כניסה הרשמה צור קשר

שימוש בטכנולוגיה לצורכי הדרכה

מאת: ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז חיפה והצפון, המוסד לבטיחות ולגיהות.

תאריך:16/01/2018


בעשור האחרון, אנחנו עדים למהפכה טכנולוגית של ממש, וזו אולי ההתפתחות הטכנולוגית המהירה ביותר בהיסטוריה. תהליך זה הביא לפיתוח מואץ של כלים להדרכה ולהכשרה. קיימים כיום כלים רבים להדרכת עובדים, אשר לא היו קיימים לפני כמה שנים. בתערוכת הקונגרס העולמי לבטיחות ובריאות תעסוקתית, שנערך בסינגפור בחודש ספטמבר האחרון, הוצגו כמה פיתוחים טכנולוגיים, המשמשים להדרכה בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

הדרכה מבוססת מחשב היא כל הדרכה שנעזרת במדיה האלקטרונית E-learning: וידאו אינטראקטיבי, CD-ROM, אינטרא-נט, מציאות מדומה, מערכות הדרכה חכמות, למידה מרחוק. יתר על כן, קיימות טכנולוגיות תמיכה עבור ניהול ההדרכה. היתרונות של E-learning כוללים: נגישות בכל עת ובכל מקום, אפשרות קלה לעדכון, למידה משופרת באמצעות מדיה, יכולת לקשר לומדים לתכנים אחרים, למומחים ולעמיתים. מאפיינים אלה הופכים את ההדרכה במדיה אלקטרונית לשימושית ביותר בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

להלן סקירה של חלק מהטכנולוגיות המשמשות לצורכי הדרכה והכשרה של עובדים גם בתחום הבטיחות:


למידה מרחוק – Distance Learning

זוהי מערכת  למידה, המקשרת בין המדריך והמודרך אשר אינם נמצאים באותו המקום. למידה מרחוק החלה במאה ה-19 בצורה של הקניית "השכלה בכתב" לתלמידים בלי שיגיעו למרכזי למידה  – מסיבות גאוגרפיות או אחרות. מאז התפתחו מערכות אלו למערכות למידה ממוחשבות.

טכנולוגיות המחשוב נתנו דחיפה עצומה למערכות למידה מרחוק, והמחקר החינוכי בוחן מודלים שונים של למידה והוראה מרחוק, כדי לנצל את הטכנולוגיה בצורה מיטבית. מערכות כאלה נפוצות כיום בארצות מפותחות ומתפתחות בעולם, המשרתות מיליוני תלמידים.

למידה מרחוק מחייבת את המודרך להיות עצמאי ואחראי יותר מאשר בלמידה פרונטלית מול מורה. כמו כן, למידה מרחוק מחייבת את המודרך להיות בעל ידע מסוים בתחום הדיגיטלי, כדי שתהיה לו היכולת לעבוד באופן יעיל עם תוכנות מחשב שונות.

קיים מגוון רחב של מערכות למידה מרחוק, החל ממערכות המדמות את מודל הלמידה המסורתי וכלה במערכות המיישמות פילוסופיות חינוך, אמצעי הוראה, שיטות לימוד ומסגרות לימוד. אלו משנות לגמרי את שיטות הלמידה המסורתיות ואת הרגליו של הפרט ברכישת ידע.
 
 

מערכת הדרכה אינטליגנטית – (Intelligent Tutoring Systems (ITS

מערכת הדרכה אינטליגנטית (ITS) היא מערכת מחשב שמטרתה לספק הדרכה מידית או מותאמת אישית ללומדים, ללא צורך בהתערבות של מורה אנושי. למעשה, אלה תוכניות הדרכה המשתמשות באינטליגנציה מלאכותית. המטרה של ITS היא הפעלת למידה באופן יעיל באמצעות מגוון רחב של טכנולוגיות מחשוב.

דוגמאות רבות של ITS משמשות בחינוך הפורמלי וכבר הוכיחו את איכויותיהן. מחקר מתמשך, שנועד לשפר את האפקטיביות של מערכת ההדרכה האינטליגנטית, יספק גישה לחינוך איכותי לכל תלמיד,  על ידי שכפול היתרונות של שיעורים מותאמים אישית, שבהם תלמידים מקבלים גישה להרצאה מקוונת ממורה יחיד, או לשיעורי בית מקוונים ללא מורה.
 

סימולציה, משחקים ומציאות מדומה   Simulations Games and Virtual Reality

סימולציות, משחקים ומציאות וירטואלית – כל אלה בנויים על טכנולוגיה מבוססת מחשב, המספקת לחניכים חוויית למידה דרך אינטראקציה עם סביבה מדומה, גם בתלת ממד. חושיו של המודרך מגורים לכדי יצירת תחושת נוכחות, או תפיסה שמדמה הימצאות בסביבה מסוימת. הנוכחות מושפעת מכמות הגירוי החושי, מהשליטה בחיישנים בסביבה ומיכולתם של המודרכים לשנות את הסביבה המלאכותית.

יתרונותיה של המציאות הווירטואלית טמונים באפשרות של המודרך לבצע משימות מסוכנות בלי לסכן את עצמו או את האחרים; ביכולת לשכפל את סביבת העבודה ואת המציאות הסובבת בתלת ממד, ובמיקסום הלמידה וההעברה על ידי שחרור של יותר זיכרון. הדרכה וירטואלית יעילה במיוחד עבור משימות מורכבות או משימות הכרוכות בשימוש גבוה של רמזים חזותיים.
 

וובינר - webinar

וובינר הוא מצגת, הרצאה, סדנה או סמינר, המועבר דרך האינטרנט באמצעות תוכנות של ועידות וידאו. תכונה מרכזית של Webinar היא האלמנטים האינטראקטיביים שלו, היכולת לתת, לקבל ולדון במידע בזמן אמת.

המשתתפים בתוכנת Webinar יכולים לשתף ביניהם אודיו, מסמכים ויישומים באופן מקוון. פונקציה זו היא שימושית כאשר המארח עורך הרצאה או הפעלה באתר. בעוד המציג מדבר, יכולים המשתתפים לשתף יישומים שולחניים ומסמכים. כיום, שירותים מקוונים רבים מציעים אפשרויות זרימה בשידור חי או יכולת להקליט את הסמינר המקוון ולפרסמו ב- YouTube או ביישום אחר, במועד מאוחר יותר.


למידה דרך מכשירים ניידים –  Mobile learning

השימוש במכשירי מחשוב ניידים, כגון iPad, מחשבים ניידים, מחשבי לוח, מחשבי כף יד וטלפונים חכמים, מאפשר ניידות ולמידה ניידת, והוראה לא רק בכיתה המסורתית, אלא בכל מקום ובכל עת. למידה ניידת מעניקה למורים וללומדים גמישות מוגברת והזדמנויות חדשות לאינטראקציה ביניהם.
 

ויקיס – WIKIS

ויקי היא שיטה לבניית מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתב ונערך על ידי כלל הגולשים – אתר שבו המשתמשים משתפים תוכן ומבנה ישירות מתוך דפדפן האינטרנט. שיטה זו מאפשרת למשתתפים בקורס לתרום ולשנות דף אחד או יותר של חומרים הקשורים לקורס ולספק אמצעי שיתוף. משתמשים יכולים ליצור ולערוך דפים במהירות ולעקוב אחר שינויים ותוספות, המאפשרים שיתוף פעולה יעיל בין סופרים מרובים. בעזרתה אפשר ליצור  wikiאחד או יותר עבור כל משתתפי הקורס, ו-wikis עבור קבוצות ספציפיות לצורך שיתוף פעולה.

כל משתתפי הקורס יכולים להשתמש בכלי wikis כדי להציג שינויים קודמים, להגיב על תוכן או שינויים, לכלול תוכן חדש ולשנות תוכן קיים. בדומה ללוח הדיונים, אתה משמש כמנחה במקום לספק את כל תוכן הקורס. שלא כמו בבלוג, אשר יכול להיות אישי למדי, wikis דורשים שיתוף פעולה אינטנסיבי.

אפשר לדרג את תרומת התלמידים לויקי או להשתמש בו רק לבדיקת תוכן הקורס. בשני המקרים, משתתף יכול לתרום דפים מרובים לויקי יחיד ולערוך שינויים בלתי מוגבלים לדפים שנשלחו על ידי משתתף בקורס. אפשר גם להפעיל את כלי הויקי של הקבוצה כדי לסייע לקבוצות לשתף ולפעול.

היתרון של השימוש ב-wikis הוא שבעזרתו אפשר להגדיל ולשפר את היצירתיות, הספונטניות והחדשנות, באמצעות יישום של חשיבה רפלקטיבית.


לימוד באמצעות רשתות חברתיות –Social Media Learning

המדיה החברתית משפיעה על האופן שבו אנו חיים, על האופן שבו אנו עובדים, וכעת יותר מתמיד – על האופן שבו אנו לומדים. המדיה החברתית מעצבת את האופן שבו התלמידים לומדים ומתַקשרים ומשפיעה עליו.

תפקידה של המדיה החברתית ככלי למידה התפתח מהר מאוד. הסביבה המשותפת והפורום הפתוח שהמדיה החברתית מעודדת, יחד עם הקצב המהיר של שיתוף המידע שהיא מאפשרת, משמעם שהתלמידים יכולים להאיץ את התפתחות החשיבה היצירתית, הביקורתית, ותהליכי תקשורת מסוימים. יותר ויותר מורים ומרצים משלבים מדיה חברתית בכיתותיהם, כדי לערב תלמידים בחינוך ולסייע בפיתוחם, בין אם באופן מקוון ובין אם באופן אישי.

למידה באמצעות רשתות חברתיות כוללת סביבות עבודה משותפות, כגון google Docs, עדכוני RSS, תוכן מעודכן שנשלח לחניכים באופן אוטומטי במקום בדואר אלקטרוני, בלוגים, webage, שבהם מחברים רשומות פוסטים וקוראים יכולים להגיב, חדרי צ'אט, microblogs או microsharing, כמו טוויטר.


למידה מעורבת – Blended Learning

למידה מעורבת היא שיטת לימוד המשלבת הוראה מסורתית, לימוד פנים מול פנים, עם למידה מקוונת E-Learning. בגישה זו יש אלמנטים שבהם התלמיד שולט על הזמן, הקצב, המקום ונתיב הלימוד, בשילוב לימוד פרונטלי בכיתה. שני האלמנטים הללו – לימוד פרונטלי ולמידה מקוונת – צריכים להיות משולבים זה בזה כך שהתלמיד יקבל חוויית למידה אינטגרלית אחת.

אין הסכמה מוחלטת לגבי המשמעות של למידה מעורבת, והמושג משמש לתיאור מגוון רחב של צורות ומידות של שילוב למידה מקוונת בתוכנית הלימודים. למידה מעורבת היא מונח המשמש יותר ויותר כדי לתאר את הדרך שבהE-learning  משולב בשיטות לימוד פרונטליות בכיתה מסורתית ובלימוד עצמאי. היא מייצגת שינוי גדול הרבה יותר בטכניקה הבסיסית מאשר הוספת מחשבים לכיתות; היא מייצגת, במקרים רבים, שינוי יסודי באופן שבו המורים והתלמידים מתייחסים לחוויית הלמידה.


טבלה 8-11 בספרו של Raymond A. Noe המוזכר לעיל, מפרטת חלק מהטכנולוגיות, שאותן העריכה על סמך קריטריונים שונים, כולל תוצאות למידה, סביבת למידה, העברת הדרכה, עלויות ואפקטיביות. הקורא יכול לרכוש ידע על ידי בחירת שיטת ההדרכה המתאימה לו בכל מצב נתון. 
 
Table 8.11 Comparison of Technology-Based Training Methods (adopted from: Raymond A. Noe, 2013, Employee training and development, 6th edition, McGraw-Hill/Irwin)

 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה