כניסה הרשמה צור קשר

לחץ בעבודה – גברים פוחדים מכישלון, נשים מפרנסה

מאת:ליבנת כהן, מנהלת מח' פסיכולוגיה אירגונית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:04/07/2016


הקשר בין לחץ נפשי לבטיחות ובריאות העובד

לחץ נפשי עלול להשפיע לרעה על תיפקודו של העובד ולפגוע בבטיחות שלו ושל עובדים אחרים. סימפטומים של לחץ כוללים חוסר ריכוז, בעיות זיכרון, קושי בקבלת החלטות, קושי בלימוד נושאים חדשים, נטילת סיכונים מיותרים, חוסר סבלנות ועוד. סימפטומים אלה ואחרים עלולים לגרום ו/או לתרום לטעויות ולתאונות עבודה.

לחץ עלול לגרום לבעיות בריאות ולתרום למחלות מקצוע. סימפטומים פיזיולוגיים של לחץ כוללים: כאבי ראש, בעיות שלד שריר, כאבי גב ועוד.

במדינות שונות בעולם קיימת כבר התייחסות חקיקתית לנושא הטלת אחריות על המעסיקים לדאוג להגנת העובדים שלהם מפני סיכונים פסיכולוגיים (כולל סיכון הלחץ בעבודה).

 
אני רואה חשיבות רבה בשימת דגש על גורמי הלחץ השונים של נשים וגברים ועל העלאת המודעות לדרכי ההתמודדות המסייעות לכל אחד מהמגדרים בנושא זה. כשאנחנו יודעים מה הם גורמי הלחץ העיקריים שלנו ומה הן דרכי ההתמודדות היעילות איתם, אנחנו יכולים "להתכונן מראש" להפחתתם או למניעתם .  

המשותף והשונה בלחץ בין המגדרים

נשים וגברים מגיבים ללחץ ומתמודדים איתו בדרכים שונות.

נשים מדווחות על לחץ יותר מאשר גברים והן גם נוטות יותר לדווח שרמת הלחץ שלהן נמצאת בעלייה. גם כששני המגדרים מדווחים על רמות דומות של לחץ, נשים מדווחות יותר על סימפטומים הן פיזיים והן מנטליים. הן מדווחות יותר מגברים על בעיות בריאות הקשורות ללחץ. לדוגמא: לחץ דם גבוה, דיכאון, חרדה והשמנה. לגברים קשה יותר להכיר בקשר בין לחץ ובריאות פיזית. הם פחות מאמינים שללחץ נפשי יש השפעה על בריאותם. המעניין הוא שלנשים יש יותר בעיות בריאותיות הקשורות ללחץ, אבל גברים מתים יותר ממחלות הקשורות ללחץ – מחלות לב, סרטן ומחלות אוטואימיוניות. 

מהם גורמי הלחץ העיקרים של המגדרים? 

נשים

המשפחה ומחסור כספי הם גורמי הלחץ העיקריים של נשים. הערכה העצמית של נשים נבנית לעיתים קרובות סביב מערכות היחסים שלהן. נשים נמצאות בסיכון הקשור להתעלמות מהצרכים האישיים שלהן על חשבון צרכים של אחרים. נשים רבות מתנהלות במצב של לחץ באמצעות הקרבה עצמית. בנוסף, הן מרגישות שאין להן הזדמנויות מספקות לקידום בעבודה, שהן נושאות בריבוי תפקידים (בבית ובעבודה), שאין להן ביטחון תעסוקתי ושמוטל עליהן העול העיקרי של הטיפול בילדים.  

גברים

פחד מכישלון הוא גורם הלחץ העיקרי של גברים. הערכה העצמית של גברים נבנית לעיתים קרובות סביב הביצוע שלהם. גברים נוטים לתת למעסיק או ליריב שלהם לקבוע את רמת הדרישות שעליהם לעמוד בה, הם נוטים לאבד את המיקוד העצמי לטובת עיסוק בניצחון או בהשגת מטרה חיצונית. מומלץ  שגברים יהיו מודעים לנטייה שלהם להיכנס לתחרותיות במצבי לחץ שכן התנהגות זו יכולה לבוא על חשבון שמירה על כללי הבטיחות.

הגורמים העיקריים לתגובות ללחץ  של המגדרים 

נשים

נשים מגיבות יותר באמצעות תגובת "tend and befriend" (התיידדות) הן יוצרות מערכות יחסים ומתחזקות אותן. הן מחפשות נחמה בקשרים שלהן ובטיפול שלהן באלה שהן אוהבות.

נשים מגיבות ללחץ באופן רגשי: בעצבנות, ברצון לבכות או בחוסר אנרגיה. 

גברים

גברים מגיבים בדרך כלל ללחץ באמצעות fight  or flight" " הילחם או ברח (הם נלחמים במקור הלחץ או בורחים ממנו). גברים מגיבים ללחץ בדרך כלל בכעס ועצבנות, וסובלים מבעיות שינה.

מקור לשוני בתגובה - הסיבה הביולוגית

אחת הסיבות העיקריות לכך שנשים וגברים מגיבים באופן שונה ללחץ קשורה להורמונים. לשלושה הורמונים יש תפקיד חשוב לעניין זה: קורטיזול- , cortisol אפינפרין –epinephrine ואוקסיטוצין - oxytocin. במצב של לחץ אצל נשים, כשהקורטיזול והאפינפרין זורמים במחזור הדם, האוקסיטוצין משתחרר מהמוח,  משכך את יצור הקורטיזול והאפיפרין ומעלה את רגשות הרוגע. כמות הורמון oxytocin שמופרש אצל גברים נמוכה יותר .

דרכי התמודדות  ללחץ – המשותף והשונה

נשים וגברים מנהלים לחץ באופן שונה, ונותנים משקל שונה להתמודדות שלהם עם לחץ. גברים מתעסקים פחות בניהול לחץ ונוטים יותר לומר שהם עושים מספיק בנושא זה לעומת נשים ששמות יותר דגש על הצורך להתמודד עם לחצים אבל הם מרגישות שהן לא עושות מספיק. נשים מדווחות על פעילויות התמודדות רבות יותר עם לחץ: (קריאה, בילוי עם חברים או משפחה). נשים מחפשות תמיכה בכדי לדבר על החוויות הרגשיות שלהן. לעבד את "מה שקורה". גברים יוצרים עבור עצמם פעילות של הסחת דעת בכדי להירגע. פעילויות אלה כוללות פעילות גופנית, הקשבה למוסיקה וכו'.

מומלץ לגברים לתת את הדעת לנושא הלחץ הנפשי ולא להתעלם מהשפעותיו.

נשים – חפשו מקורות תמיכה, אוזן קשבת ואנשים אותם תוכלו לשתף, הן בעבודה והן בבית, בכדי שתוכלו להתנהל טוב יותר במצבי לחץ.
 
מקורות:
 
Gender and Stress, American Psychological Association

http://www.apa.org/news/press/releases/stress/2010/gender-stress.aspx
 
Gender and Stress by Elaine Herscher, HealthDay
https://consumer.healthday.com/encyclopedia/men-s-health-28/men-s-problems-health-news-469/gender-and-stress-645980.html
 
 
Workplace Stress -  World Day For Safety and Health at Work , ILO, page 9,  28 April, 2016.
 
 
' Men and Women Deal with Stress Differently, WebMD Why
http://www.webmd.com/women/features/stress-women-men-cope
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה