כניסה הרשמה צור קשר

תביעת ענק כנגד יצרן מגיני אזניים (ועל חשיבות השימוש הנכון באטמים)

מאת: ראש תחום קרינה בלתי מייננת, המוס"ל

תאריך:01/02/2024


חברת הענק 3M האמריקאית, המאגדת בתוכה חטיבה למיגון שמיעה מהגדולות ומהוותיקות בעולם (חברת AERO), נתבעה בתביעת נזיקין ענקית (מטעם כ-300 אלף חיילים משוחררים) עקב פגיעות שמיעה שנגרמו, לטענתם, בשל פגם באטמים.
החברה טענה מצידה, שהאטמים היו תקינים, אך השימוש בהם לא היה נכון, כך שנפגמה הגנתם.

בשלב זה, הועלה הסדר לפיו החברה תשלם כ-5.5 מיליארד דולר פיצויים. החברה הוותיקה נאלצה להכריז על תהליך של פשיטת רגל.


דיווח: 3M תשלם 5.5 מיליארד דולר בתביעות על אטמי אוזניים פגומים, כלכליסט

לא נכנס לפרטי התביעה, אך נתמקד בהיבטים החשובים עבור העובדים והמעסיקים בעניין שימוש באטמי אוזנים
 
שימוש נכון באטמים ע"י העובדים, והדרכה ואכיפה ע"י המעסיקים:

התביעה היתה כנגד השימוש באטמים רב פעמיים לסביבות לחימה ואימונים, בחשיפה לרעש אמל"ח (ירי ופיצוצים), המאפשרים שמיעה של קולות סביבה ופקודות, אך חוסמים רעש אמל"ח. האטמים התבססו על אטמים רב פעמיים מתוצרת אותה חברה, שלהם התוסף רכיב לא לינארי מיוחד המאפשר חסימה של רעש אמל"ח במפלסים גבוהים, עקב זרימה מערבולתית (בעוד שעבור מפלסי רעש נמוכים, הזרימה היא לינארית).

אטמים רב פעמיים לסביבות אמל"ח (המאפשרים שמיעת קולות סביבה ופקודות)



 החסרון באטמים אלו הוא בהתבססותם על פלטפורמה של אטמים רב פעמיים. נתייחס לאטמים אלו ככלל (לאו דווקא לאטמים המיוחדים לסביבות לחימה ואימונים).

האטמים הרב פעמיים נוחים לשימוש – בשונה מאטמי ספוג (חד פעמיים), הם אינם מאבדים מגמישותם ואין צורך להחליף אותם בחדשים. הם אינם מתלכלכים בקלות, ועל כן הם מתאימים גם לסביבות של שימוש בחמרים כגון גריז, שמן וכד'.

חסרונם של האטמים הרב פעמיים הוא ברגישותם הגבוהה להתקנה נכונה (קיימות המלצות של המנהל האמריקאי לבטיחות ולבריאות תעסוקתית, NIOSH, להפחית 75% מנתוני ההנחתה של היצרן!) וביכולתם להשתחרר עם הזמן מאחיזתם בתעלת האוזן. לכן, עבור אטמים רב פעמיים, יש חשיבות יתרה בהדרכה ובאכיפה.

מה המלצות המוסד לבטיחות ולגיהות לשימוש באטמים רב פעמיים?

 
  • כללית, לאטמים הרב פעמיים יש רגישות גבוהה לאופן ההתקנה. יש לבחור בהם בזהירות ואין להשתמש בהם ללא הדרכה קפדנית ואכיפה.
  • מומלץ להשתמש באטמים רב פעמיים רק במצבים המחייבים זאת, וכאשר לא ניתן להשתמש במגיני אוזניים מסוג אחר (כגון אטמים חד פעמיים או אוזניות). מומלץ להעדיף אטמים מסוג זה למפלסי רעש נמוכים יחסית, או לסביבות אמל"ח מסויימות. ניתן להיוועץ במוס"ל לגבי ההתאמה של מיגון האוזניים לסביבת העבודה.
  • למעסיקים – יש להדריך את העובדים כיצד להתקין את האטמים, ע"פ הנחיות המוס"ל (ניתן לקבל מהמוס"ל חמרי הדרכה בנושא), שתמציתן מצורפת בתרשים להלן.
  • יש לוודא אישית שכל עובד מתקין את האטמים באופן נכון, ומתקין אותם מחדש במידת הצורך (במיוחד אם האחיזה התרופפה).
  • לעובדים – יש להקפיד על התקנה נכונה ועל וידוא שמיעה מופחתת של רעשי סביבה, והתקנה מחודשת כאשר מורגש שהאטימה מתרופפת, או כאשר אין אטימה טובה של רעשי סביבה.
  • עוד מומלץ לבחון את אופן השימוש הנכון של העובדים באטמים באמצעות המוס"ל, באמצעות הניידת הייעודית של המוס"ל ובה מכשור מיוחד לבחינת ההתקנה הנכונה של מגיני אוזניים.

             התקנה נכונה של אטמים רב פעמיים

ניתן לפנות למוס"ל לקבלת חמרי הדרכה ולהזמנת הניידת, בטלפון *9214 או בדוא"ל
iiosh@osh.org.il

דף / מידע זה הוכן לפרסום על ידי ד"ר אמנון דובדבני 

לקריאת ידיעות נוספות מהעולם לחץ כאן >>

 

שלח להדפסה