כניסה הרשמה צור קשר

הירארכית בקרה ומניעה מומלצת לגישת "בריאות כוללת לעובד"

מאת:ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:30/12/2016


"בריאות כוללת לעובד" (Total worker health) היא תפיסה וגישה שמטרתה לקדם תפיסה הוליסטית של בריאות תעסוקתית ולהביא לאופטימיזציה של בריאות העובדים כדי ליצור מקום עבודה טוב ופרודוקטיבי יותר. שמירה על בריאות העובד התמקדה באופן מסורתי במרכיבי הבריאות הפיסית והנפשית שלו. המרכיב הנוסף בתפיסה החדשה נקרא "שְלוֹמוּת" (wellness, well-being) והוא מרחיב את מרכיבי התפיסה המסורתית ומביא לשגשוג ורווחה גופנית, נפשית וחברתית באמצעות תוכניות התערבות של הארגון ומקום העבודה לפעילויות והתנהגויות שתורמות לבריאותם הגופנית והנפשית של העובדים. בין הפעילויות המיישמות באופן מעשי את תפיסת השלומות נכללים כושר גופני, פעילות יצירתית, מגע חברתי, הדרכה לתזונה בריאה, הדרכה דפוסי שינה נכונים, הפגת מתחים ולחצים ועוד, כאשר, כאמור, הם נוזמים כפעולות התערבות ע"י הארגון ומקום העבודה. הגישה נתפסת כאסטרטגיה ארגונית ותרבות המשלבת את ההגנה המסופקת מיישום בטיחות ובריאות תעסוקתית בעבודה יחד עם קידום בריאות ושלומות במטרה למנוע פגיעה ומחלה בעובד ולקדם את בריאותו הכללית ורווחתו. נמצא גם כי ארגז הכלים שמקבל העובד בתוכניות מסוג זה מעודדות רכישת מידע ומיומנויות להתמודדות עם זיהוי מוקדם והופעה של השפעות בריאותיות שליליות ושמירה על דרגה גבוהה של בריאות ותפקוד.
גישת "בריאות כוללת לעובד" מתעדפת סביבת עבודה חופשית מסיכונים לכל העובדים. לאחרונה הוצעה בגישה זו הירארכיה של בקרה ומניעה המתבססת על קטגוריות הירארכיית הבקרה המסורתית בבטיחות ובריאות תעסוקתית ועקבית עם קטגוריות אלה. מדובר בהירארכיה בסדר יורד של רמת ההגנה על העובד והאפקטיביות שלה. ההירארכיה המסורתית מדגישה בעיקר את השלמות הפיסית של העובד עם היבטים של שלמות נפשית. ההירארכיה החדשה אינה מחליפה את המסורתית אלא חוברת אליה ומרחיבה אותה ושמה דגש על רמה ארגונית להתערבות לטובת הגברת בריאות העובד, שלומותו ורווחתו.

קטגוריית העדיפות הגבוהה ביותר בהירארכיה המסורתית היא הרחקה וסילוק של גורם הסיכון מסביבת העבודה. אלימינציה של גורם הסיכון היא גם קטגוריית העדיפות הגבוהה ביותר בהירארכיה של גישת "בריאות כוללת לעובד". בעוד שגורמי סיכון בטיחותיים וגורמי סיכון שונים בתחום הבריאות התעסוקתית (כימיים, פיסיקליים, ביולוגיים, ארגונומיים) ניתנים לאלימינציה ע"י טיפול ישיר, יש גורמי סיכון קשים יותר למניעה מוחלטת ובהם גורמים ארגוניים כגון עבודה במשמרות. אעפ"י כן, גישת בריאות כוללת לעובד מעודדת לנקוט בדרכים למיזעור הסיכון או סילוק מרכיבים מסויימים בו ע"י ניהול נכון של הסיכון ברמה הארגונית עם דגש על טיפול בבריאות ורווחה. ככלל, התייחסות לגורמים סביבתיים המשפיעים על הבריאות נעוצה בשורש התכנית של בריאות כוללת לעובד.

קטגוריית העדיפות השנייה בהירארכיה, המקבילה להירארכיה המסורתית, היא המרה או החלפה של רמת סיכון נוכחת ברמה נמוכה יותר. קטגוריה זו אינה בהכרח מסלקת את גורם הסיכון לחלוטין, אך מצמצמת אותו בשאיפה להשגת רמות של סיכון קביל. החלפת מדיניות באחת שמחזקת יותר את הבריאות, או הכנסת תוכניות ופרקטיקות מגבירות בריאות הן דוגמאות לקווים מאפיינים של קטגוריית הירארכיה זו בגישת בריאות כוללת לעובד.

קטגוריית העדיפות השלישית בהירארכיה המסורתית היא בקרה הנדסית במסגרתה מופעלים אמצעים הנדסיים לצמצום סיכון. הקטגוריה המקבילה בגישת בריאות כוללת לעובד היא ביצוע תכנון מחודש ושינוי סביבת העבודה כדי להשיג רמה גבוהה יותר של בטיחות, בריאות ושלומות לעובד.

קטגוריית העדיפות הרביעית בהירארכיה המסורתית היא הפעלת אמצעים ניהוליים לצמצום סיכון. הקטגוריה המקבילה בגישת בריאות כוללת לעובד היא חינוך העובד לבטיחות ובריאות תעסוקתית. ניתן היה לחשוב שחינוך צריך להימצא בעדיפות גבוהה יותר, אך כיוון שמדובר בשינוי ארוך טווח הכולל שינוי בהתנהגות יש חשיבות גבוהה יותר לשינויים הנכללים בקטגוריות הגבוהות יותר של הירארכיית הבקרה והמניעה, שהפעלתם בטווח קצר יכולה ליצור אימפקט גבוה יותר על השגת השלומות. ראוי לציין שכל קטגוריות ההירארכיה יכולות להתיישם במקביל על ציר הזמן.

קטגוריית העדיפות הנמוכה ביותר בהירארכיה המסורתית היא הגנה אישית המתבססת על שימוש בציוד מגן אישי. קטגוריה זו היא הנמוכה ביותר הן מפני שהיא תלויה בעובד ובמשמעת שלו ומהווה קו הגנה שני כאשר קו ההגנה הראשון, העדיף יותר במקרה של חוסר אפשרות לסלק את הסיכון, הוא הגנה הנדסית שאינה תלויה בעובד. הקטגוריה המקבילה בהירארכייה המומלצת לבריאות כוללת לעובד היא עידוד לשינוי אישי. גם כאן מדובר בפעולות ארגוניות שתורמות לשינוי כזה, אך בסופו של דבר ביצוע השינוי תלוי הרבה בעובד, אינו נשלט ע"י הארגון ברמה של "קביעת עובדות בשטח" ולכן נמצא בעדיפות נמוכה יותר.

כניסת הארגון לתוכניות התערבות לקידום השלומות מותנית בהכרתו בערך של תוכניות אלה לקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית ובהחלטה אסטרטגית על יצירה והרחבה של תרבות ארגונית למטרה זו. לאחר מכן יש לתכנן, לקבוע ולהעריך את המשאבים הדרושים ליצירה וקיימות של "בריאות כוללת לעובד" ולקבוע דרכים להפעלתה של הגישה במקום העבודה.
 
מקור:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה