתקשר – כדי לשפר את השוויון המגדרי בכוח העבודה בכל הרמות בארגון, יש להדריך ולהכשיר נגד הטיות מגדריות (דעות קדומות) ומחסומים מקצועיים, וכן, נגד בעיות בטיחות ייחודיות לנשים, כגון ציוד מגן אישי שאינו מתאים או אלימות. תקשורת עם העובדים צריכה להתקיים לפני כל השקת תוכנית של גיוון והכלה. התקשורת צריכה לכלול מסרים המשקפים לעובדים את מאמצי הגיוון וההכלה ולטפח תחושת צוות (קהילה) בקרב המנהלים והעובדים.

גיוס ושימור – התעשייה חייבת להתמקד בהכוונת נשים ללימודי תואר בבטיחות ברמה אוניברסיטאית, וכן, לגייס נשים המעוניינות במעבר ובשינוי מקצועי תעסוקתי באמצע הקריירה. התעשייה צריכה גם להתמקד בשימור ובחיזוק המסלול לכניסת נשים למקצוע הבטיחות בכל הרמות.

תמיכה – אנשי בטיחות מדגישים את חשיבות הצמדת החונכים לנשים בבטיחות, לקידומן ולמניעת היפלטותן מהמקצוע.  

פיתוח מדיניות ונהלים מערכתיים - הארגונים צריכים להנהיג מדיניות גיוס וקידום עובדים אחידה ולמנוע הטיות מגדריות (דעות קדומות), וכל המועמדים המתראיינים צריכים לענות על אותן שאלות סטנדרטיות. קבוצת המראיינים צריכה להיות מגוונת, כדי להביא לארגון עובדים מדעות ומרקעים מגוונים ככל האפשר. ארגונים צריכים ליצור תרבות של אכפתיות והקשבה, כדי שהעובדים ירגישו בטוחים לכתוב משוב או פנייה להנהלה לגבי סיכונים במקום העבודה.

עירוב גברים ביוזמות – שיפור השוויון המגדרי הוא, בסופו של דבר, בעל עדיפות אסטרטגית ויש לו יתרונות לטווח הארוך. המשמעות היא שגברים חייבים להיות מעורבים באופן פעיל ביוזמות אלו. הגברים צריכים לתמוך באופן פעיל גם באימוץ מדיניות עבודה גמישה, כגון עבודה במשרה חלקית וחופשת הורות.

הערכת ההצלחה – ארגונים, שאינם מפתחים ומנתחים מדדי ביצועים עבור גיוון והכלה שיזמו, מסתכנים בטעויות ובאי-דיוקים בהנחותיהם לגבי היעילות או חוסר היעילות של יוזמותיהם. יש צורך בנתונים דמוגרפיים של העובדים בארגון, בדמוגרפיה של בעלי תפקידי הניהול, במשך הזמן שנדרש ליחידים בקבוצות דמוגרפיות מסוימות כדי להתקדם, לעומת אלה שבקבוצות דמוגרפיות אחרות, ובעמדות העובדים לגבי עמיתיהם והאם עמדותיהם והתנהגויותיהם משתנות לאחר לימוד והכשרה. ללא מדדים, אי אפשר להגדיר אמות מידה מציאותיות לגיוון ולהכלה במקום העבודה.
 
סיכום

SHEilds מסכם ואומר כי לכל אחד מאיתנו יש שילוב ייחודי של מיומנויות וחוזקות, שעוצבו על ידי חוויות החיים שלו. תכונות, המיוחסות לנשים בדרך כלל, כגון אמפתיה, שיתוף פעולה, חמלה ואינטליגנציה רגשית גבוהה, יוצרות כוח עבודה טוב יותר וארגונים מצליחים יותר.

"נשים מביאות עמן מטען רב מבחינת מאפייני מנהיגות רצויים, כולל שיתוף פעולה ובניית מערכות יחסים, שהוא כה חיוני למנהיגים, אבל הוא גם סוד ההצלחה של תרבות בטיחות איתנה", אומרת קלי ברניש, ראש תחום EHS בחברת גלובלי בליפט.

"בסופו של דבר, על ידי קידום ההשתתפות של נשים בבריאות ובבטיחות, אפשר ליצור תעשייה מכילה ומגוונת יותר, שמועילה לכולם, על ידי הבאת רעיונות, גישות ונקודות מבט חדשות. אז בואו נמשיך לעבוד ולקדם נשים בבריאות ובבטיחות, כדי ליצור עתיד מזהיר יותר לכולם".

מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה