כניסה הרשמה צור קשר

חוגגים בטוח את יום העצמאות

מאת:אנדרי מטיאס, ראש מנהל שיווק הסברה והוצאה לאור. ד"ר מירב פז ממרכז המידע ואבי אילון ממינהל ההדרכה של המוסד לבטיחות ולגיהות. עריכה - יחידת האינטרנט של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:10/05/2016


לקראת יום העצמאות ה - 68 של מדינת ישראל, מומחי המוסד לבטיחות ולגיהות מביאים לעיונכם פירוט סיכונים וכללים להתנהגות נכונה במקרים הבאים:







כללי בטיחות בהפעלת זיקוקין
רשויות מקומיות רבות ואף ארגונים החוגגים את יום העצמאות משתמשים בזיקוקי דינור בחגיגות. חגיגות אלו עלולות להפוך לאסון, אם לא תהיה הקפדה על כללי הזהירות והבטיחות. המוסד לבטיחות ולגיהות פונה לכל מארגני האירועים ביום העצמאות, וביניהם גם הרשויות המקומיות, בבקשה כי ינחו את האחראים לבטיחות ואת מפעילי הזיקוקים ליישם את כללי הבטיחות שלהלן: 
 
  • הפעלת זיקוקי דינור תיעשה בהתאם לחוק ולתקנות על ידי מפעיל זיקוקי דינור מוסמך, בעל תעודת מפעיל בתוקף (חובת האחראי לבדוק) ולאחר קבלת כל ההיתרים הנדרשים.
  • יש להשתמש בציוד מגן אישי, קסדת מגן, נעלי בטיחות, משקפי מגן ולבוש ארוך מכותנה או חסין אש, ואטמי אוזניים או אוזניות
  • חל איסור עבודה של אדם בודד.
  • הזיקוקים יהיו תחת השגחתו של מפעיל הזיקוקין דינור או תחת השגחת שומר מרגע הכנסתם לאתר השיגור ועד לסיום האירוע. כמו כן, יש לשמור על שטח ההפעלה ולאסור על כניסת אנשים שאינם מורשים.
  • יש להשתמש בקנים תקינים, שלמים ובגודל מתאים. אסור להשתמש בקנים מברזל יצוק. יש לערוך בדיקת התאמה בין קוטר הפגזים לקוטר הקנים, וכמו כן, לבדוק את שלמות ותקינות הפגזים
  • טעינת הפגזים, חיבור וחימוש ברש"גים (ראשי גפרור)ייעשו בשטח ההפעלה בלבד ובאור יום. בכל מקרה, טעינת הפצצות תיעשה בזהירות, כאשר המפעיל לא עובד מעל הקנים
  • לאחר חיבור וחימוש הזיקוקים חל איסור על כניסת אנשים לשטח ההפעלה, מלבד מפעילי זיקוקים ומתמחים בהשגחת מדריכים מוסמכים .
  • יש לבצע סיור מקדים בשטח המיועד להפעלת הזיקוקים ולוודא שאין בסביבה הקרובה חומרים דליקים, עשבים יבשים, עצים העלולים להתלקח, בתים, מוסדות רגישים וקווי חשמל
 
 
  • יש לשמור על מרחקי הביטחון הנדרשים בחוק. בהפעלת זיקוקים בחגיגות יום העצמאות מומלץ לשמור על מרחק של 50 מ' לפחות מהקהל (ובהתאם לקוטר הזיקוקים המופעלים)
קוטר הזיקוק במ"מ קוטר הזיקוק באינצ' מרחק בטיחות מינימאלי
עד 38 מ"מ עד 1.5 אינצ' 25 מטר
מ 38 עד 65 מ"מ מ 1.5עד 2.5 אינצ' 50 מטר
מ 65 עד 76 מ"מ מ 2.5 עד 3 אינצ' 65 מטר
מ 76 עד  101 מ"מ מ 3 עד 4 אינצ' 85 מטר
מ 101 עד 127מ"מ מ 4 עד 5 אינצ' 110 מטר
מ 127 עד 152מ"מ מ 5 עד 6 אינצ' 130 מטר
מ 152 עד 177מ"מ מ 6 עד 7 אינצ' 150 מטר
מ 177 עד 203 מ"מ מ 7 עד 8 אינצ' 170 מטר
מ 203 עד 254מ"מ מ 8 עד 10 אינצ' 215 מטר
מ 254 עד 305מ"מ מ 10 עד 12 אינצ' 255 מטר
 
  • בהפעלה בסמוך למקומות רגישים- כגון בתי חולים, תחנות דלק , מקום אחסון חומרים מסוכנים וכו' יש לשמור על מרחקי בטיחות כפולים.
  • יש להקפיד על דיפונים לכלל הזיקוקים של 2/3 עד 3/4 מגובה הזיקוק, בדיפוני חול או שקי חול מסביב לכל כוורת או אגד קנים, לאחר שהוצבו בשטח מהודק כראוי. חל איסור על דיפון בכל חומר מלבד חול, ודאי שלא אבנים, לבנים או ברזלים
  • המוסד לבטיחות ולגהות ממליץ שכל קני שיגור בודדים, כלובי קנים או כוורות לפי העניין ללא יוצא מן הכלל יהיו קבורים או מדופנים, לרבות בהפעלה חשמלית של קני שיגור שקוטרם אינו עולה על 150 מ"מ - "6 בהן הדרישה היא להתקינם ולייצבם בצורה בטוחה, כך שבזמן ההפעלה לא יסטו ממקום הצבתם ובלבד שהמורשים ימצאו במרחק בטחון מתאים בשטח ההפעלה.
  • יש לשמור על זווית ההפעלה נגד כיוון הרוח, אך בכל מצב הזווית לא תקטן מ-75 מעלות
  • יש לוודא כי גידור שטח ההפעלה הוא 10 מטר לכל הפחות. בשטח זה אין להדליק אש ואין לעשן
  • הפעלה מגגות מחייבת אישור קונסטרוקטור, המהווה אסמכתה לעמידות הגג בפני  כוחות הירי
  • כל הפעלת זיקוקין דינור מחייבת היתר של מפקח עבודה אזורי, זיקוקין עד לקוטר 38 מ"מ מחייבים אישור רמ"ס וחבלה במשטרה, זיקוקין מעל 38 מ"מ ופגזים מחייבים בנוסף אישור כב"א(כיבוי אש) ומד"א.
  • יש לדאוג לנוכחות אמבולנס ומכבי האש במקום ההפעלה – על פי דרישות שירותי הכבאות ומד"א
  • בתום האירוע ובאור ראשון יש לבצע סריקה יסודית בשטח ההפעלה ועד קצות מרחקי הביטחון לפחות, כדי לוודא שלא נשארו נפלים בשטח
 
המוסד לבטיחות ולגיהות ממליץ לכל רשות מקומית, ארגון או גוף המתעתד להפעיל זיקוקי די-נור למסור את תמצית ההנחיות לאחראים ולבדוק שהם אכן פועלים לפיהן.
להלן מספר תמונות כולל תמונה ממבצע פיקוח ואכיפה שערך מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בשנה שעברה.
 
כך יש לקבור כלובי קנים כך יש לדפן כלובי קנים.
מקור התמונה: מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית
כך יש לקבור כוורות ואמצעים אחרים

   
ספריי שלג - אזהרות וסיכונים

ספריי שלג ביום העצמאות – לא משחק ילדים.  
מדי שנה, עשרות ילדים נפגעים בחגיגות יום העצמאות מתרסיסי "שלג". הפגיעות העיקריות הן כוויה כימית שגורמת לגירוי הקרנית, אי נוחות, כאבים וצריבה, וכן שפשוף ופגיעה בלחמית ובקרנית העין. במקרים נדירים ה"שלג" אף גורם להתפתחות של זיהום.
המרכיבים המסוכנים של ספריי השלג הם: בוטאן, סידן פחמתי, פרופאן, וסורביטאן טריסטאראט.
סידן פחמתי משמש כ"שלג" במיכל הספריי, וסורביטאן טריסטאראט הוא חומר פעיל שטח המאפשר ערבוב של ה"שלג" במים במיכל על מנת שניתן יהיה לרססו. 
השפעות בריאותיות אפשריות משימוש במוצר עלולות לבוא לידי ביטוי בגירוי בעיניים, גירוי בעור אחרי חשיפה ממושכת, גירוי בדרכי הנשימה במקרה של היווצרות אבק ונשימת כמות גדולה מה"שלג", ואפילו החמרה של הפרעות קיימות בעור, בעיניים ובדרכי הנשימה (כמו אסתמה לדוגמא). 
כדי למנוע פגיעות, אין לכוון את פיית המיכל לכיוון הראש, הפה והעיניים. מעבר לכך, במקרה של חדירת החומר לעיניים, יש לשטוף את המקום בהרבה מים ולפנות לטיפול רפואי במידת הצורך. במקרה של עדשות מגע יש לשטוף את העיניים במשך 5 דקות, לאחר מכן יש להסיר את עדשות המגע ולהמשיך לשטוף את המקום. יש להרחיק את התרסיס ממקור אש; אין להתיז את תוכן התרסיס על מקור אש; ואין להשליך את המיכלים הריקים למקור אש - מחשש להתלקחות ופיצוץ המיכל. 
חשוב לזכור כי על פי הוראות המשטרה, תרסיסי השלג היחידים המותרים הם אלו שהוטבע אישור מכון התקנים הישראלי (ת"י 562) על המיכלים. על פי דרישות התקן, על התרסיס להיות לא דליק, רמת עגבה (PH) מוגדרת בתקן כך שהתרסיס יהיה לא חומצי ולא בסיסי, ועל המיכל לעמוד בלחץ ולא להתפוצץ. כמו כן, על פי משרד התמ"ת, תרסיסי "שלג" דליקים אסורים בשימוש.

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה מציין כי מכלי אירוסול (תרסיסי שלג, תרסיסי פתיתים וחוטים) מיועדים למבוגרים בלבד וחייבים להיות מסומנים באזהרה "הרחק מידי ילדים"! לקריאת דברי הממונה על התקינה במלואם

צלייה על האש - כללי בטיחות
להלן מספר כללי בטיחות לאלה המתכוונים לצלות על האש בפארקים ובגינות על מנגל פחם או גז:
 
  • יש להכין את מתקן הגריל כראוי - להכין את הפחמים בתוך המתקן.
  • עדיף מצית פחמים יבש על פני מצית פחמים נוזלי.
  • לעולם אין להוסיף חומר בעירה לפחמים (במיוחד לא נוזל) כאשר המתקן פעיל.
  • רצוי להכין אמצעים לכיבוי אש מבעוד מועד: שמיכה, דלי עם חול, דלי עם מים או מטף (חשוב לשמור במכונית).
  • יש להבעיר מנגלים אך ורק במקומות המאושרים ע"י הרשויות ובשום מקרה לא בסמוך לצמחיה, כלי רכב, קווי חשמל ומבנים. אין להבעיר מתקן צליה במקומות סגורים כגון מחסן, פרגולה וכד'.
  • אם מתקן הצלייה מופעל בגז יש לבדוק שנחירי המבער נקיים ולא סתומים ואין דליפה של גז מהצינורות והחיבורים.
  • יש לזכור שגיצים עלולים לעוף כאשר מנפנפים ועלולים לגרום לשריפה בסביבה.
  • אין להשאיר את מתקן הצלייה ללא השגחה. במיוחד בקירבת ילדים (רצוי מאוד להרחיק אותם מקרבת מתקן הצלייה).
  • בתום הפיקניק/צלייה יש לדאוג לכבות את האש לחלוטין. לוודא שכובתה ולאסוף שאריות למתקני אשפה ייעודיים.
    
המוסד לבטיחות ולגיהות מאחל לכל עם ישראל יום עצמאות שמח ובטוח!

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה