כניסה הרשמה צור קשר

הידיים כואבות בעבודה?

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:29/06/2017


RSI  –  התאמת כלי חדש להערכת עומס ארגונומי על הגפה העליונה

אינדקס העומס בפעולות ידיים

פגיעות של הגפה העליונה, כגון תסמונת שורש כף היד, דלקות גידים בשורש כף היד או המרפק, מהוות סוגיה מרכזית בתעסוקה. על פי דיווחי רישום המחלות התעסוקתיות לשנת 2014, כמעט מחצית מן הפגיעות המדווחות במערכת השריר והשלד בישראל אובחנו כתסמונת התעלה הקרפלית, או תסמונת שורש כף היד. 
כ-13% נוספים היו דלקות באזור המרפק, או "מרפק טניס".   

 
תסמונת שורש הכף היד
 

בארץ ובעולם עבודות רבות מתבצעות בישיבה או בעמידה, כאשר הפעילות העיקרית היא פעילות של הידיים: הרכבות אלקטרוניות, אריזות, עיבוד מזון, עבודות הקלדה ועוד. העובדים בעבודות אלו עלולים להיות חשופים למגוון גורמי סיכון לפגיעות ידיים, כולל הפעלת כוח מוגבר, חוזרנות גבוהה והגדלת אחוז מחזור הפעולה שבו נמצא העובד במאמץ מוגבר.  

אינדקס העומס (Strain Index – SI), נועד לסייע בזיהוי מטלות הקשורות בשיעור מוגבר של פגיעות בשריר או שלד בגפיים העליונות, בעיקר של האמה, בשורש כף היד ובכף היד. דירוג רמת הסיכון במטלה מתבסס על ההשפעות האינטראקטיביות של גורמי סיכון ארגונומיים בעת ביצוע מטלה ידנית. אפיונים שונים של המטלה הנצפית, כגון עוצמת המאמץ, משך המאמץ ומנח היד בזמן ההפעלה, מוזנים למשוואה. התוצר הסופי – אינדקס העומס – מספק אומדן של מידת הסיכון במטלה הנצפית.  
הכלי המקורי פורסם על ידי מור וגארג בשנת 1995 והוא משמש מחקרים והערכות ארגונומיות בתעשיות רבות. לאחרונה, פרסמו שני החוקרים, יחד עם עמיתם קפלוש, גרסה מעודכנת של הכלי, לאור שני עשורי ניסיון ביישומו. התאמת הכלי נועדה לשפר את יעילותו של אינדקס העומס, את מידת דיוקו ואת יכולתו לאתר מטלות בעלות סיכון מוגבר לעובדים.    

חמשת אפיוני המטלה

בגרסה החדשה של אינדקס העומס המעודכן (RSI- Revised Strain Index) מובאים בחשבון בחישוב התוצאה חמישה אפיונים של המטלה הנצפית. הבדיקה מתבצעת עבור יד ימין ויד שמאל בנפרד.

 

1.    עוצמת המאמץ (IE – Intensity of Exertion)
עוצמת המאמץ מתבטאת על פי הסולם המקובל לתחושת מאמץ של בורג (Borg CR-10) *, או כאחוז מהכיווץ הרצוני המרבי (MVC – Maximum Voluntary Contraction).
 
2.    מספר המאמצים לדקה (EM – Efforts per Minute)
EM משמש כמדד של מידת החוזרנות במטלה. "מאמץ" מוגדר כהפעלת כוח בעזרת היד, לרוב באמצעות אחיזה או שימוש בכלי ידני, אך מתייחס גם למטלות כגון הקלדה, לחיצה על כפתורים או בקרים, או דחיפה של משאות.   מספר המאמצים מחולק לסך דקות תצפית.
 
3.    משך של כל מאמץ (D- Duration per exertion)
מספר השניות שנמשך כל מאמץ מחושב על פי הממוצע של המאמצים הנמדדים במהלך התצפית. 
 
4.    מנח כף היד ושורש כף היד (P – Hand Wrist Posture)
יש למדוד את מידת הסטייה ממנח יד ניטרלי, במעלות כיפוף או פשיטה (הטיה למעלה או למטה – Flexion / Extension) בזמן המאמץ הגדול ביותר שמופעל במטלה. 
 
5.    משך זמן הביצוע ליום (H- Duration of task per day)
סך זמן ביצוע המטלה המצטבר במהלך היום נמדד בשעות, כולל שעות נוספות. 
 

מטלות הקשורות בעומס על הידיים:
 

חישוב אינדקס העומס החדש RSI

כדי לחשב את אינדקס העומס, יש להכפיל את חמשת הנתונים הרלוונטיים בכופלים (multipliers). בדומה לכלי המקורי, ערכי הכופלים של הכלי החדש RSI משקפים שיקולים אפידמיולוגיים, ביומכניים ופיזיולוגיים. לכל אפיון יש כופל עם ערכים קבועים מוגדרים מראש לצורך חישוב התוצר הסופי. הכופלים מסומנים כ-"M".
 
לדוגמה, עבור הנתון הראשון בנוסחה, עוצמת המאמץ (IE), נוסחת חישוב הכופל תלויה בערך הנתון:

כאשר ערך IE בין 0 ל-0.4, 
כאשר ערך IE בין 0.4 ל-1.0, 

באופן דומה, מחושבים בעזרת כופלים שונים ערכים של PM, DM, EM  ו-HM. 

לאחר הצבת ערכיהם של חמשת האפיונים השונים והכופלים המתאימים, אינדקס העומס מחושב על פי המשוואה:

 
RSI = IM X EM X DM X PM X HM

מטלה עם ציון סופי של RSI  עד 10.00 נחשבת למטלה "בטוחה" ללא סיכון מוגבר לפגיעות שלד-שריר של הגפיים העליונות. ציון מעל 10.0 מצביע על מטלה העלולה לסכן את העובדים. 
 
 
חידושים בכלי RSI – שיפור היעילות והשימושיות

הפחתה במספר האפיונים

להערכת החוקרים, התאמת הכלי תשפר את יעילותו ואת יכולתו להבחין בין רמות עומס בדיוק רב יותר. הכלי המקורי משנת 1995 מסתמך על שישה אפיונים. לכל אחד מן האפיונים ניתן ציון בין 1 ל-5, על פי חמישה טווחים מוגדרים:
 
 

מדידה רציפה

בשונה מהכלי המקורי, הגרסה החדשה מאפשרת מדידה רציפה של הפרמטרים הנמדדים, במקום מדידה בדידה על פי טווחים, דבר המגדיל את רגישות הכלי לחשיפות שונות. לדוגמה, בכלי המקורי, החישוב הסופי יהיה זהה עבור מטלה שבה המאמץ הוא בעוצמה של 10% מהמאמץ המרבי (MVC) או 29%; כמו כן, לא ניתן להבדיל בציון בין מטלה שבה המאמץ מתבצע 4 או 8 פעמים בדקה. בגרסה החדשה, מדידת המשתנים רציפה, והבדלים כגון אלו משתקפים בציון הסופי. 
 
משך זמן המאמץ

חידוש משמעותי נוסף ב-RSI הוא ההסתמכות על משך זמן המאמץ בשניות, במקום חישוב משך המאמץ כאחוז ממחזור הפעולה. חישוב על סמך מחזור הפעולה בלבד אינו מבחין בין מטלות בעלות מחזור פעולה זהה אבל עם משכי מאמץ שונים.  לדוגמה, במטלה שבה נדרשים שני מאמצים לדקה בני 25 שניות, עלול להיווצר עומס סטטי רב, לעומת מטלה שבה נדרשים 25 מאמצים בני 2 שניות בדקה. בשתי המטלות זמן המאמץ הוא 83% ממחזור הפעולה, ולכן לא ניתן להבדיל ביניהן לפי הכלי המקורי. לכן, הכלי החדש משקף ממצאים מחקריים, המצביעים על סיכון מוגבר במאמץ ממושך בעל עוצמה רבה, בתדירות נמוכה. 
 
תקוותם של החוקרים היא שהכלי החדש ישפר את יכולתם של ארגונומים להגדיר את רמת הסיכון לפגיעות שלד-שריר במטלות ידיים שונות ויסייע בעיצוב מחדש של מטלות ובתעדוף השינויים על פי עקרונות ארגונומיים.
 
סולם בורג מודד את מידת המאמץ על פי הערכה סובייקטיבית ונמצא בקורלציה עם פרמטרים פיזיולוגיים, כגון MVC, קצב הנשימה ועוד.   

מקורות:
Garg A, Moore JS, Kappellusch J. 2017. The Revised Strain Index: an improved upper extremity exposure assessment model. Ergonomics 60 (7) 912-922

רענן, קלבנוב, כבהה, סטריק, בליודניקוב. 2017. המרכז הלאומי לבקרת מחלות, הרישום למחלות תעסוקתיות: רישום מחלות תעסוקתיות בישראלדוח 2014

גייגר י. 2015 "שיטות הערכה בארגונומיה וכלים ארגונומיים". פרק 4 בספר ארגונומיה פיזיקלית: עקרונות ויישום לקידום בריאות בתעסוקה , י. גייגר, עורכת. המוסד לבטיחות ולגיהות. 

גייגר י. יוני 2016
תסמונת שורש כף היד: סקירת ספרות ונתונים עדכניים.  עלון הבטיחות גיליון 128.
 
 


 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה