כניסה הרשמה צור קשר

משפרים את הבריאות: עומדים בעבודה

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, מדריכת ארגונומיה ראשית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/05/2014


יושבנות: מגיפת המאה ה-21עבודה בעמידה
אורך החיים היושבני, מלווה ברמה ירודה של כושר גופני הוא בין האיומים הקשים על הבריאות .  לדבריו של פרופ' סטיבן בלייר, "היעדר פעילות גופנית הוא הבעיה הגדולה ביותר בבריאות הציבור במאה ה- 21".   

עלות היעדר פעילות גופנית היא עצומה: בארה"ב ובקנדה, כ- 2.5% מכלל הוצאות הבריאות מיוחסות להיעדר פעילות גופנית: כ- 76 מיליארד דולר לשנה בשתי המדינות יחד. היעדר פעילות גופנית קשורה לריבוי מחלות כרוניות: מחלות לב-ריאה, השמנת-יתר, סכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם, אירועים מוחיים, סוגים מסוימים של סרטן, אוסטיאופורוזיס ואף לירידה קוגניטיבית. על אף הנתונים האלה, כשלושת רבעים מאוכלוסיית ארה"ב אינם ממלאים אחר המלצות משרד הבריאות לביצוע פעילות פיזית מתונה כחצי שעה ברוב ימות השבוע. רמת פעילות כזאת נקשרה במחקרים לירידה בסיכון לתמותה של 20% עד 30%.  כשליש מהאוכלוסייה אינם עוסקים כלל בפעילות פיזית.

בעקבות נתונים אלה, יחד עם מגיפת השמנת היתר ברחבי העולם, גוברת ההכרה כי יש ליזום מגוון דרכים לשילוב פעילות גופנית בחיי היום יום. פעילות גופנית מועילה לבריאות בהיבטים רבים. תועלתה של הפעילות מתבטאת לא רק בפעילות ספורטיבית מכוונת, אלא בפעילות יומיומית שאינה התעמלות – המכונה  NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) מדובר בצורת חיים פעלתנית יותר , דוגמת טיפוס קומות במדרגות במקום עלייה במעלית, או ירידה מן האוטובוס תחנה אחת לפני היעד על מנת לצעוד מעט.   נמצא כי הרכבת מד-צעדים במשך יום פעילות שגרתית עשויה לשמש תמריץ למעקב והגברת מידת הפעילות המשולבת במטלות העבודה והבית.  
מיקוד נוסף לשיפור ברמת הפעילות הוא הפחתה במשכי הישיבה בעבודה.  עובדי משרד עלולים למצוא את עצמם בישיבה רצופה כמחצית משעות עבודתם, ואף יותר.  
 
השלכותיה הבריאותיות של ישיבה ממושכת כזאת חמורות: ניתוח נתונים אקטואריים בארה"ב מציע כי הפחתת זמן הישיבה היומית לפחות משלוש שעות עשויה להאריך את תוחלת החיים בכשנתיים. 
 
עמידה מול המחשב
עמדות משרד המאפשרות שילוב ישיבה עם עמידה לסירוגין  נמצאו כדרך יעילה להפחית את זמן הישיבה בעבודה משרדית .  במחקר שנערך במדינת מינסוטה, הכנסת עמדות עמידה-ישיבה הפחיתה את סך זמן הישיבה  ב-66 דקות ביום; הפחיתה תלונות על כאבי גב וצוואר, ואף שיפרה את מצב רוחם של העובדים. שולחנות מתכווננים בין גובה המתאים לישיבה לבין גובה ישיבה, המשווקים גם בארץ , נמצאו כאמצעי יעיל לעידוד שינויי תנוחה בעבודה.  אופציות נוספות כוללות מתקן מתכוונן המתחבר לשולחן העבודה ומאפשר הצבת המסך והמקלדת בגובה עמידה.

עם זאת, יש לעודד עובדים לשלב עמידה וישיבה בעבודתם גם באמצעים פשוטים.  עובדים בעלי תושייה ורצון מסוגלים לאלתר עמדת עמידה-ישיבה באמצעים זמינים: מיתקני משרד שונים להעלאת המקלדת והמסך, ואף ארגזי קרטון. שילוב עמידה לסירוגין בעבודה מול מחשב מהווה מרכיב אחד בהגברת הפעילות הפיזית היומיומית וצעד למניעת סיכוניה של היושבנות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה