כניסה הרשמה צור קשר

העלויות הכלכליות של נזקי תאונות עבודה ומחלות מקצוע

מאת:דוד זיו, סגן מנהל מרכז מידע, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:31/05/2018


מעודכן: נובמבר 2023

מבוא


בעבודתו "עושר האומות" (The Wealth of Nations), משנת 1776, אדם סמית קובע כי שכר העובדים משתנה על פי ניסיונם ותנאי עבודתם. קביעה זו מצביעה על כך שקיימים תנאי שוק לסיכונים. בקבלתם לעבודה, העובדים מקבלים גם את מאפייניה, כולל הסיכונים הנובעים ממנה. אי לכך, שכר העובד כולל את פרמיית הסיכון. אפשר היה להניח כי בשוק מושלם, שבו לעובדים יש גישה מלאה למידע על העבודה, סיכוניה וניידות מלאה, אזי פרמיית סיכון כזו, הנכללת בשכר, תהיה גבוהה מספיק כדי לפצות את העובדים במקרה של תאונה. בתרחיש כזה, יהיה למעסיקים עניין להשקיע באופן אופטימלי בבטיחות ובבריאות תעסוקתית (OHS) כדי לצמצם את פרמיית הסיכון ולהשיג יתרון על פני המתחרים. בעולם האמיתי, הסכנות שבהן נתקלים בעבודה אינן מוכרות באופן מלא ושיטתי, וכמו כן, ניידות העובדים מוגבלת על ידי גורמים שונים (לשוניים, תרבותיים, חברתיים, גיאוגרפיים). לכן, קיימת התערבות ממשלתית מוצדקת, בעיקר בצורה של תוכנית ביטוח חובה.


כללי

השקעה בבטיחות ובבריאות בתעסוקה משתלמת בדרך כלל למדינה ולארגון לא רק משום שהיא נותנת מענה לדרישות החוק ועולה בקנה אחד עם הערכים שהארגון דבק בהם, אלא גם בגלל שהיא תורמת לגידול בפריון ולהקטנה בהוצאות, והתוצאה הסופית היא הגדלת הרווח של הארגון. זאת, בהשוואה לעלויות של תאונות עבודה.
לעומת זאת, מדינות עם מערכות בטיחות ובריאות נחותות במקום העבודה מקצות משאבים יקרי ערך לעיסוק בפגיעות ובמחלות שהיה אפשר למנוע אותן.


אסטרטגיה בטיחותית לאומית חזקה מובילה ליתרונות רבים, כגון:
 
  • שיפור התפוקה על ידי  אי-היעדרות עובדים בגלל פגיעה בעבודה
  • קיצוץ בהוצאות הבריאות
  • שמירה על עובדים מבוגרים בעבודה
  • גירוי ליישום שיטות עבודה וטכנולוגיות יעילות יותר
  • הפחתה במספר האנשים שזמנם מוקדש לטיפול בבן משפחה שנפגע

עלויות תאונות העבודה - התפלגות

העלויות של פגיעות תעסוקתיות מקובל לחלקם לשלוש קטגוריות:
  • עלויות ישירות.
  • עלויות עקיפות.
  • עלויות אנושיות.

אין הסכמה  גורפת בין כל הגורמים העוסקים לגבי הרכבה של כל קטגוריה. באופן כללי, עלויות ישירות מורכבות, בדרך כלל, מרכיבים הקשורים ל- "ריפוי וטיפול" של הפגיעה, כגון: העלויות הרפואיות. את נתוני העלות הישירה קל להשיג, אינם דורשים שימוש בשיטות אמידה מיוחדות.
עלויות עקיפות נחשבות לעלויות הקשורות לאיבוד ההזדמנויות לעובד הפצוע, למעסיק, לעמיתים לעבודה והקהילה. הן מורכבות בעיקר מעלויות שכר, עלויות ניהוליות, הפסדי פריון.

לעומת עלויות ישירות, עלויות עקיפות הן בדרך כלל קשות יותר לאמידה והן לעתים רחוקות מְבוּטָחות. ההוצאות האנושיות מתייחסות לערכי  השינוי באיכות החיים של העובד ושל האנשים המקיפים אותו.


העלות ה"ישירה" של תאונות עבודה כוללת את עלות הטיפול הרפואי בנפגע, הפיצויים הניתנים לנפגע או למשפחתו בגין הפסד ההשתכרות, והוצאות לשיקום מקצועי של הנפגע. בנוסף, כוללת העלות הישירה גם את עלויות החילוץ, הפינוי, והטיפול הרפואי המיידי הניתן בארגון לנפגע,  נזק לרכוש ושיקומו, עובדים מחליפים והכשרתם, קצבאות, פרמיות, עורכי דין ועוד.

העלויות ה"עקיפות" של תאונות עבודה הן עלויות שאינן קשורות באופן ישיר לטיפול בפגיעה אלא להזדמנויות האבודות של העובד הפצוע, משפחתו, המעסיק, עמיתיו לעבודה.

בניגוד לעלויות ישירות, עלויות עקיפות בדרך כלל לא כרוכות בהוצאות מהכיס והן בדרך כלל לא מבוטחות. לכן הרבה יותר קשה למדדם. נכללים בהן הפסדי פריון, הפסדי השתכרות, הטבות לעובד, הוצאות נוספות בבית עקב איבוד יכולות, הוצאות מנהלתיות נלוות, הכשרת עובדים אחרים, קנסות, איבוד תדמית/ מוניטין ועוד.


העלויות ה"אנושיות" (לעיתים נקראות עלויות הכאב והסבל) בעיקרן מבוססות על השינוי באיכות חייהם של הנפגעים ואלה במעגל שסביבם (משפחה, חברים, עמיתים לעבודה, וחברים אחרים של הקהילה). הבחנה של עלויות אלה ניתן לראות תחת ההגדרה של "איכות חיים", כפי שנמצאת במחקר של פרופ' דוד וייל (2001) , המסכם את הנושא בצורה מסודרת:

"איכות החיים" הוא מושג קשה להגדרה, אבל כאן ההתייחסות היא לירידה בבריאות, ברווחה נפשית,  באינטראקציות משפחתיות וחברתיות שהשתנו הנובעות מהפגיעה. במובנים מסוימים ירידה באיכות החיים חופפת עם שינויים המתחייבים בתחזוקת הבית כמו כן שינויים בהקצאת זמנים לעבודה ואחרות כפי שתוארה לעיל. אבל גם מעבר לזאת העול המוטל כתוצאה ממוגבלות, על ידי תחושות של דיכאון, כעס וכאב הנובעים ממגבלות בכל תחומי הפעילות.

היחס בין העלויות 

קיימות מתודולוגיות שונות ליחס בין העלויות השונות והדרכים לאמידתם. מחקרים שנערכו בארצות שונות הראו כי היחס בין העלויות הישירות (טיפול רפואי ופיצוי על אובדן השתכרות לנפגע) לעלויות האחרות (הנקראות עלויות "עקיפות"), הנגרמות עקב תאונות, הוא בין 3:1 ל-10:1, כלומר, העלויות העקיפות, שאינן נמדדות בדרך כלל, הן פי 3 עד פי 10 מהעלויות הישירות של התאונה. האגודה האמריקאית של מהנדסי בטיחות (ASSE) מעמידה את היחס בין העלויות העקיפות לעלויות הישירות בין 1:1 ל-20:1.


דוגמאות לחלוקת העלויות
 
  • המוסד לבטיחות וגיהות בסינגפור במחקרו הבא
" Economic Cost of Work-related Injuries and Ill-health in Singapore" 

חילק  את העלויות השונות:

 
פירוט עלויות שנושאים מעסיקים, עובדים וקהילה
 
 
  • תאוריית קצה הקרחון

תאוריית קצה הקרחון מחלקת את העלות הישירה כ"קצה הקרחון" של כלל העלויות הנגרמות עקב תאונות עבודה. החלק הבולט, הגלוי והנראה לעין, הוא מרכיב ההוצאות הישירות (שכר וטיפול רפואי). לעומת זאת, החלק הנסתר מייצג את העלויות העקיפות. המודל מבוסס על מחקרם של בירד וג'רמיין, משנת 1986, על פי ניתוח של מספר רב של תביעות בגין תאונות עבודה.

 
מתוך ניהול בטיחות ובריאות בתעסוקה - גריפל
  • מחקר האיחוד אירופי
 
The link between productivity and health and safety at work

המחקר בוצע ופורסם בשנת 2013 על ידי ""Life Learning Programme, המשתייך לאיחוד האירופי. במחקר זה השתמשו ביחסי גומלין הבאים בין הגורמים השונים שמשפיעים על הפריון וכוללים בטיחות ובריאות:

 
Productivity and its contributing factor

OSH measures and programmes in relation with company performance and company goals




בהמשך, פרסמה הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה בשנת 2019 עבודה, שעניינה העלויות של תאונות עבודה ומחלות מקצוע, בארצות נבחרות: The value of OSH and the societal cost of work-related injuries and diseases.
בעבודה נכללו ונאמדו ההוצאות הישירות, העקיפות והאנושיות, וההתפלגויות ביניהן.

הטבלה המסכמת שלהלן מציגה את היחס בין ההוצאות השונות.


                           אומדן הנטל הכלכלי הכולל של פציעות ומחלות תעסוקתיות (2015)

    
מקור: The value of OSH and the societal cost of work-related injuries and diseases

תועלות בהשקעה בבטיחות ובריאות בתעסוקה 

ההשקעה בבטיחות משתלמת לא רק עקב חיסכון בהוצאות ובהגדלת הפריון, היא תורמת בהיבטים נוספים, שלכולם, במצטבר, יש גם תרומה כלכלית עקיפה.

קיימים היבטים רבים להשקעה בבטיחות להלן חלקם:

 
  • שיפור האיכות ומניעת תקלות
  • הקטנת תחלופה והיעדרויות עובדים
  • אחריות חברתית על העובדים 
  • חיזוק תחום ניהול הסיכונים הכללי בארגון
  • שיפור יעילות ביצוע העבודה והגדלת הפריון
  • חיסכון בעלויות תאונות בעבודה
  • חיסכון בתשלום פרמיות ביטוח מעבידים ותביעות צד ג'
  • הקטנה בהוצאות לתשלום קנסות בשל עברות בטיחות ותביעות נזיקין, הגנה מפני העמדה לדין פלילי

חברת הייעוץ הבין-לאומית ComplyWorks מציינת שהשקעה בנושאי בטיחות, בריאות ואיכות הסביבה תורמת לחיסכון בעלויות. אולם ההחזר הגדול  של תוכנית ההשקעה הוא ההון האנושי. חברת היעוץ מציינת שמניסיון של שנים בתוכניות השקעה בנושאי בטיחות, בריאות ואיכות הסביבה קיים מִתאם חזק בין ההשקעה במניעת תאונות ובין ירידה בתאונות בעבודה.

הדיאגרמות להלן מתארות את החזר ההשקעה על כל דולר מושקע.



      מקור: The cost of not investing in health and safety. ComplyWorks

כמו כן, ComplyWorks מדגישה שהיתרונות אינם מוגבלים לרווחים כספיים. יתרונות נוספים של ההשקעה יכולות לכלול גם:



העלות הכלכלית של נזקי תאונות עבודה (ארצות נבחרות) – הערכה גלובלית


בקונגרס בנושא הבטיחות והבריאות בעבודה, שנערך בשנת 2017 בסינגפור, הוצגה הערכת עלויות גלובליות של נפגעי עבודה ומחלות מקצוע. ההערכה נעשתה על ידי הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה (EU-OSH) וארגון העבודה הבין-לאומי (ILO). על פי ההערכה, העלות הגלובלית היא 2,680 מיליארד אירו לשנה, המהווה שווה ערך להפסד של 3.9% מהתל"ג העולמי השנתי.

איחוד אירופי

בשנת 2017 פרסם האיחוד האירופי את הערכתו לעלות נפגעי תאונות העבודה ומחלות המקצוע בסך 476 מיליארד אירו המהווים כ-3.3%  מהתל"ג.

 
תרשים - עלות תאונות ומחלות מקצוע בעולם ובאיחוד האירופי

ארה"ב

חברת הביטוח
Liberty Mutual Insurance Workplace Safety Index 
העריכה בשנת 2017 את עלויות המעסיקים בגין היעדרויות עובדים של יותר מ-6 ימים, בשל פגיעות בעבודה, ב-59.9 מיליארד דולר.

במסמך Business Case for Safety and Health , שפורסם על ידי OSHA, צוין שהמועצה הלאומית לבטיחות NSC העריכה את עלות מקרי המוות והפציעות בעבודה בשנת 2019 שעלו לאומה, למעסיקים וליחידים ב-171 מיליארד דולר. כמו כן, העריכה המועצה הלאומית לבטיחות את עלות תאונות העבודה ומחלות המקצוע לשנת 2021 ב-167 מיליארד דולר.


בריטניה

HSE פרסם הערכת  עלות פגיעות בעבודה  ומחלות כתוצאה מהעבודה בשנת 2015/6   בסך 14.9 מיליארד  לירות שטרלינג.


ניתן לראות את השתנות העלויות לאורך מס' שנים.

(Costs to Britain of workplace injuries and new cases of work-related ill health, 2004/05 to 2015/16 (2015 prices


בפרסום משנת 2022 של HSE -
יCosts to Britain of workplace fatalities and self-reported injuries and ill health, 2019/20, צוין כי בשנת 2019/20 עמדה העלות הכוללת של תאונות בעבודה ומחלות המקצוע על 18.8 מיליארד לירות שטרלינג.


אוסטרליה
 
Safe Work Australia פרסם הערכה של עלות פגיעות בעבודה ומחלות מקצוע בשנת 2012/13 בסך 61.8 מיליארד דולר אוסטרליים, המהווים כ-4.1%  מהתל"ג.


קנדה

ממשלת קנדה פרסמה בשנת 2015 הערכות לעלויות של פגיעות בעבודה בשנת 2010, בסך 26.8 מיליארד  דולר קנדי.

אירלנד

המוסד לבטיחות וגיהות האירי פרסם הערכותיו לעלויות של פגיעות בעבודה לשנה באירלנד, בסך 3.2 מיליארד  לירות שטרלינג.

סינגפור


(WSH Institute)יWorkplace Safety and Health Institute, Singapore, ביצע  מחקר שפורסם בשנת 2013 שבו העריך את העלות הכלכלית לנפגעי העבודה ומחלות מקצוע בסך 10.45 מיליארד דולר סינגפורי, המהווה 3.2% מהתל"ג.

ישראל

בדוח המבקר מספר 266, לשנת 2016, הוכללו הערכות לנזק הכלכלי הנגרם מתאונות עבודה בישראל, הכולל את הנזק הישיר ואת הנזק העקיף, בסך של כ-15 מיליארד שקל בשנה.


סיכום

עלויות כלכליות ישירות, ובייחוד עקיפות, של נזקי תאונות, הן גבוהות, ואי אפשר למנוע אותן לחלוטין. לכן, קיימת חשיבות רבה להשקעה בבטיחות ובבריאות בעבודה כדי לצמצמן ככל האפשר. כמו כן, פיצוי אינו יכול להחליף איבר בגוף, אורח חיים שהיה, או חיי אדם.


הערה: החומר נאסף ממקורות שונים

*המאמר פורסם לראשונה בשנת 2018, עודכן ב-2023

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה