כניסה הרשמה צור קשר

מאת: מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:08/01/2023


בחודש אוקטובר פרסמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות של משרד המשפטים בישראל פסק דין חשוב בדרך לשוויון בתעסוקה, ולפיו, פוצתה עובדת עם מוגבלות נפשית על פיטורים שלא כחוק על רקע אפליה וללא קשר לכישוריה האמתיים, ועל הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998.

העובדת, בשנות ה-20 לחייה, עם מוגבלות נפשית, אשר עברה הליך שיקום מוצלח, החלה לעבוד כמוכרת בחנות בגדים, והמעסיקים היו מרוצים מעבודתה. לאחר כשלושה שבועות, במהלך אחת המשמרות, היא סיפרה לעובדת אחרת שהיא מקבלת קצבת נכות מביטוח לאומי. אותה עובדת העבירה את המידע למנהלת החנות, וכתוצאה מכך, החל להתגלגל כדור שלג, כאשר המנהלת חקרה את העובדת באיזו מוגבלות מדובר. כשנודע לה שמדובר במוגבלות נפשית, הפסיקה המנהלת לשבץ את העובדת במשמרות בחנות בטענות שונות ומשונות.

בתשובתה לתביעת הנציבות טענה החנות כי מדובר בחנות בזכיינות, ולכן אינה צד בעניין. בעלי החנות טענו כי העובדת לא שובצה כיוון שלא עשתה מבחן הסמכה, לא הגישה טפסים מתאימים וכי יש פחות עבודה בחנות בתקופת הקיץ. בדיונים נשמעו עדים רבים מטעם שני הצדדים. עם זאת, בפסק הדין התקבלו כל טענות התובעת והנציבות, ונקבע כי כל טענות בעלי החנות להפסקת המשמרות לא היו נכונות והיוו תירוץ שנועד להסתיר את הסיבה האמתית שמאחורי הדברים - המוגבלות. בפסק הדין נקבע כי על החנות הנתבעת לשלם לעובדת פיצויים של 48,000 שקל, וכן את כל הוצאות המשפט.

מקור:


פסק דין חשוב בדרך לשיוויון בתעסוקה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, אוקטובר 2022. 
דף / מידע זה הוכן לפרסום על ידי יפעת זר מידענית, מהנדסת כימיה

 

שלח להדפסה