כניסה הרשמה צור קשר

פגיעות ארגונומיות בעבודות בנייה – נתוני מחקר מהעולם

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:02/03/2017


רקע כללי

לעובדים במקצועות הבנייה ברחבי העולם שיעורים גבוהים של פגיעות שריר ושלד: על פי נתונים אירופיים, כ-75% מן הפגיעות בקרב עובדי בנייה היו פגיעות שלד-שריר, בפרט פגיעות גב. בארה"ב שיעור פגיעות הגב בקרב עובדי בנייה היה גבוה ב-50% משיעור פגיעות הגב בכלל התעשיות המדווחות, על פי נתוני NIOSH.  

פגיעות אלו נובעות מחשיפה מגוונת ודינמית למספר רב ומשתנה של גורמי סיכון, כולל מאמצים פיזיים, ניטול חוזרני, כיפוף ופיתול, ועומסים סטטיים גבוהים בעמידה, בהושטת הידיים, בכריעה או בשפיפה, נוסף על תנאי סביבה ומזג אוויר.

מקצועות הבנייה מאופיינים במורכבות ובדינמיות, העלולות להקשות על זיהוי וניתוח גורמי סיכון ארגונומיים. מורכבות זאת ניכרת ברמת העובד, ברמת אתר העבודה וברמת ארגון העבודה.  דוגמאות:

 
  • קיימים תנאי עבודה ודרישות שונות במקצועות הבנייה השונים, ולכן אין בקרב עובדי בנייה אחידות של חשיפות. דרישות שונות במקצועות השונים, כגון הצורך בניטול משאות כבדים, בכריעה על ברכיים או בטיפוס, מביאות לרמות סיכון מגוונות. 
  • דינמיות העבודה בבנייה גורמת לעובד לעבור ממטלה למטלה ומאתר לאתר לפי דרישות העבודה. דינמיות זאת מקשה על איסוף נתונים ועל הערכה מדויקת ותעדוף גורמי סיכון משמעותיים.
  • בכל אתר עבודה מתנהל בו-זמנית מספר רב של פעולות, שבהן מעורבים אנשי מקצוע שונים ברמות ותק ומיומנות שונות ועם צרכים שונים ויכולות שונות.  
 
שיעורי פגיעות ארגונומיות בקרב עובדי בנייה

מכון המחקר של המחלקה לתעסוקה ולתעשייה (LNI) במדינת וושינגטון שבמערב ארה"ב עסק לאחרונה בסוגיית הפגיעות הארגונומיות בקרב עובדי בנייה. פורסמו נתונים נרחבים על פגיעות עובדים במדינת וושינגטון, לרבות עובדים במקצועות הבנייה. 

המכון ערך מעקב אחר תביעות והוצאות בגין פגיעות תעסוקתיות במהלך השנים 2002–2010.  בנתונים נכללו תביעות שאושרו בגין פגיעות אשר גרמו להיעדרות של ארבעה ימים או יותר.  פגיעות ארגונומיות או פגיעות שריר ושלד מצטברות היוו 43% מתוך כמעט 410,000  התביעות שאושרו, וכ-40% מסך הוצאות הפיצויים. זמן ההיעדרות בגין פגיעות אלו היה ארוך: ערך החציון כ-56 ימים, לעומת 43 ימים עבור כלל הפגיעות. עלותן הייתה גבוהה יחסית לפגיעות אחרות: בממוצע 44,687 דולר למקרה, לעומת 40,800 דולר לכלל הפגיעות התעסוקתיות. 

נרשמו מספר הפגיעות בכל מגזר, שיעור ההיארעות של פגיעות (מספר התביעות החדשות בכל שנה לכל 10,000 משרות) ושיעור החומרה (מספר ימי היעדרות לכל 10,000 משרות). 

על סמך נתונים אלה חושב "מדד המניעה" (Prevention Index), כביטוי לעוצמת ההשלכות של הפגיעות בכל מגזר. מדד המניעה מייצג את הממוצע של מספר התביעות ושיעור היארעות הפגיעות. 

בין קבוצות העובדים עם שיעורים גבוהים של פגיעות שריר ושלד בלט מגזר עובדי הבנייה, עם שיעור התביעות הגבוה ביותר מתוך ששת המגזרים במעקב.   




מקור: http://www.lni.wa.gov/Safety/Research/Files/WMSD_TechReport2015.pdf

נבחנו גם נתונים על פי תת-קבוצות במגזרים השונים. בתוך מגזר הבנייה היה שוני רב בשיעורי הפגיעה. שיעור הפגיעות הגבוה ביותר נרשם בקרב העובדים ביסודות, מבנה וחזית, עם 155 מקרים ל-10,000 משרות. לעובדים בקבוצה זאת מספר ימי ההיעדרות הגבוה ביותר (כ-1.7 מיליון ימים) ועלויות נלוות (לא-רפואיות) הגבוהות ביותר – כ-213 מיליון דולר.
 
 קבוצות נוספות עם שיעורי פגיעה מעל לממוצע עבור כלל עובדי הבנייה:
  • קבלני גימור – 181 מקרים ל-10,000 משרות        
  • עובדי בנייני מגורים – 173 מקרים ל-10,000 משרות 
 
אפיוני פגיעות בקרב עובדי בנייה

הפגיעה השכיחה ביותר הייתה של הגב, עם 9,982 תביעות. אזורי פגיעה אחרים היו הכתף (3,234 מקרים), כף היד ושורש כף היד (2,429 מקרים), והברך (2,793 מקרים) 





מקור: http://www.lni.wa.gov/safety/research/files/wmsd/construction_summary_final.pdf

שיעורי פגיעות גב, פגיעות כתף, תסמונת שורש כף היד (Carpal Tunnel Syndrome) ושל דלקת בגידי שרוול הכתף (Rotator Cuff Syndrome) היו גבוהים במגזר הבנייה ביחס למגזרים אחרים; שיעור המקרים של תסמונת שורש כף היד בקרב מגזר עובדי הבנייה היה גבוה מבכל מגזר אחר. 


מקור: http://www.lni.wa.gov/Safety/Research/Files/WMSD_TechReport2015.pdf


גורמי סיכון לפגיעות שלד-שריר למקצועות שונים

חוקרי המכון בחנו את גורמי הסיכון הבולטים בקרב עובדיהן של 16 חברות בנייה. לאחר שביצעו תצפית באתרים על מטלות עובדים, כגון חשמלאים, עובדי משרד, גגנים ואינסטלטורים, הם העריכו את עוצמת הסיכון לפגיעות שריר ושלד בהתבסס על מידע לגבי משך החשיפה, תדירותה ועוצמתה. 

נמצא כי תפקידיהם של יותר מ-35% מן העובדים כללו עמידה ממושכת מעל 6 שעות ביום.  מטלות ניטול היוו גורם סיכון גבוה או גבוה מאוד ב-37% מן המטלות. עובדים ב-20% מן התפקידים נמצאו במנחי כריעה או שפיפה יותר משעתיים ביום. 

נבחנו משמעותיהם של גורמי סיכון בודדים בקרב קבוצות העובדים השונות. בין גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר היו תנוחות גב סטטיות ומנחים קיצוניים של הכתף, כגון הושטת הידיים מעל הראש.

נתונים אלו סייעו בתעדוף אמצעים להפחתת פגיעות שריר ושלד בקרב עובדי הבנייה. 

 בין ממצאיהם של החוקרים:
  • נגרים, טכנאי מיזוג, מכונאים, אינסטלטורים וסבלים  חשופים לסיכון גבוה מאוד לפגיעות גב הקשורות לעומסים סטטיים ותנוחות סטטיות של הגב.
  • נגרים, טכנאי מיזוג ומכונאים נחשפים לסיכון גבוה מאוד לפגיעות הקשורות למנחי כתף קיצוניים.
  • נגרים וסבלים חשופים לסיכון גבוה מאוד לפגיעות גב הקשורות לתנועות גב.
  • בקרב גגנים נמצא סיכון גבוה לפגיעות גב הקשורות לעמידה ממושכת.
 
במחקר לא נבחנה השפעת השילוב של גורמי סיכון שונים, כגון ניטול ומנחי גב או כתף קיצוניים.  חשיפות משולבות לגורמי סיכון ארגונומיים עלולות ליצור עומסים מצטברים על העובד ולהגביר את הסיכון לפגיעה. 
 
הפחתת גורמי סיכון בעבודות בנייה

כדי להפחית גורמי סיכון ארגונומיים באתרי בנייה, מומלץ לבחון אמצעים מבניים, אדמיניסטרטיביים והתנהגותיים, בשיתוף ההנהלה והעובדים. הדוגמאות כוללות אימוץ הרגלי עבודה מפחיתי מאמץ, כגון הימנעות מכיפוף ופיתול מיותרים, הפחתת עוצמת האחיזה בכלים או בחפצים ושימוש באמצעי עזר להרמה. מומלץ לבחון את תהליכי העבודה וקצב העבודה, במטרה לייעל את העבודה ולהפחית בפעולות חוזרות של ניטול, כיפוף או טיפוס.  התאמה נכונה של סביבת העבודה, כולל מחסנים ומעברים, תאפשר עבודה במנחי גוף תקינים במהלך היום.

שימת דגש על איתור גורמי סיכון והפחתתם באמצעות תכנית ארגונומית פרו-אקטיבית עשויה לתרום להפחתת פגיעות שריר ושלד בקרב העובדים בענף הבנייה.  
 
 
מקורות:
Work-related Musculoskeletal disorders (WMSDs) in Washington State: Construction. A summary of research findings
http://www.lni.wa.gov/safety/research/files/wmsd/construction_summary_final.pdf

Work-related Musculoskeletal disorders (WMSDs) of the back, upper extremity and knee in Washington State, 2002-2010
  http://www.lni.wa.gov/Safety/Research/Files/WMSD_TechReport2015.pdf

Albers, Estill. 2010. Ergonomics for Construction Workers. CDC-NIOSH.
https://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2007/12/17/erg/

Drupsteen, Hengel. Health in the Construction Industry.
https://oshwiki.eu/wiki/Health_in_the_Construction_Industry#Health_in_the_construction_industry_.E2.80.93_facts
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה