כניסה הרשמה צור קשר

רעש במשרדים

מאת:רון וייזינגר, מנהל מחלקת גיהות, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:30/09/2014


כללי
קיימות הגדרות רבות למונח רעש המקובלת שבהן היא "קולות לא רצויים". כאשר השכן שלי לעבודה מרים את קולו במענה לשיחות טלפון,  והשיחה מפריעה לי להתרכז –  זה רעש.  אם הוא מפעיל רדיו, בעיקר למוזיקה שאני לא אוהב זה רעש.הקולות שמשמיעה מכונה לצילום מסמכים  יפריעו פחות לעובד שמפעיל אותה אך מן הסתם יפריעו יותר למי שיושב בחדר הסמוך.  
הרגישות של העובד לרעשים תלויה במקום, בזמן, באופי העבודה, במצב הרוח ועוד. תלונות העובדים על רעש משתנות מאוד לאדם לאדם וההבחנה בין קול רצוי לרעש היא סובייקטיבית. 

מיפלסי רעש מוכרים ויחידת המדידה
את מפלסי הרעש מודדים ביחידות  dB(A) – דציבל. על מנת לחוש את יחידת המדידה להלן מספר  מקורות רעש מוכרים.

 
קולות מוכרים מיפלס (dBA)
לחישה שקטה 30
משרד שקט 40
מזגן חלון 50
שיחה  רגילה 60
 
רעש במשרדים 
שלא כמו במקומות עבודה רבים אחרים, כמו בתעשייה או בחקלאות, המשרד הוא מקום עבודה שקט יחסית. מיפלס הקול במשרד טיפוסי - ללא הפרעה חיצונית נע - בין 45-60 דציבל.
מיפלסים אלה נמוכים בהרבה ממיפלסי רעש מזיק כהגדרתם בתקנות הבטיחות בעבודה.
אפשר לכנות מיפלסי רעש נמוכים יחסית, שאינם מוגדרים כרעש מזיק,  "רעש מטריד".

השפעת רעש מטריד על העובד
מיפלסי הרעש במשרד במרבית המקרים, אינם עלולים לגרום לפגיעה בשמיעה, 
אך גם לרעש במיפלסים הנמוכים קיימת השפעה על האדם העובד.

תגובות ללחץ
תגובת האדם לקולות לא רצויים יכולה להיות עצבנות, לעיתים מובילה לעלייה בלחץ הדם, עלייה של הדופק ועוד. אלה הן תגובות של הגוף למצב המוכר לנו כ לחץ stress) ) שגם אם אינו נובע בהכרח רק ממקום מהעבודה, הוא עלול לאורך זמן להביא לפגיעה בריאותית.

השפעה על יעילות העבודה
רעש במשרד פוגע בפריון העבודה: ביכולת הריכוז, בקצב ביצוע המטלות, בדיוק הביצוע . במשרדים רועשים מספר ההיעדרויות עקב מחלה גדול יותר ומשך ההחלמה ארוך יותר. לעובדים קשה לנהל שיחה שקטה.
הבעיה חריפה יותר במשרד הפתוח אם לא תוכנן נכון מבחינה אקוסטית, בעיקר כאשר העבודה מחייבת ריכוז.
לסיכום, גם במיפלסים נמוכים קולות לא רצויים, לאורך זמן, עלולים לפגוע בבריאות העובד וביעילות העבודה, בגלל תרומתם לתגובת הלחץ, להפרעה לתקשורת ולפגיעה בריכוז.

מקורות רעש במשרד
הרעש במשרד נובע ממקורות פנימיים - טלפונים, פקסים, מכונת צילום ועוד, וממקורות חיצוניים  - כמו שדה תעופה סמוך, קו מסילת רכבת, כביש סואן ועוד.
  
מיפלסי רעש מומלצים במשרד
תקנות הרעש במקומות עבודה מגדירות מיפלסי רעש מזיק. התקנות אינן מחייבות במשרדים שבהם  לא קיים רעש מזיק, ולכן ההנחיה למיפלסי רעש במשרדים היא בגדר המלצה בלבד.
אופי העבודה במשרדים מגוון מאוד, לעיתים הוא מחייב ריכוז רב  ולעיתים העבודה רוטינית ים, מיפלסי הרעש המומלצים משתנים בהתאם.  
במשרדים שבהם העבודה דורשת ריכוז  מומלץ שמיפלס הרעש יהיה נמוך ככל האפשר. ככלל, כדאי שהרעש במשרד יהיה בתחום של על  40 -50 דציבל ולא יעלה על  55 דציבל.

התמודדות עם בעיית הרעש במשרד
על מנת לשקול שיטות ודרכים להפחתת הרעש במשרד, ולהעריך את הבעיה והיקפה, יש לבחון מספר נקודות:
 
  • סוג הרעש - מתמשך או מתפרץ.
  • מקור הרעש - חיצוני, פנימי.
  • אופי העבודה - ריכוז נחוץ לביצוע העבודה.
  • האדם העובד.
  • תלונות עובדים - מספרם , אופי התלונה, מיקום .
לעיתים כדאי ללוות את ההערכה גם במדידת רעש.

פתרונות לבעיית הרעש במשרד
מגוון מקורות הרעש במשרד הוא גדול וכך גם מגוון הפתרונות האפשריים. ישנם יש מקרים בהם ניתן לטפל בבעיה תוך תיקונים או השקעה מינורית, אך לעתים הפתרון מורכב יותר.

מקורות רעש פנימיים (פקס, מכונת צילום וכו')
 
  • אם מתכננים לרכוש ציוד חדש - כדאי לרכוש ציוד שרועש פחות.
  • את הציוד הרועש כדאי לרכז ולהציב רחוק ככל האפשר מהעובדים. על מנת להקטין את החזרת הרעש רצוי לא להציב את הציוד בפינות החלל.
  • כדאי להקפיד ולבצע תחזוקה נכונה של ציוד, כסאות חורקים, דלתות הזזה, או פריטים אחרים שמוזזים או מוסעים- שימון יכול לעיתים להפחית משמעותית את הרעש.

מקורות רעש חיצוניים
כאשר הרעש הסביבתי מפריע לעבודה ייתכן שאין מנוס אלא למצוא פתרון אקוסטי כמו חלונות בעלי זיגוג כפול.
טיפול אקוסטי נחשב בד"כ יקר יותר אך  במקרים מסוימים הוא יהיה יעיל למדי. את התכנון האקוסטי עדיף לבצע כבר בשלב התכנון והבנייה. חומרים בולעי רעש שונים יפחיתו את החזרי גל הקול .
בכדי לצמצם תלונות על רעש רצוי לאפשר מרווח בין העובדים ובמקרה הצורך לשקול מחסומים שיפחיתו את התפשטות הרעש.

רעש כסיכון תעסוקתי (רעש מזיק)
במרבית המשרדים הרעש לא מגיע לדרגת רעש מזיק.
רעש מזיק, על פי תקנות הרעש במקומות עבודה, מוגדר על פי המפלס שמבוטא בדציבלים ועל פי משך החשיפה בדקות או בשעות כך למשל, למפלס של 85  דציבלים מותרת חשיפה למשך 8 שעות. למפלס של 88 דציבלים מותרת חשיפה של 4 שעות. כאשר הרעש גבוה מהמפלס או ארוך ממשך הזמן המותר בתקנות - הרעש הוא מזיק. את הרעש המזיק - שהוא שילוב של מפלס וזמן - אפשר לבטא בערך יחיד:  מנת חשיפה. מנת החשיפה המותרת היא 100%. כאשר מנת החשיפה היא 150% העובד נחשף לרעש פי 1.5 מהמותר.
התקנות העוסקות ברעש/ במקומות עבודה, נועדו להגן על העובדים בפני פגיעה בשמיעה והן מחייבות את המעביד לנקוט באמצעים שונים על מנת להפחית את החשיפה.

מקור
http://www.safety-council.org/info/OSH/noise.htm

* הכותב רון ויזינגר הינו מנהל מחלקת גיהות במוסד לבטיחות ולגיהות
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה