כניסה הרשמה צור קשר

דוגמה לפתרון הנדסי חדשני להורדת סיכון להתנגשות בין מלגזות ועובדים במפעל

מאת:ויטלי פרוביז, גיהותן תעסוקתי מחוז צפון במוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:29/09/2021


מפעלים רבים, קטנים וגדולים משתמשים במלגזות. על פי הגדרתן, מלגזות הן כלי הרמה ושינוע ומשתייכות לקבוצת כלי רכב מיוחדים, לביצוע עבודות הנדסה אזרחית, הנקראים ציוד מכני הנדסי (צמ"ה).

הפעלת מלגזות נחשבת בתעשייה לעבודה מסוכנת והיא אכן כרוכה בסיכונים רבים – בטיחותיים וגיהותיים. העובדה שהמלגזה היא גם כלי הרמה וגם כלי רכב מעצימה את הסיכון. בין הסיכונים האופייניים: התהפכות עקב נסיעה בעומס יתר או נהיגה לא זהירה; התחשמלות כתוצאה מפגיעה בקו חשמל; פגיעה בשמיעה עקב חשיפה לרעש המנוע ולרעש הסביבה; הרעלה משאיפת גזי פליטה (מלגזות דיזל); כאבי גב בעקבות צורת ישיבה לא נוחה; פגיעה בהשפעת ריטוטים (ויברציה). בעבודה עם מלגזה יש לנקוט את כל אמצעי הבטיחות, כדי למנוע פגיעה, הפרעה או הטרדה למשתמשים אחרים בדרך או במפעל שבו היא מופעלת. מפעיל מלגזה צריך להיות בעל רישיון נהיגה בתוקף ולעבור, נוסף על כך, הכשרה מתאימה להפעלה בטוחה של מלגזה. מפעיל מלגזה צריך לפעול בהתאם לכללי תקנות התעבורה בדרכים. בתוך המפעל, "דרך" היא מעבר שעובדים בו כלי רכב שונים ועובדים (הולכי רגל). מכך נובעות גם דרישות לאבזור המלגזה: מראת תשקיף לאחור, זמזום בנסיעה לאחור, צופר, אורות.

פתרון הנדסי במפעל "סטנלי" למוצרי פלסטיק
לפי נתונים סטטיסטיים של תאונות עבודה במקומות עבודה, מספר גדול של תאונות קשור להתנגשות בין עובדים במלגזות בתוך שטחי עבודה במפעלים. דוגמה טובה לפתרון הנדסי חדשני להורדת סיכון התנגשות בין מלגזה ואדם הולך יושמה במפעל "סטנלי" בכרמיאל. מפעל זה מייצר מוצרי פלסטיקה שונים. תהליכי ייצור העיקריים הם: הזרקת פלסטיק, טיפולים בתבניות, הרכבות ואריזת מוצרים מוגמרים. שטחו של המפעל כ-5,000 מ"ר. בשטח זה מופעלות שלוש-ארבע מלגזות חשמליות באופן קבוע. במפעל הגדירו מסלולי נסיעה למלגזות, ונתיבים מיוחדים להולכי רגל. למרות זאת, נשאר מספר רב של אזורים בעלי סיכון התנגשות בין מלגזות להולכי רגל – בתוך המפעל. במקרים רבים, רעשי הרקע במפעל מפריעים להולכי הרגל לזהות מִשמיעה את המלגזה המתקרבת. לפני כשנה, הותקנו על כל המלגזות החשמליות במפעל "סטנלי" נורות LED מיוחדות, בחזית המלגזה ובצדה האחורי. הנורה מופעלת באופן אוטומטי כל זמן שהמלגזה נעה אחורה וקדימה. השתקפות האור הסגול-כחול על הרצפה מאפשרת לעובדים ולהולכי רגל להבחין במלגזה המתקרבת גם באזורים מרובי רעשי רקע.

נורות ה- LEDמונעות באופן ממשי אפשרות למפגש של אדם-מלגזה.



מלגזה במפעל "סטנלי" בכרמיאל




 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה