כניסה הרשמה צור קשר

חוסר שינה – סיכון לבטיחות ובריאות

מאת:לבנת כהן מנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית, המוסד לבטיחות ולגהות

תאריך:12/07/2016


חוסר שינה עלול לפגוע בבטיחות העובד ובבריאותו. ההשפעות של חוסר שינה כוללות ביצוע טעויות, תאונות ובעיות בריאותיות. מחקרים מצביעים על טיפול יחיד לשיפור הזיכרון, לשיפור הריכוז, לחיזוק המערכת החיסונית ולהפחתת הסיכון להיפגע בתאונות. הטיפול הוא תוספת שינה של 60 – 90 דקות בכל לילה! מרבית האנשים זקוקים לשמונה שעות שינה או יותר. על פי מחקרים רק מעט אנשים יכולים לתפקד היטב בפחות משמונה שעות שינה ללילה. הגרוע ביותר הוא שחלק גדול מהאנשים שסובלים מחוסר שינה – כלל לא מודעים לכך.

כשלים בטיחות

חוסר שינה מספק עלול לסכן את העובדים במספר דרכים. לדוגמא:
  1. שיפוט לקוי – עובד שלא ישן מספיק עלול לטעות. לדוגמא, בהערכת הגובה שבו הוא עובד, במהירות שנוסעת מלגזה וכו'. בנוסף, נמצא שמחסור בשינה עלול לגרום לליקויים תפיסתיים כמו קשיים בשמיעה או בראייה. ליקויים תפיסתיים אלה עלולים לגרום לשיפוט מוטעה גם של דרישות הבטיחות.
  2. כמות גדולה של טעויות –הפגיעה הקוגניטיבית של חוסר שינה גדלה בהתאמה להשקעת הזמן של העובד במשימה. כתוצאה היא מספר מוגבר של טעויות. הכוונה גם לטעויות של ביצוע פעולה וגם לטעויות של מחדל (אי ביצוע של משימה שחובה לבצעה).
  3. ירידה בערנות ובזמן התגובה–  ירידה בערנות עלולה להעמיד בסכנה את העובדים עם מכונות, את העובדים בגובה, את העובדים עם כלי רכב שונים ועוד. כתוצאה מחוסר ערנות, עובד גם עלול להחמיץ פגמים בציוד המגן אישי שלו וגם גדלה ההסתברות שהוא יבצע טעויות.
  4. יותר פגיעות –מקורות רבים מונים את גורם העייפות כאחד מחמשת הגורמים העיקריים לאירועי בטיחות במקום העבודה. סביר ביותר שעובד עייף יחמיץ שלבים חיוניים בתהליך הבטיחות. לדוגמא: הוא עלול לשכוח אמצעי זהירות  ולהתעלם או לטעות בהערכת תנאים מסוכנים.
  5. התנהגות של נטילת סיכונים – חוסר שינה מגביר התנהגות מסוכנת, בדיוק כמו שתיית אלכוהול או צריכת סמים. מחקר מ - 2012 מצא שעייפות גורמת לתאונות פי 4 יותר משתיית אלכוהול או צריכת סמים. מחקרים מצביעים על כך שמחסור בשינה קשור לפעילות מוגברת של אזורים במוח הקשורים לקבלת החלטות מסוכנות. מחסור בשינה למעשה מגדיל את הצפייה לרווחים בשעה שהוא גורם להפחתת המשמעות של  הפסדים. עובדים שלא ישנו מספיק שעות בלילה עלולים לקבל החלטות מסוכנות, תוך התעלמות מההשלכות ותוך לקיחת סיכון במקרים בהם ההפסדים עולים על הרווחים. גם מחסור מתון בשעות שינה מגביר באופן משמעותי את המוכנות של העובד ליטול סיכונים.
  6. סיכון מוגבר להסחת דעת – לאנשים שלא ישנים מספיק יש קושי בהתמקדות לאורך זמן, בפיתוח אסטרטגיות, ובמעקב אחר אירועים.
  7. רמה נמוכה של ציות – שעות שינה מעטות גורמות לעצבנות מוגברת. עלייה בעצבנות מעלה את הסבירות להפרת כללי בטיחות, ולסירוב של שימוש בציוד מגן אישי (בין אם מחוסר נוחות, עקשנות או מתוך מחשבה שאן בהם צורך).
  8. קושי בהטמעה ובזיכרון – ירידה בזיכרון לטווח קצר וירידה בזיכרון העבודה קשורים למחסור בשינה וגורמים ליכולת מופחתת בפיתוח ועדכון אסטרטגיות המבוססות על מידע חדש ביחד עם יכולת מופחתת לזכור השתלשלות של אירועים.
  9. ההשפעה של חוסר שינה מצטברת – ארבעה לילות או יותר של חוסר שינה חלקי הכוללים פחות משבע שעות שינה ללילה שווה ערך ללילה שלם של חוסר שינה. לילה בודד של מחסור בשינה עלול להשפיע על תפקוד האדם עד לשבועיים.
בעיות בריאות

חוסר שינה נקשר למצוקה נפשית, לדיכאון לחרדה להשמנה ללחץ דם גבוה, לסוכרת, לכולסטרול גבוה ולהתנהגויות מסוכנות הכולל עישון סיגריות, שתיית משקאות חריפים וחוסר פעילות גופנית. נמנום עשוי לסייע במצב של חוסר שינה אבל הוא לא תחליף להרגלי שינה בריאים.יש תועלת ארוכת טווח  בדפוסי שינה עקביים וצפויים.

מחסור בשינה גובה מחיר כבד הן לעובד, הן למקומות העבודה והן לכלכלה. ההשלכות כוללות פגיעה בבריאות העובד, תאונות עבודה, ירידה בפרודוקטיביות  ובאובדן ימי עבודה.
 
מקורות:
. More Sleep Would Make Most Americans Happier, Healthier and Safer1
http://www.apa.org/research/action/sleep-deprivation.aspx
2. OSHA has no regulation for sleep deprivation – but you must know who is fit for duty, ISN Industrial Safety &Hygiene News
http://www.ishn.com/blogs/16-thought-leadership/post/98415-osha-has-no-regulation-for-sleep-deprivation-but-you-must-know-who-is-fit-for-duty
The Ten Dangers of Sleep Deprivation for Workers .3
http://ehstoday.com/safety/ten-dangers-sleep-deprivation-workers

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה