כניסה הרשמה צור קשר

תאריך:26/05/2015


בכל רחבי העולם, אנשים, ארגונים, וממשלות  ציינו לאחרונה 20 שנה ליום המודעות הבינלאומי למניעת נזקי רעש. המרכז לשמיעה ותקשורת האמריקאי (CHC) יסד אירוע שנתי זה בשנת 1996 על מנת לעודד אנשים לעשות פעולות אשר ימנעו ככל הניתן את הרעש המזיק והמטריד בסביבה בה הם עובדים, חיים או מבלים. המרכז לשמיעה ותקשורת (CHC) הוא אמנם אמריקאי וכשכך יוזם פעילות בארה"ב, עם זאת את יום המודעות הבינלאומי למניעת נזקי רעש מציינים כאמור גם מחוץ לארה"ב.

בטווח הקצר, רעש גורם ללחץ ולמתח, ופוגע בבריאות. בטווח הארוך, רעש גורם פגיעה בריאותית יותר משמעותית עד לאובדן השמיעה. אנשים, קהילות וארגונים כבר אינם מקבלים את הרעש כ"גזירת גורל" של חברה תעשייתית. בקהילות שונות קמות קבוצות פעילות בשטח על מנת להעלות את המודעות לטיפול בהפחתת רעש מזיק ומטריד. בניו-יורק רעש היא התלונה השכיחה ביותר המגיעה מתושבי העיר בהתיחסותם לאיכות החיים בה.

כידוע, חשיפה נמשכת לרעש מעל ערכי חשיפה מותרים או חשיפה למספר חומרים כימיים, עלולה לגרום לפגיעה במערכת השמיעה אותה ניתן לקשור למקום העבודה (נזק מושרה רעש), הנזק הוא בלתי הפיך.

מחקר חדש של מכון המחקר האמריקאי לבטיחות ובריאות בתעסוקה בארה"ב NIOSH בחן מגמות  של פגיעות בריאותיות הנובעות מרעש בענפי תעשייה שונים במהלך 30 השנים האחרונות. במחקר נמצא שבמרבית הסקטורים התעשייתיים חל שיפור משמעותי עם הזמן בהפחתת הסיכון למערכת השמיעה. יחד עם  זאת, לעומת השיפור במרבית ענפי התעשייה, חלה עלייה בפגיעות בענף הבנייה ובמוסדות רפואיים ובמקומות אלה נחוץ להשקיע מאמץ נוסף.
 
בין הממצאים העיקרים של המחקר:
 
  • המספר הכללי של העובדים ששמיעתם נפגעה העומד על 20% (מקרים חדשים וישנים) במהלך 30 שנה ונותר בעינו משקף את הנטל הבריאותי והכלכלי שנותר ללא שינוי.
  • מספר המקרים החדשים, שנפגעו עם השנים, מצביע על התקדמות מסוימת במאמצי מניעת נזקי רעש בתעסוקה.
  • בענף הבנייה נרשם מספר המקרים היחסי הרב ביותר של פגיעה בשמיעה במשך כל תקופת המחקר.
  • במרבית ענפי התעשייה חלה ירידה משמעותית במספר הנפגעים למעט במוסדות רפואיים.
 
על פי החוקרים : אין תעשייה שאפשר להגדירה "בטוחה" מפני נזקי רעש. טיפול נכון בבעיה מאפשר למנוע את הנזק.
 
המוסד לבטיחות ולגיהות מציין ב 31 למאי 2015 את יום המודעות למניעת נזקי רעש בישראל במגוון פעילויות כגון: הדרכות, ימי השתלמות וביקורי מדריכי השטח של המוסד, ניידות הדרכה בנושא רעש, אתר האינטרנט, מרכז המידע, הסברה ופרסום ועוד. כמו כן, במהלך חודש יוני 2015 יפרסם המוסד לבטיחות ולגיהות מידע ייעודי בתחום מניעת נזקי רעש, יעדכן את מדור 'רעש' באתר המוסד ויפורסמו פריטים חדשים ומעודכנים בנושא רעש בדף מיוחד המציין את יום מניעת נזקי הרעש בישראל. אנו קוראים למקומות העבודה לנקוט במהלך חודש יוני בפעולות על מנת להפחית ככל הניתן רעש מזיק ומטריד. אנו שמחים להביא לכם חומר רלוונטי על מנת לסייע לכם בנושא.

בנוסף, מקיים המוסד לבטיחות ולגיהות הדרכות רבות בנושא מניעת נזקי רעש בתעסוקה. בכל שנה, עשרות אלפי עובדים מבצעים הדרכה מיוחדת בנושא זה באמצעות מודול אינטראקטיבי אשר קיים בניידות ההדרכה שלנו. כמו-כן, יציין המוסד לבטיחות ולגיהות את היום הנ"ל במסגרת פעילותיו השוטפות לקידום הבטיחות ומניעת מחלות תעסוקתיות במשק.


ישראל שרייבמן מנכ"ל בפועל המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה