כניסה הרשמה צור קשר

מיתוסים ועובדות בבטיחות בעבודה בסופות ברקים

מאת:מרכז מידע ואינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:26/11/2014


מזג האוויר הסוער מביא עימו גשמי ברכה מצד אחד ותנאי עבודה קשים מצד שני. סופות הברקים המתרחשות בעת סערות מזג האוויר טומנות בחובם סכנות. להלן מספר מיתוסים הרווחים בנושא זה והעובדות שכנגד:

מיתוס:  ברק לעולם אינו מכה באותו המקום פעמיים
עובדה: ברק מכה לעתים קרובות שוב ושוב באותו המקום, במיוחד אם הוא גבוה, מחודד ומבודד. בניין האמפייר סטייט מקבל מכות ברק כמעט 100 פעמים בשנה.
 
מיתוס:  אם לא יורד גשם או מעל אין עננים אתם בטוחים מברקים.
עובדה:  הברק מכה לעתים קרובות במרחק של יותר מ- 5ק"מ ממרכז סופת הרעמים, הרחק מענני הגשם או סופת הרעמים. הוא יכול להכות "כרעם ביום בהיר" במרחק של 15-24 ק"מ מסופת הרעמים.
 
מיתוס:  צמיגי גומי ברכב מגינים מפני ברקים על ידי בידוד מהקרקע.
עובדה: רוב המכוניות בטוחות מפני ברקים, אך גג המתכת ודפנות המתכת הן שמגנות, ולא צמיגי הגומי. זכרו, מכוניות עם גג פתוח, אופנועים, אופניים, ורכבי שטח פתוח ומכוניות עם דפנות פיברגלס אינן מספקות הגנה מברקים. כאשר הברק מכה ברכב, הוא עובר הישר מהמסגרת המתכתית אל הקרקע. אל תישענו על דלתות בעת של סופות רעמים.
 
מיתוס:  קרבן של ברק מחשמל, אם תגעו בו אתם תתחשמלו.
עובדה: הגוף האנושי אינו אוגר חשמל. זה בטוח לגמרי לגעת בנפגע ברק על מנת להגיש לו עזרה ראשונה. זה אחד המיתוסים המצמררים ביותר לגבי ברקים. תארו לעצמכם שמישהו ימות בגלל שאנשים מפחדים לבצע החייאה!
 
מיתוס:  אם מתרחשת סופת רעמים בחוץ, עליכם לחפש מחסה תחת עץ כדי להישאר יבשים.
עובדה: שהייה תחת עץ היא הגורם השני במספר הנפגעים מברקים. עדיף להירטב מאשר להיצלות!
 
מיתוס:  אם אתם בבית, הנכם בטוחים ב- 100% מפני ברקים.
עובדה: בית הוא מקום בטוח להיות בו בזמן של סופת רעמים כל עוד אתם נמנעים מכל מגע או קירבה למוליך חשמלי. כלומר, תישארו הרחק מטלפון קווי, מכשירי חשמל, כבלים, כבלי טלביזיה, מחשבים, צנרת, דלתות וחלונות מתכת. חלונות מסוכנים משתי סיבות: הרוח הקיימת במהלך סופת רעמים יכולה להעיף חפצים לחלון ולשבור אותו וכך לגרום לניפוץ זכוכית. שנית, בבתים ישנים יותר, במקרים נדירים, הברק יכול לחדור דרך סדקים בצידי החלונות.
 
מיתוס:  אם סופות רעמים מאיימות כשאתם משחקים בחוץ, מותר לסיים אותו לפני שמחפשים מחסה.
עובדה: פגיעות ברקים רבות מתרחשות מפני שאנשים אינם מחפשים מחסה מספיק מהר. אין משחק ששווה למות או להפוך לנכה לכל החיים בגללו. חפשו מחסה מתאים מייד כשאתם שומעים רעם. האחריות על בטיחות הילדים מוטלת על המבוגרים.
 
מיתוס:  מבנים עם מתכת או מתכת על הגוף (תכשיטים, טלפונים סלולריים, נגני 3MP, שעונים וכד') מושכים ברקים.
עובדה: גובה, צורה מחודדת ובידוד הם גורמים עיקריים המשפיעים על מיקום מכת הברק. נוכחות מתכת אינה משפיעה לחלוטין על מקום מכת הברק. הרים הנם מסלעים אבל נפגעים על ידי ברקים מספר רב של פעמים בשנה. פעלו מייד על ידי חיפוש מחסה ואל תבזבזו זמן בהסרת מתכות. בעוד שהמתכת אינה מושכת ברקים, היא מוליכה, אי לכך התרחקו מגדרות, מעקות, או ספסלים ממתכת וכד'.
 
מיתוס:  אם נתקעתם בחוץ והברק עומד להכות, עליכם לשכב על הקרקע.
עובדה: שכיבה על הקרקע מגדילה את הסיכוי להיפגע על ידי מעבר זרם קרקע קטלני. אם אתם נתקעים בחוץ בעת סופת רעמים, המשיכו לנוע לעבר מחסה בטוח.

בנוסף קיים תקן ישראלי 1173 חלק 1 - מערכות הגנה מפני ברקים למבנים ולמתקנים: מערכת הגנה חיצונית -

נספח ה - הוראות בטיחות והתנהגות בעת סופת ברקים - לעיון לחץ כאן
 
מקור:
NOAA's National Weather Service

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה