כניסה הרשמה צור קשר

הישגי נשים בעולם הבטיחות והבריאות התעסוקתית - במהלך ההיסטוריה ובימינו

מאת: מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:10/03/2024


נשים בעולם הבטיחות והבריאות התעסוקתית במהלך ההיסטוריה

לאורך ההיסטוריה, נשים מילאו תפקידים משמעותיים בשיפור הבטיחות והבריאות של עובדים ועובדות ברחבי העולם.

להלן כמה דוגמאות לנשים מעוררות השראה:

Rebecca Lukens - לוקנס הייתה הבעלים והמנהלת של מפעל הברזל והפלדה, שהפך לחברת Lukens Steel Co. היא פעלה לשיפור הבטיחות בעבודות ברזל ולצמצום שיעור הפציעות שהתרחשו במפעלי הברזל.

Martha Costen - קוסטן פיתחה מערכת ניווט ימית באמצעות פירוטכניקה. האבוקות הבוערות שהמציאה עזרו לצי האמריקני ולציים של מדינות רבות באירופה לתקשר עם עובדים שנקלעו לספינות טרופות ולחלצם.

Mary Riggin - לאחר שהייתה עדה לתקרית קטלנית של חציית רכבת, עלה לריגין רעיון להמצאת מנגנון למניעת חציית פסי הרכבת על ידי בעלי חיים, קרונות וכלי רכב, כשרכבות התקרבו אליהם. 


מקור: ​Women's Achievements in Safety

Emily Warren - ב-24 במאי, 1883, נפתח גשר ברוקלין לתנועה. אלה שהיו שם כדי לחזות בבנייתו ראו את פניה המוכרות של אמילי וורן, המהנדסת הראשית מ-1872 עד 1883 שפיקחה יום-יום על בניית הגשר.

Alexis Herman - הרמן הייתה המנהלת הצעירה ביותר של לשכת הנשים במשרד העבודה האמריקאי, כאשר מונתה לתפקיד בשנת 1977, ומאוחר יותר לאפרו-אמריקאית הראשונה שכיהנה כשרת העבודה של ארה"ב. במהלך כהונתה, פעלה הרמן לקידום זכויות העובדים, במיוחד אלה של עובדים צעירים, ודגלה בהעלאת שכר המינימום כדי ליצור כוח קנייה גדול יותר לעובדים.

Elaine Chao - צ'או הייתה האישה האמריקאית-אסיאתית הראשונה שמונתה לקבינט נשיאותי בהיסטוריה של ארה"ב. מסירותה לקידום בטיחות ובריאות במשרד העבודה האמריקאי הציבה את הרף למנהיגים עתידיים.

Ellen Ochoa - למומחיות של אוצ'ואה באופטיקה ובחוֹמרת מחשבים היה פוטנציאל לשפר לא רק את איסוף הנתונים, אלא גם את הערכת התקינות והבטיחות של הציוד בנאס"א. בשנת 1990, נאס"א קיבלה אותה לתוכנית הכשרת האסטרונאוטים שלה, וביולי 1991 הפכה אוצ'ואה לאסטרונאוטית אמריקאית, רשמית.

Elizabeth Dole - מונתה על ידי הנשיא רונלד רייגן ב-1983. דול הפכה לאישה הראשונה שנבחרה אי-פעם לשרת התחבורה של ארה"ב. אחד ההישגים המפורסמים ביותר בתקופת כהונתה היה יישום החובה של אור הבלם השלישי בכל מכוניות הנוסעים.

Frances Perkins - פרקינס כיהנה כשרת העבודה של ארה"ב בשנים 1933 –1945 והאישה הראשונה שמונתה לקבינט נשיאותי בהיסטוריה של ארה"ב. פרקינס הייתה עדה לשרפה הטרגית שאירעה במפעל החולצות ב-25 במרץ 1911.

Hilda Solis - סוליס הייתה האישה ההיספנית הראשונה שכיהנה כשרת העבודה של ארה"ב, וכיהנה בתפקיד בין השנים 2009 ל-2013. סוליס דגלה באכיפה מחמירה של תקנות הבטיחות בעבודה ופעלה בחומרה נגד מי שהפרו את תקנות השכר והשעות.

Winnie Schubert – מהנדסת כימיה בחברת הגז ExxonMobil. עודדה ותמכה בעשרות נשים במדינות עולם שלישי, כמו צ'אד ועיראק, להשתתף בפרנסת משפחותיהן. כמו כן, היא פיתחה עבורן מספר רב של נוהלי בטיחות שיגנו עליהן בבתיהן ובמקומות עבודתן.

Eula Bingham – המנהלת הראשונה של OSHA. מונתה ע"י הנשיא דאז ג'ימי קרטר וכיהנה בתפקיד עד 1981. בכהונתה, היא פסלה יותר מ-1,000 רגולציות מיותרות, שינתה את מטרת הסוכנות להתמקדות בסיכוני בטיחות ובריאות תעסוקתיים והקימה סטנדרטים קבועים, הנוגעים לזכותם של העובדים לדעת על אודות סיכוני היחשפותם לחומרים מסוכנים במקום עבודתם.


מקור: Women's Achievements in Safety

Louise Taggert – החלה כעורכת דין לענייני תעסוקה בסקוטלנד. מות אחיה בתאונת עבודה בשנת 2005 הוביל להחלטתה לעשות הסבה בעבודה. כעת, היא אקטיביסטית ותועמלנית, העוסקת בקידום המודעות לתקני בטיחות ובריאות בתעסוקה, בכל רחבי בריטניה. היא  נואמת בפני ארגונים ומוסדות גדולים כחלק מהקמפיין שלה, Micheal's Story, שנועד לספר את סיפור אחיה ולקדם את תחום הבטיחות בעבודה.


  
מקור: Louise Taggart named SHP’s Most Influential person in health & safety for 2018

May Abraham and Mary Peterson – הנשים הראשונות שמונו כמפקחות בטיחות במפעלים (בשנת 1893), לאחר קמפיינים רבים של קבוצות נשים. מתחילת המאה ה-19, מפקחי הבטיחות במפעלים היו רק גברים, אף שהתנאים הקשים באותם זמנים השפיעו בעיקר על ילדים ונשים. לאחר כניסתן לתפקיד הן התמקדו בחקירת שעות העבודה של נשים, באכיפת חוקי עבודה של נהגי משאיות ובאכיפת נוהלי בטיחות ובריאות במכבסות.

Muriel Lina "Molly" Newhouse – רופאה תעסוקתית ואפידמיולוגית. הראשונה שזיהתה את הסכנות שבאסבסט והובילה לאיסור על השימוש בו.

Sophia Kisting – מומחית לבריאות ולבטיחות תעסוקתית בדרום אפריקה. ניהלה בעבר גם את ארגון העבודה הבינלאומי. היא פעלה להגנת זכויות העובדים חולי נגיף ה-HIV, להבטחת תעסוקה ראויה, מכובדת ומתמשכת עבורם, ולהגנת כלל העובדים מפני חשיפה תעסוקתית לאסבסט ולסיליקה ולגורמי סיכון העלולים לפגוע במערכת הרביה.

Yiqun Yu – מומחית לבריאות תעסוקתית בסין. דמות משמעותית בתחום מניעת הרעלות מעופרת. היא הקימה ומנהלת עד היום את תוכנית המעקב הביולוגי של סין, שמופעלת ב-125 מעבדות מחוזיות ברחבי המדינה.


עולם הבטיחות והבריאות התעסוקתית - האם זהו עדיים עולמם של הגברים בלבד?
 
עוד ועוד נשים מצטרפות למגזרי המשק השונים ועוסקות בבטיחות ובריאות. אבל האם השינוי מתרחש מהר מספיק?

באופן מסורתי, בטיחות ובריאות נקשרו למגזרים בעלי הסיכון הגבוה ולתעשייה הכבדה, ולכן הם נשלטו בידי גברים במשך זמן רב. השינוי החל כשהתפתחה הבנה עמוקה יותר של האופן שבו כישורי מנהיגות מודרניים משתלבים עם ההתמקדות בבריאות וברווחה.

עד לפני כמה שנים, היה מספר הנשים העוסקות בבטיחות ובריאות בעבודה נמוך יחסית. כיום יותר ויותר נשים מצטרפות. בבריטניה נשים צעירות בוחרות בבטיחות ובריאות כקריירה; באוניברסיטת לידס בקט בבריטניה, שבה מוענקים תארים בבטיחות ובריאות בלימודי התואר הראשון, קיימת חלוקה שווה בין גברים ונשים. לעומת זאת, בתואר השני הנשים מהוות 60 אחוז ממסיימי התואר.

גב' Julie Riggs, מנהלת בכירה בחינוך במועצת הבטיחות הבריטית (British Safety Council), שעבדה 30 שנה בתעשייה, מציינת שסוף-סוף המצב משתנה ויותר נשים צעירות נכנסות לענף. בסקר נתונים, שנערך בבריטניה בקרב מקבלי המשכורות בענף הבטיחות והבריאות בשנת 2022, נמצא כי הנשים מהוות כ-25% מהענף.

השינוי שבכניסת נשים לנושאי הבטיחות נובע גם מהשפעה חיצונית של תנועות שונות על מקום העבודה. בטיחות נחשבה תמיד כעניין של תעשיות כבדות, לכן, נשים נמנעו מכניסה לענף זה. כיום, יש לנשים אפשרויות נוספות לעסוק בבטיחות במקומות כגון תאגידים פיננסיים, עבודה במגזרי החינוך, הקמעונות או הפנאי. הגדלת הצמיחה והפניית תשומת הלב לנושאי הרווחה והכללתם בתחום הבטיחות מהווה גם היא מוקד משיכה לכניסת נשים לענף.  


מקור: ?
Health and safety: still a man's world
 
ההשפעות של הסביבה, החברה והממשל התאגידי (s'ESG) על הגיוון

מאז שעלו על סדר היום בבריטניה ההשפעות הסביבתיות, החברתיות, ואלו של הממשל התאגידי (Environmental, Social, and Governance), החלו בתי ההשקעות הגדולים להיעזר בגיוון מגדרי למדידת קיימות. גיוון מגדרי הוא אחד המדדים שמשקיעים נעזרים בו לבחינת הצלחה של חברות. כמו כן, החלו להצטבר עדויות שגיוון שאינו רק מגדרי הופך את החברה לרווחית יותר.

חברת הגיוס והשמת עובדים הבין-לאומית Acre’s חידדה את התמקדותה בעבודה עם חברות, שהכניסו לסדר היום החדש שלהן קיימות ובטיחות. ג'וני גולדשמיט, מנהל תחום סביבת הבנייה והשמת אנשי מקצוע בכירים בתחום ניהול הבטיחות והגיהות (HSE), והקיימות, אומר: "עשינו עבודה רבה, שהתמקדה בשם המותג ובהשפעה שלנו, והחלטנו להתרחק מכמה לקוחות שלא הראו מחויבות שתואמת את המחויבות שלנו (מבחינת ESG). גולדשמיט מוסיף שעל ידי פירוט המיומנות הנדרשת במפרט התפקיד, אפשר להגיע לאנשים שאולי לא הגישו מועמדות בעבר. כך גם המעסיקים יכולים להוכיח שהם משתייכים למעסיקים המגַוונים ומכילים.

בכנס של האו"ם, שנערך בשנת 2023, "DigitALL - חדשנות וטכנולוגיה לשוויון מגדרי", דווח על ניתוח עולמי של 133 מערכות AI בתעשיות שונות, שממנו עלה כי יותר מ-44% מהן הראו הטיה מגדרית.

מעבר למנהיגות נשית

ג'וני גולדשמיט מציין שבשנת 2017 ההתפלגות בין גברים לנשים הייתה 15/85 (15% נשים), בעוד שבשנת 2023/2022 (14 חודשים) המגמה השתנתה ליחס של 40/60 בתפקידי ניהול בבטיחות ובריאות. כמו כן, הוא מציין שיש יותר הפניות לתפקידי ניהול בנושאי HSE מאשר תפקידים ברמת הביצוע.

"השינוי מתרחש בעיקר בחברות, אשר במסגרת מדדי הביצוע שלהם נמדד גם השוויון המגדרי", אומרת קלואי האנט, מנהלת תחום המחקר, ההגינות, הגיוון וההכלה הגלובלית  בחברת Acre’s. אפשר לראות זאת בעיקר בחברות שבהם המדדים של הסביבה והחברה, אשר מוגדרים ב-ESG, הם טובים. זה, בדרך כלל, קשור במינוי של אדם מסוים לתפקיד.

במפגש של IOSH, שהתקיים בסקוטלנד, דנו באימוץ השוויון ובאופן שבו תפיסות מגדריות מתפתחות החל מגיל צעיר, ולכן חשוב שלנערות צעירות תהיה גישה לטכנולוגיה, שתבוא לידי ביטוי בהמשך הדרך. כמו כן, בתרבויות רבות עדיין קיימות התפיסות והציפיות מנערות צעירות להפוך לרעיות ולעוזרות בית. ההטיה הזו מילדות, ובתוך מערכות יחסים, חודרת גם למקומות העבודה שלנו.

השתתפות נשים ברמת הדירקטוריון משפרת את הביצועים

מחקרים שנעשו על ארגונים עסקיים הראו באופן עקבי שהשתתפות נשים בדירקטוריונים משפרת את הביצועים. הן מכניסות רעיונות חדשים, אסטרטגיות שונות של קבלת החלטות וסגנונות תקשורת. ארגונים עם שיעור גבוה יותר של נשים בתפקידי מנהיגות בכירים מתפקדים טוב יותר ומרוויחים יותר. ככל שהשוויון המגדרי גדול יותר, הוא מביא גיוון לגישות מנהיגותיות. לא מדובר כאן על נשים לעומת גברים, אלא על שוויון לכולם.

בסיכומו של דבר, כאשר אנו מאמצים את ההבדלים בינינו ומשתמשים בהם, אנו מקבלים החלטות טובות יותר, וכאשר אנו מקבלים החלטות טובות יותר בבריאות ובבטיחות, אזי יש לנו היכולת לשפר את הבטיחות ולהפחית מקרים של בריאות לקויה.

לכל אחד מאיתנו יש שילוב ייחודי של מיומנויות וחוזקות, שעוצבו על ידי חוויות החיים שלנו. תכונות נשיות של אמפתיה, שיתוף פעולה, חמלה ואינטליגנציה רגשית גבוהה יוצרות כוח עבודה מרוצה יותר וארגונים מצליחים יותר.


מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה