כניסה הרשמה צור קשר

סקר: כמעט שליש מהעסקים אינם מוכנים למצבי חירום כימיים

מאת:חוה גוגנהיים, מידענית, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:24/05/2022


החברה האמריקאית CHEMTREC, המספקת פתרונות לאירועי חומרים מסוכנים, ערכה סקר עולמי במטרה לבדוק את מצב המוכנות של ארגונים למצבי חירום הקשורים לחומרים כימיים מסוכנים. לחברת CHEMTREC מוניטין בתחומה ובסיס לקוחות רחב וגלובלי, אשר אפשר לה לבצע סקר המשקף את רמת המוכנות למשברים בתעשיית הכימיקלים ברחבי העולם. בסקר נטלו חלק מומחים לניהול משברים, יצרני כימיקלים, שותפים לוגיסטיים ומשתמשי קצה.

הסקר הראה שההתארגנות לאירועי משבר בארגונים לוקה בחסר: כמעט שליש מהעסקים (28%) אינם מתעדפים כלל מצבי חירום הקשורים בחומרים מסוכנים או ניהול משברים; 63% מתואמים עם ההנהלה הזוטרה או עם צוותי המחלקות; 19% בלבד נמצאים בתיאום עם ההנהלה הבכירה, ופחות מ-3% מהארגונים מעסיקים איש מקצוע בניהול משברים במשרה מלאה.
לצורך הסקר, ביקשה החברה מהמשיבים לדרג באופן אנונימי את רמות ההיערכות של הארגון שלהם למצב חירום מ-1 עד 10, כאשר 10 הוא היא רמת המוכנות הגבוהה ביותר. 17% מהמשיבים נתנו לחברות שלהם ציון של חמש ומטה בדירוג המוכנוּת.

מטרה נוספת של הסקר הייתה לבדוק את רמת התיאום והשילוב בין שתי מערכות בארגון – מערכת ההיערכות לשעת חירום, והמערכת לניהול משברים.
על שתי המערכות להיות משולבות במלואן: בעוד חלק אחד עוסק באירוע המשבר, על החלק האחר לבדוק את השפעת המשבר על שירותי הליבה של הארגון וליישם דרכים עוקפות, כדי להבטיח את רציפות אספקת השירותים. למרות זאת, רק 11% מהמשיבים ענו ששתי המערכות בארגונם משולבות; 33% אמרו שלא ברור כיצד שתי המערכות פועלות יחד בעת משבר, וזאת, על אף החיוניות שבשיתוף פעולה כזה בעת אירוע.

CHEMTREC גם ביקשה לבדוק באיזו מידה ערכו העסקים בעולם סימולציות משברים. נוהג טוב קובע שתרגילי חירום יתקיימו לפחות מדי שנה. 19% השיבו שהתרגילים מתבצעים רק בכל שנתיים - במקרה הטוב, ו-18% הודו שאין להם תוכניות לביצוע תרגילי מוכנות לשעת חירום כלל.

גם הדרכת עובדים לניהול משברים ולתגובות בעת חירום לוקה בחסר: 31% מהנשאלים אמרו שאינם נוטלים חלק באופן קבוע בתוכניות הדרכה ייעודיות. לכן, אין זה מפתיע ש-4 מתוך 10 משיבים ענו שאינם מבינים מספיק את תפקידיהם ואת אחריותם בשעת חירום.

"הסקר הראה לנו שעסקים ברחבי העולם אומנם מקיימים תוכניות לניהול משברים והיערכות לשעת חירום, אך אינם עושים די כדי להבטיח שהן נאכפות, נבדקות בשעת לחץ או מעודכנות" אמר ברוס סמואלסן, מנכ"ל CHEMTREC. "אין זה בהכרח בגלל רשלנות, שכן כל החברות שענו לסקר הביעו רצון לשיפור היכולות, אלא שאצל רובן היה חוסר במומחיות ייעודית בניהול משברים". 

מקורות: 
==============================
לקריאת ידיעות נוספות מהעולם
 לחץ כאן >>


האם אתם מוכנים לניהול משבר כימי? הדרך הטובה ביותר היא לוודא שהעובדים מודעים לסכנות הנובעות מעבודה עם חומרים מסוכנים וכיצד עליהם לנהוג במקרה של אירוע חומ"ס. הכרת גיליון הבטיחות של החומרים (MSDS) היא הכרחית למניעת אסונות בעבודה עם חומרים כימיים.
לומדה אינטראקטיבית בנושא
גיליונות בטיחות!

 

 

שלח להדפסה