כניסה הרשמה צור קשר

תקן ישראלי 10075 עקרונות ארגונומיים הקשורים לעומס עבודה מנטלי

מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות

תאריך:01/06/2020


באוקטובר 2013, פרסם מכון התקנים הישראלי תשעה תקנים חדשים בנושא הארגונומיה. התקנים החדשים מתבססים על תקנים בינלאומיים של ארגון ISO .
 
כשירות לציבור, מתפרסמים באתר של המוסד לבטיחות ולגיהות סיכומים של עיקרי התקנים. סיכום התקנים נועד להביא לקהל הרחב את עקרונות התקנים ותכולתם, ואינו מחליף את הנוסח המלא. לנוסח המלא של התקנים, ניתן לפנות למכון התקנים הישראלי.
 
להלן סקירה תמציתית של תקן ישראלי 10075 עקרונות ארגונומיים הקשורים לעומס עבודה מנטלי. התקן מורכב משלושה חלקים:
 
1. הגדרות ומונחים כלליים
2. עקרונות תכנון
3. עקרונות ודרישות הנוגעים לשיטות למדידה ולהערכה של עומס עבודה מנטלי

להלן פירוט חלקי התקן:
 
1. הגדרות ומונחים כללים
 
כל פעילות, אפילו פיזית עלולה לגרום לעומס מנטלי. עומס מנטלי עשוי להיות שונה בצורתו ועוצמתו בדרך שבה הוא בא לידי ביטוי בין אנשים שונים וסביבות שונות. 
 
לחץ מנטלי - סך כל ההשפעות הניתנות להערכה, הפוגעות בבני אדם ממקורות חיצוניים ומשפיעות עליהם נפשית.
 
מתח מנטלי - תגובה מידית ללחץ מנטלי אצל האדם, אשר תלויה במצבו הנוכחי (למשל, סגנון התמודדות אישי של האדם).
 
לחץ מנטלי משפיע על יכולות עיבוד המידע של האדם ועלול להביא לטעויות בביצועים אנושיים. לכן, יש להימנע מדרישות עבודה שבהן לחץ מנטלי מגיע לרמה שהופכת את ביצוע המשימה הנדרשת לבלתי אפשרי על ידי תכנון הולם של משימות, כלים וממשקים מתאימים בין אדם למכונה. דוגמה לכך היא חדר בקרה שאין בו עדיפות לאזעקות, זה עלול ליצור לחץ מנטלי לעובד.
 
דוגמא להשפעות אפשריות כתוצאה מלחץ ומתח מנטלי:
 
 
2. תכנון מערכות עבודה 

עומס עבודה מנטלי הוא תוצאה של אינטראקציה בין גורמים אישיים, טכניים, ארגוניים וחברתיים. כל הגורמים האלו צריכים להילקח בחשבון כאשר מתכננים מערכות עבודה.
 
בתכנון מערכות עבודה יש להביא בחשבון כי העבודה מורכבת משילוב משימות, אשר מבוצעות עם ציוד טכני בסביבת עבודה, ומבנה ארגוני מסוים, לכן, לכל אחד מהמרכיבים האלו יכולת להשפיע על תכנון מערכת העבודה בכל הנוגע לעומס נפשי .
 
ניתן לתאר עומס עבודה מנטלי במונחים של עוצמת העומס המושפעת, בין השאר מבהירות מטרת המשימה, מורכבות דרישות המשימה, בהירות מידע, צורך בעבודה מקבילה על שתי משימות, והבנה של תהליך העבודה, ומשך זמן חשיפה, התלויה, בין השאר, במשך המשימה, זמן ביצוע המשימה לאורך היום, עבודת משמרות, תדירות הפסקות וכו'.
 
להלן חלק מהמלצות להפחתת עומס מנטלי בעבודה:
 
  • הצורך בבחירה בין מטרות שונות עלול ליצור עומס על העובד. מטרת מערכת העבודה צריכה להיות ברורה ומובנת לעובד.
  • למשימות עם דרישות מנטליות גבוהות יש לקצר את זמן העבודה, על מנת למנוע עייפות. צריך לזכור שהוספת שעות עבודה לא בהכרח תביא לעלייה בפרודוקטיביות, בגלל עייפות טבעית לאורך זמן.
  • עבודה מונוטונית כוללת עבודה עם דרישות מצומצמות לקשב, ורמות בינוניות ונמוכות של דרישות קוגניטיביות מהמשימה, וכן עבודה חוזרנית עם אפשרות גיוון נמוכה בין מטלות לאורך זמן ארוך. מניעה של עבודה מונוטונית ניתן לבצע בעזרת מתן אפשרות בחירה בין מגוון משימות. פעולות חוזרניות צריכות להימנע לא בעזרת הימנעות מביצוע אותה פעולה שוב ושוב, אלא באמצעות הימנעות מפעולות מבניות דומות. מומלץ לאפשר לעובדים לבצע מגוון מטלות בתהליך העבודה, במקום שכל עובד יעשה רק מטלה אחת לאורך היום.
  • מומלץ לספק מטלות שיעזרו לפיתוח אישי, שכוללות למידה מסוימת או דרכים שונות לביצוע פעולה. לספק פעילות משמעותית שמורכבת מכמה מטלות.
  • יש להימנע מדרישה לקשב מתמשך לביצוע משימות קריטיות, וכן, מומלץ להימנע מדרישות לקשב מתמשך לאורך זמן ממושך.
  • הדרך להימנע מביצוע טעויות בעבודה היא בעזרת התאמת התנאים הסביבתיים, כגון תאורה רעש וכו'.
 
3. מדידה והערכה של עומס עבודה מנטלי
 
החלק השלישי של התקן כולל דרישות להערכה ותיעוד של עומס עבודה מנטלי. הדרך הטובה ביותר להעריך עומס עבודה מנטלי תלויה במטרת ההערכה. הערכה ומדידה של עומס עבודה מנטלי צריכות להתייחס לשלבים שונים בתהליך השפעת העומסים על העובד, למשל, הערכת תנאי עבודה המייצרים לחץ מנטלי בתכנון והערכה של תכנון מערכות עבודה, וכן, מידת השפעה על האדם והשלכות אפשריות (עייפות, שחיקה וכו').
 
אמצעי מדידה והערכה יכולים להיות מסווגים לפי רמות דיוק (נמוך בינוני וגבוה) ויאפשרו, בין השאר, השגת מידע אמין על מקור העומס, אמצעי סינון ומתן מידע כללי וסובייקטיבי על העומס בקרב העובדים.
 
טכניקות מדידה שונות כוללות, בין השאר :
 
  • מדידות פיזיולוגיות - שיטות אלו מספקות מידע על מצבים פיזיולוגים של העובדים בתנאי עבודה.
  • מדידות סובייקטיביות - מספקות מידע על האופן שבו מעריכים העובדים עומס מנטלי בעבודתם.
  • הערכת ביצועים - שינוי בביצועים עקב השפעות של עומס מנטלי.
  • ניתוח תפקידים ומשימות - מעריך אלמנטים של משימה, תנאי עבודה גופניים פסיכוסוציאליים וסביבתיים, ותהליך העבודה כמקור לעומס מנטלי.

בנוסף, ניתן מידע על דרישות להערכת האובייקטיביות, האמינות, התוקף והרגישות של שיטות וכלים (המדידה יכולה להיעשות בכל שיטה מתאימה ומקובלת מדעית) וכן, דרישות לתיעוד התהליך.
 
**סיכום התקן אינו מחליף את נוסח התקן המלא. לתקן במלואו יש לפנות למכון התקנים הישראלי

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה