כניסה הרשמה צור קשר

פיתוח ציוד מגן אישי בסביבה דיגיטלית וחכמה

מאת:ד"ר אשר פרדו, מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות.

תאריך:07/12/2017


יריד המסחר הגדול והחשוב ביותר בעולם לכל ההיבטים של בטיחות ובטחון נערך בדיסלדורף (גרמניה) במחצית השניה של חודש אוקטובר השנה. היריד מתמקד בפיתוחים החדשניים האחרונים כמו גם במגמות ההולכות ומתפתחות בשטחי הבטיחות והבריאות בעבודה, בטחון בעבודה וציוד מיוחד לניהול אסון.

אנו חיים בעולם מחובר ומונהג נתונים. צרכנים שגדלו על אינטרנט ואימצו טלפונים סלולריים חכמים מצפים לזרם שוטף של נתונים, עדכונים ומוצרים שעונים על צרכיהם. רשת ה"אינטרנט של דברים" או "אינטרנט של חפצים" (IoT) היא הביטוי ליכולת להעביר ולקבל נתונים באמצעות מכשירים והתקנים חכמים המשתמשים באינטרנט ואינה פוסחת גם על עולם העבודה. מגמות של דיגיטיזציה, גלובליזציה ושינויים דמוגרפיים מתפתחות בעולם העבודה בקצב מהיר כדי לענות על דרישות לגמישות גבוהה יותר בעבודה ולמענה מהיר לדרישות לקוחות. מגמות אלה משפיעות על ארגון העבודה ועל ניהול עובדים בין אם עובדים במשרדים קבועים, או מהבית, או ממקומות מרוחקים. ארגון העבודה במקום עבודה חייב להבטיח את קיומו של ממשק בטיחותי בין העובד לבין הטכנולוגיה העכשווית והמתקדמת. בממשק זה נוטל ציוד מגן אישי (צמ"א) הולם חלק חשוב בשמירת בריאותו ובטיחותו של עובד.

השינוי בגישה לגבי פיתוח צמ"א ושימוש בו מתבטא בהכרה שהציוד לא נועד רק כדי לקיים את הוראות החוק והתקנות אלא בנוסף לכך, הוא חייב להתאים עצמו לשינויים המתחוללים בעולם בתרבות העבודה ואירגונה, להיות אופנתי, מסוגנן וארגונומי (נוח לשימוש) כדי שהעובד ישתכנע ללבוש את הצמ"א ויאמר "אני רוצה". על המגמות בתכנון ציוד מגן אישי להביא בחשבון גם עלייה בניידות העובד לעומת העבר, עלייה בעבודה באופן בודד ולא בקבוצות וצרכי תקשורת בין אישית באוכלוסיית עובדים רב לשונית. ככלל, תקשורת על כל צורותיה היא חלק מהדיגיטיזציה של העבודה ועל כן נוטלת תפקיד גם בעתיד הפיתוח של ציוד מגן אישי. הצורך לתקשר בין עובדים בצוותים גלובליים מוצא מענה בביגוד וצמ"א חכמים כגון משקפי מגן שבאמצעותם ניתן להזין נתונים למרכזי תקשורת, ביגוד המנטר קצב לב וטמפרטורת גוף, ציוד שמודיע לעובד אם נלבש באופן לא נכון או אם הוא מגיע לקצה מחזור החיים שלו, ותוכנות המנטרות תפוקה ובטיחות.

התפיסה המתקדמת וה"חכמה" בתכנון צמ"א יוצאת מהרעיון שהציוד מנטר את העובד בשעה שהוא מגן עליו ובכך נוצרת התאמה טובה יותר לעבודה ולאופן ביצועה. כך, לדוגמה, מיוצרים מגפיים ש"קוראים" את הטמפרטורה של כפות רגלי העובד והם מחממים או מקררים אותן בהתאם לצורך. גלאי גזים עוברים אינטגרציה עם טלפונים חכמים ותוכנות ניהול מחוברות לאפליקציות סלולריות וצמ"א כדי למקסם את התועלת בצמ"א הנמצא בשימוש. סרטוני וידאו מביאים סיפורי גבורה של טיפול במצבי חירום והצלה (שריפות, שטפונות וכו') תוך הצגת ציוד המגן האישי ששמר על בטיחותם של המטפלים.

ניתן לציין דוגמאות רבות לציוד מגן אישי חכם. להלן אחדות:

 
  • פיתוח מסכת גז לכבאים בעלת מצלמה תרמית;
  • קסדה בעלת יכולת חיבור לחדר בקרה ולנתונים על פעילות החובש אותה ועל סביבת עבודתו;
  • חיישנים המושתלים בציוד המגן של כורה פחם ומאפשרים לאתר את מקומו במכרה;
  • ביגוד מגן חכם הכולל שילוב של חיישנים לריכוזים גבוהים של גזים וחומרים כימיים שונים, דרגות עומס חום בלתי קבילות, עוצמות רעש גבוהות מהמותר, רמות קרינה אולטרה סגולה, וכל זאת בשילוב עם מדידת קצב לב כדי להתריע על קצב עולה במקרה שהעובד נקלע למצב בעל סיכון.

היבט אחר של תכנון וייצור ציוד מגן אישי בסביבה העכשווית הוא היבט האופנה והסגנון של פרטי הציוד. עד לפני עשרות שנים בודדות לא היה מראה ציוד המגן האישי בעל חשיבות ללקוח. נעלי בטיחות, לדוגמה, עמדו בדרישות הלקוח כל עוד הן עמדו בדרישות הבטיחות (עמידות וקשיחות, חיספוס להגברת החיכוך ומניעת החלקה, הגנה מעצם נופל, הגנה מעצמים חדים ועוד). מצב זה השתנה. בעולם בו האופנה והסגנון משחקים באופן עולה תפקיד חשוב במראה האדם יש לעובדים ציפיות גבוהות יותר מה יהיה מראם בעת הלבשת ציוד מגן אישי וללא פשרות עם יעוד הציוד ואיכותו. עובדים מצפים מאופנת ציוד המגן להתאים לסגנון האישי שלהם, במיוחד כאשר מדובר על ציוד להגנת הגוף (לבוש), הגנת הרגליים והגנת הראש והעיניים. מענה על ציפייה זו גורם לחיבור טוב יותר בין העובד לבין הרצון והנכונות להשתמש בציוד ולהרגיש תחושה של סיפוק. הסגנון האישי יכול להתבטא בצבע וגוון, צורה או גזרה. מראה טוב ונוחות הציוד יעודדו את העובד להשתמש בו ויקלו על המעסיק בהתמודדות עם ציות להוראות בטיחות. אם נבחר, לדוגמה, נעלי בטיחות, הרי שמלבד מילוי דרישות בטיחות המהוות קריטריון ראשוני לבחירה, להלן מספר משתנים הנכללים בתכנון המוצר כדי שיהיה איכותי, נוח לשימוש ואופנתי: משקל המוצר, אחיזה ברגל ויציבות, קלות נעילה וחליצה, רצועות זוהרות, צבע, עמידות וקשיחות, מחיר. עובדים מעדיפים נעליים במשקל קל יותר על משקל הגורם לעובד לגרור רגליים; עובדים מעדיפים נעלי בטיחות במראה של נעלי ספורט על הנעליים בעלות המראה המסורתי והכבד; תכנון יציבות בנעליים קשור למימדי העובד (גובה, משקל, רוחב); רוכסן, רצועות קשירה או שרוכים משפיעים על קלות נעילה וחליצה ומהווים שיקול בבחירה ורכישה; רצועות זוהרות מתאימות למקומות עבודה בהן ההארה נמוכה מאד או בעבודת לילה. בשילוב עם כל המשתנים האלה יש השפעה גם למחיר המוצר.

פיתוח צמ"א "חכם" ימשך בעתיד. טכנולוגיה חכמה המשולבת בפיתוח ציוד מגן אישי תביא לשינוי בסטנדרטים של ציוד זה ואולי אף לשינוי בתקנות כפי שקרה לאחר הכנסת חגורות בטיחות ברכב לשימוש. בעולם העבודה מתחולל מאבק כשרונות ותחרותיות ומי שינצח במאבק זה הם מעסיקים שיבינו את חשיבות העובד הבריא והעבודה הבריאה, וחברות ויצרנים שמוצריהם יתמכו ביתר גמישות בארגון העבודה ובשעות עבודה, איזון טוב יותר בין עבודה לבית ומשפחה  ויצירת סביבת עבודה ידידותית. פיתוח ציוד מגן אישי חכם משתלב בהשגת סביבת עבודה ידידותית ובמאמץ לצמצם סיכונים ולהשיג בטיחות ובריאות טובות יותר בעבודה. 

מקור: 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה