כניסה הרשמה צור קשר

תכנית הדרכה ולימוד של בטיחות ובריאות בעבודה לבעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:13/11/2016


שיעור הפגיעות בעבודה בקרב עובדים בעלי מוגבלות אינטלקטואלית והתפתחותית, העובדים במקומות מוגנים, גבוה ב- 60% משיעור הפגיעות בעבודה בכלל האוכלוסיה העובדת -  5.5% לעומת 3.2% בקרב עובדים במערכות עבודה רגילות. ממצאים אלה מדווחים בארה"ב יחד עם הקביעה שמדובר בתת-דיווח של פגיעות, תאונות ותחלואה מקצועית בגובה 69% בכלל המגזרים של עובדי ציבורי, ממשלה והמגזר הפרטי בארה"ב. סביר להניח שגם במדינות אחרות גבוה שיעור הנפגעים בעלי מוגבלויות מהשיעור בכלל העובדים. עבודות המבוצעות ע"י עובדים בעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית מכילות בתוכן סיכון לפגיעה, דבר הנכון גם לגבי עובדים בשכר נמוך. סוגי עבודה שכיחים בהם מעורבים עובדים בעלי לקויות כוללים עבודות בתעשייה הקלה, תעשיית המיחזור, עבודות שירות, כביסה תעשייתית, עבודות בענף הנוי והגינון ועבודות במחסני סחורות וכדו'. בעבודות אלה שיעור הפגיעה הגופנית גבוה מהממוצע.

באופן כללי חסרה לעובדים הדרכת בטיחות ובריאות מספקת, אבל לעובדים בעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית יש הזדמנויות פחותות יותר להדרכה נאותה ומספקת. הערכת צרכים של אוכלוסיה זו, שנערכה באוניברסיטת ברקלי בארה"ב עוד בשנת 2006, כמעט ולא מצאה דוגמאות להערכת בטיחות ובריאות מקיפה המסופקת לעובדים בעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית, ואם ניתנת הדרכה היא הסתכמה בהוראות האחראי מה לעשות ומה לא לעשות. על אף חשיבותן של הוראות אלה הן אינן מספיקות כדי לפתח אצל בעלי המוגבלויות כישורים  להתנהגות עצמית, תגובה הולמת ופתרון בעיות בעיקר במקרים של שינויים בסביבה, במטלות ובמצב וכן התפתחויות בלתי צפויות המחייבות שינויים בהיערכות הבטיחותית והבריאותית. עובדים אלה צריכים ללמוד ולפתח כישורים מספיקים בסביבת למידה בטוחה שבה המדריך/מורה מלמד והמודרכים יכולים ללמוד אחד מהשני.

 
הצילום לקוח ממצגת של NIOSH

אחת הסיבות לחסר בהדרכת בטיחות ובריאות לבעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית היא העדר תכנית לימודים לבתי ספר לבטיחות ובריאות תעסוקתית, לסוכנויות שונות ולמעסיקים, כדי לגשר על הפער הקיים. במסגרת תכנית לבריאות תעסוקתית של בית הספר לבריאות הציבור  (LOHP) באוניברסיטת ברקלי בארה"ב ובתמיכת המוסד הלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית בארה"ב (NIOSH) הופקה ופורסמה גירסה ראשונה של תכנית הלימודים. התוכנית מורכבת משישה שיעורי הדרכה המותאמים לבעלי לקויות ומוגבלויות צעירים ומבוגרים כאחד, בכל ענפי התעשיה וסוגי העיסוקים, ומטרתם לספק ידע בסיסי בבטיחות ובריאות תעסוקתית.
 
הצילום לקוח ממצגת של NIOSH

כישורי הליבה שמקנה התכנית לבעלי מוגבלויות אינטלקטואליות והתפתחותיות הם:
 
  • היכולת להבין את נוכחותם של סיכונים בעבודה והשפעתם על חייהם וחיי משפחותיהם.
  • היכולת להכיר שגורמי סיכון בטיחותיים ובריאותיים בעבודה ניתנים לחיזוי ולמניעה.
  • יכולת להכיר את גורמי הסיכון בעבודה ולהעריך את הסיכון לפגיעה/תחלואה.
  • הקניית דרכים מיטביות להתייחסות לסיכונים בעבודה וליישום תפיסת בטיחות ובריאות תעסוקתית לסוג עבודה ספציפי כלשהו.
  • יכולת לזהות מצבי חירום בעבודה ולהתייחס אליהם.
  • הכרת זכויות, חובות ואחריות העובד והמעסיק הנוגעים לבטיחות ובריאות תעסוקתית בעבודה.
  • יכולת לזהות מקורות עזר וסיוע כדי לשמור על בטיחות ובריאות העובדים.
  • יכולת לתקשורת סיכונים בין העובדים ודיווח כאשר העובד חש בסיכון או איום.
 
הצילום לקוח ממצגת של NIOSH

תכנית הקורס מכילה חומר הדרכה מלא, כאשר השיעורים בנויים מהדרכה ופעילויות אינטראקטיביות. מטרות להשגה ולוחות הזמנים המוקצים לכל שיעור ולכל פעילות בשיעור, כמו גם הוראות למורה ואביזרי הוראה דרושים כלולים בכל פרק. מצורפת גם מצגת איורים אטרקטיביים ותזמון כל שיקופית בשיעור. תכני ההדרכה בששת השיעורים הם:
 
  • מבוא לבריאות ובטיחות במקום העבודה
  • הכרת גורמי סיכון בעבודה
  • דרכים לצמצום סיכונים
  • התגוננות במצבי חירום אפשריים
  • זכויות וחובות בעבודה
  • התרעה ותקשורת בעת זיהוי בעיה
 
התכנית משתמשת בכלים המתחשבים באפשרות ללקויות נלוות, כגון לקות קריאה, כתוצאה מהלקות העיקרית. אי לכך קיים שימוש בתמונות כתחליף למלים כדי לעורר דיון, פירוק עקרונות ותפיסות לחלקים קטנים כדי להקל על ההבנה וההשתלבות, מתן אפשרות ללימוד תוך כדי פעילות מעשית. מסוגלות קריאה אינה מותנית לצורך השתתפות בקורס. גישת שאלות ותשובות במהלך השיעור ועבודה בקבוצות קטנות מאפיינות את שיטות ההוראה בקורס.
 
הצילום לקוח ממצגת של NIOSH

המוסד לבטיחות ולגיהות שוקד על טיפול בנושא המוגבלויות ועל דרכים להנגשת קורסים לבעלי מוגבלויות. תכנית הדרכה מסוג זו המוצגת כאן יכולה לשרת אותו אם וכאשר יעלה הצורך בהדרכת עובדים מוגנים בעלי לקות אינטלקטואלית והתפתחותית.
 
מקור:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה