כניסה הרשמה צור קשר

חשיפה לחומרי ניקוי, חיטוי ועיקור במוסדות בריאות

מאת: ד"ר אשר פרדו, מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:11/03/2019


בבתי חולים קיים שימוש רב בחומרי ניקוי, חיטוי ועיקור. חומרים אלה מוצאים שימוש במטלות מגוונות במוסדות בריאות שונים. על אף התפיסה החיובית שיש לגבי תפקידם של חומרי ניקוי וחיטוי כמונעים העברת זיהום, מכילים החומרים האלה תערובת מורכבת של כימיקלים שעלולים לגרום לגירוי העור ולהחמרה של אסתמה תעסוקתית. בקרב עובדים שנפגעו באסתמה תעסוקתית שכיחים תסמינים של נשימה צפצפנית, שיעול, לחץ בחזה וקוצר נשימה.  רמות החשיפה הספציפיות שעלולות לגרום להשפעות ולתסמינים  וגורמים שונים שמשפיעים על החשיפה אינם ברורים דיים. יש על כן צורך לחדד את מודעותם של העובדים לגבי הסיכונים החבויים בשימוש בחומרי ניקוי וחיטוי במוסדות בריאות.

מחקר שנעשה ע"י המכון הלאומי האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתית מוסיף להבנה של הנושא ע"י שיוך חומרי ניקוי וחיטוי לסוגי תפקידים ומטלות במוסדות בריאות. במחקר נערכו בדיקות סביבתיות-תעסוקתיות אישיות  ל- 100 עובדים, ובדיקות שטח באזורי עבודה שונים בארבעה בתי חולים. במקומות אלו נערכה חלוקת עובדים לקבוצות בעלות צירופים דומים של מטלת ניקוי וחיטוי ושל החומר בשימוש. העובדים שנבדקו ייצגו 14 עיסוקים ומטלות שכללו טכנאי מעבדות שונות וטכנאי מיכשור רפואי ובדיקות פולשניות, כוח עזר סיעודי, שינניות, עובדי נקיון, מכיני ציוד רפואי, רוקחים, אחיות מעשיות ומוסמכות, טכנאי חדר ניתוח ותומכי נשימה. נבדקו חומרים אורגניים נדיפים ובתוכם כהל אתילי (כוהל לחיטוי), אצטון, כוהל איזופרופילי (משמש לחיטוי), אלפא פינן (תוסף ריח בחומרי ניקוי) וכלורופורם. אנליזת התוצאות העריכה את הקשר בין החומרים האלה לבין צברי צירופים של מטלה-חומר, וחומר-מטרת יישום. כמו כן בדק המחקר את סוגי המטלות בעבודה,  והרכב כימי של החומרים, כמות בתהליך ואמצעי איוורור קיימים.

זוהו 8 צברים של צירופי מטלה-חומר, שהתפלגו בין עיסוקים רבים ביחידות השונות של בתי החולים. כמו כן זוהו צברים של צירוף חומר-אופן ישום. קשרים משמעותיים נמצאו בין חשיפה לחומרים אורגניים נדיפים מסויימים לבין מטלות ניקוי וחיטוי שונות. חשיפה נשימתית לכלורופורם ואלפא פינן איפיינה יותר מטלות שייעודן ניקיון וניקוי חולים בחומרי ניקוי מכילי כלור. חשיפת עובדים ללימונן (חומר הנותן ריח לימון לתכשיר החיטוי) ולכוהל איזופרופילי היתה קשורה בעיקר למטלות של חיטוי ועיקור מכשירים רפואיים.  חשיפה לחומרי ניקוי רצפות  וחומרי החלקה ושעוות איפיינה עובדים שעסקו במטלות  ניקוי רצפה והחלקתה וניקוי משטחי עבודה. חשיפה נשימתית של עובדים לכלורופורם, אלפא פינן, אצטון, כהל איזופרופילי ולימונן היתה קשורה למטלות בהן יש שימוש בחומרי ניקוי המבוססים על חומרים פעילים ממשפחות כימיות שונות כגון תרכובות אמוניום רבעוני, כלור וכהלים ואמינים.

עובדי סיעוד וכוח עזר, טכנאי מעבדות קליניות ואחיות מעשיות נחשפו ליותר ממחצית החומרים הנדיפים שנבדקו יותר מאשר עובדים בעיסוקים אחרים. בקרב שינניות נמצאה החשיפה הגבוהה ביותר למתיל-מתאקרילט (חומר לבניית סתימות זמניות והדבקתן העלול לפגוע במערכת העצבים) בהשוואה לכל העיסוקים האחרים.

זיהוי הקשר בין סוג מטלת הניקוי והחיטוי לבין המרכיבים הנדיפים המאפיינים את המטלה מסייע לסווג קבוצות עובדים הנמצאים בסיכון גבוה יותר להחרפה של אסתמה תעסוקתית בקרב כלל העובדים במוסדות בריאות. הבנת הגורמים המשפיעים על החשיפה תסייע להכוונה לאמצעי בקרה מתאימים ויעילים להגנה על צוותי העובדים השונים. ממצאי המחקר מדגישים את הצורך במחקרים נוספים על תפקידים ספציפיים ועל מוצרי ניקוי וחיטוי נוספים בבתי חולים.

בהקשר לנושא, ראוי להזכיר את עובדי הנקיון במוסדות בריאות המשתתפים בתהליכי ניקוי וחיטוי ומאידך מהווים בד"כ אוכלוסיה חלשה מבחינת מודעות לסיכונים הבריאותיים בעבודתם. בהרבה מאד מקרים מועסקים עובדי נקיון ע"י חברות כוח אדם וחברות נקיון חיצוניות למפעל או מקום עבודה, שאינן מקפידות על תקשורת סיכונים הולמת ואינן דואגות ליידע באופן משביע רצון את העובדים על גורמי הסיכון איתם הם באים במגע בעבודתם. אי לכך, יש לדאוג לקבוצות חלשות אלה בכל הנוגע להדרכתן על הסיכונים לבריאותם ודרכי מניעה.

מקור

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה