כניסה הרשמה צור קשר

יום הבטיחות העולמי 2015 - דבר המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:27/04/2015


יום הבטיחות בעבודה העולמי חל השנה, כמו בכל שנה, ב־28 באפריל, יום שלישי, ויצוין ביום זה גם בישראל. ארגון העבודה הבינלאומי - ILO - קבע כי הנושא המוביל השנה את יום הבטיחות העולמי יהיה: בניית תרבות של מניעה בבטיחות ובריאות בעבודה , join in building a culture of prevention on OSH . יום הבטיחות העולמי הוא מסורת שארגון העבודה הבינלאומי ה־ILO התחיל בה בשנת 2003. הוא החל כיום הבינלאומי המציין את קורבנות של תאונות העבודה בעולם, אך הארגון שינה את ייעודו וקבע את היום כיום הבטיחות והבריאות בעבודה העולמי, כדי לתת דגש על פעילות למניעת תאונות עבודה ומחלות מקצוע ושמירה על בריאות העובדים.

המוסד לבטיחות ולגיהות, אשר חרת על דיגלו להטמיע מידי יום ובמהלך כל השנה את תרבות המניעה בתחום הבטיחות והגיהות, יציין יום זה במגוון פעילויות כגון: הפצת פרסומים בנושא, ציון יום זה בהדרכות ובביקורי מדריכי השטח של המוסד ועוד. תרבות המניעה מוטמעת כאמור למעשה באופן שוטף על-ידי המוסד לבטיחות ולגיהות במסגרת כלל הפעילויות של המוסד הכוללות בין השאר: ימי השתלמות והדרכות, ניידות הדרכה, אתר האינטרנט, מרכז המידע, הסברה ופרסום ועוד. כמו כן, במהלך חודש אפריל-מאי יפרסם המוסד לבטיחות ולגיהות מידע ייעודי בתחום תרבות המניעה בתחום הבטיחות והבריאות בתעסוקה. יפורסמו מדורים חדשים ומעודכנים בנושאים הרלוונטיים כגון: ארגונומיה וסיליקה יופצו גיליונות סיכונים, בעברית ובאנגלית, במקצועות הרלוונטים. כמו כן יוכנו דפי מידע בנושאי בריאות בעבודה והגורם האנושי ועוד.

חשיבות הנושא של 'הטמעת תרבות המניעה' בעולם גדלה בשנים האחרונות. כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע ישנה מגמה עולמית של פיתוח ויישום כלים לסיוע בניהול תהליכים פרואקטיבים הכוללים ניהול סיכונים, הכנת תכנית לניהול בטיחות וכדומה. מתוך כך, גם בארץ, נולדו בתקופה האחרונה נהלים, תקנות וכללי 'נוהג טוב' המסייעים בהטמעת תרבות זו. לדוגמה: תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), התשע׳׳ג-2013 אשר נכנסה לתוקף ב אוגוסט 2014 והמוסד לבטיחות ולגיהות פועל בערוצים שונים כגון: הכשרות, הדרכות במפעלים ועוד, בכדי לסייע להטמיע את התקנה בפועל.

מדיניות פרואקטיבית זו מחייבת את העוסקים בבטיחות ובבריאות בעבודה לבחון באופן שוטף את הסיכונים הפוטנציאליים בסביבת העבודה שלהם, תוך כדי הערכה מחודשת לאורך זמן, לבחון נהלים של עשה ואל תעשה ולפרסם הנחיות מקצועיות מתאימות למקומות העבודה. אני קורא להנהלות המפעלים, לממונים על הבטיחות בעבודה, לוועדות הבטיחות במקומות העבודה השונים ולכל נאמני הבטיחות לציין את יום הבטיחות העולמי במקומות העבודה בדגש על ביצוע פעילותיהם לקידום תרבות המניעה בתחום הבטיחות והבריאות בתעסוקה תוך תמיכה וסיוע של נציגי המוסד לבטיחות ולגיהות. 

ישראל שרייבמן מנכ"ל בפועל המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה