כניסה הרשמה צור קשר

ארגונומיה של התאורה - כללי

תאריך:16/02/2016



מדוע התאורה חשובה?
 
תאורה נאותה מקלה על ביצוע מטלות העבודה הן במפעל והן במשרד. כ-85% מהמידע מגיע אלינו באמצעות חוש הראייה. תאורה מתאימה, ללא בוהק או צל יכולה לצמצם מקרים של התעייפות העיניים וכאבי ראש. התאורה מבליטה את תנועת המכונות ואת סיכוני הבטיחות השונים. היא גם מצמצמת את הסיכון לתאונות ולפציעות כתוצאה מ"עיוורון רגעי" הנוצר כאשר העיניים מסתגלות לסביבה חדשה מוארת יותר או אפלה יותר.

היכולת "לראות" תלויה לא רק בתאורה אלא גם ב:
  • זמן ההתמקדות על חפץ. קשה להבחין בחפצים הנעים במהירות.
  • גודל החפץ. קשה לראות חפצים קטנים מאוד.
  • בהירות. השתקפות אור רבה או מעטה מדי מקשה על ראיית הפריטים.
  • הניגודיות (קונטרסט) בין פריט לסביבתו המיידית. ניגודיות מועטה מדי מקשה על ההבחנה בפריט בתוך הרקע שלו.

דפי מידע נוספים מתוך הסדרה OSH Answers בנושא תאורה
 
  • אי-נוחות בעיניים בעבודה במשרד.
  • ארגונומיה של התאורה - סקירה ופתרונות.
  • ארגונומיה של התאורה - רשימת תיוג.

מהם מקורות האור השונים?
 
אור יום: כמות אור היום המגיעה לתוך בניין תלויה במבנה הבניין (האם יש לו חלונות, באיזה גודל וכצד הם ממוקמים), בכמות אור השמש בכיוונו, במיסוך השמיים (עננים), בתנאי השטח ובעונת השנה. יש גם חשיבות למידת הניקיון של החלונות. ניתן לשלוט בכמות אור היום הנכנסת לחלל מקום העבודה באמצעות זכוכית כהה, תריסים, וילונות והתקנת גגונים לחלונות. אור היום רצוי במקום העבודה בתנאי שאיננו גורם לבוהק או הופך את אזור העבודה למואר מדי.

זכרו, גם כמות אור מועטה מדי יכול להוות בעיה, לכן גם במקומות בהם חודר אור יום, חשוב שתהיה מערכת תאורה חשמלית טובה.

תאורה חשמלית: כמות האור, צבע האור והגוון בו נראים הפריטים משתנים בהתאם לסוג התאורה החשמלית. התאורה חייבת להתאים למקום העבודה ולמטלות העבודה. להלן סוגי הנורות הנפוצים:




הסוגים העיקריים של תאורה מלאכותית
 
קיימים שלושה סוגי תאורה עיקריים:
  • כללית.
  • כללית-ממוקדת.
  • מקומית (או ייעודית למטלה).
 
תאורה כללית מספקת תאורה אחידה למדי. לדוגמה: מתקן תאורה קבוע בתקרה המאיר שטחים גדולים.

 

תאורה כללית ממוקדת משתמשת במתקנים תלויים בנוסף למתקני תקרה כדי להגביר את רמות התאורה למטלות מסוימות.
 

תאורה מקומית (או ייעודית) מגבירה את רמות התאורה באזור העבודה ובסביבה המיידית. לעתים קרובות, התאורה המקומית מאפשרת למשתמש לכוון ולשלוט בכוון האור ומעניקה גמישות לכל משתמש.


הסוגים השונים של מיתקני תאורה
 
יחידת התאורה כולה (נקראת גם מתקן התאורה) מאפשרת שליטה בתאורה ומפיצה את האור. (בפרסומים טכניים מתקני התאורה נקראים בד"כ luminaires' ').
 
הסוגים השונים של מתקני התאורה מעוצבים כך שיפיצו אור בדרכים שונות. מתקנים אלה מוכרים כ:
  • מתקן תאורה ישירה.
  • מתקן תאורה ישירה-ולא-ישירה.
  • מתקן תאורה לא-ישירה.
  • מתקיני תאורה מסוככים (מסוגים שונים).

אין מתקן תאורה מסוג אחד ויחיד אשר מתאים לכל מצב. כמות האור ואיכותו, הנדרשים לעמדת עבודה או למטלה מסוימת, קובעים איזה מתקן תאורה הוא המתאים ביותר לאותו מקום.

מתקני תאורה ישירה מקרינים 90 עד 100 אחוזים מהאור כלפי מטה לאזור העבודה. תאורה ישירה נוטה ליצור צללים.
 
מתקני תאורה ישירה-ולא-ישירה מפיצים אור באופן שווה כלפי מעלה וכלפי מטה. הם מחזירים אור מהתקרה וממשטחים אחרים בחדר. אור מועט נפלט בכיוון אופקי, ולכן לעתים קרובות הבוהק הישיר מצומצם. בדרך כלל משתמשים בהם באזורי ייצור "נקיים".
 
מתקני תאורה לא ישירה מפיצים 90 עד 100 אחוזים מהאור כלפי מעלה. התקרה והקירות העליונים חייבים להיות נקיים ובעלי כושר החזר גבוה כדי לאפשר לאור להגיע חזרה לאזור העבודה. מתקנים אלה מספקים את התאורה האחידה ביותר מבין כל סוגי המתקנים, ברמת הבוהק הנמוכה ביותר. בדרך כלל משתמשים במתקני תאורה לא ישירה במשרדים.

מתקני תאורה מסוככים כוללים מפזרים, עדשות ורפפות ("לוברים"), המיועדים לכיסוי הנורות למניעת צפייה ישירה, ובכך הם מסייעים למנוע בוהק ומשפרים את פיזור את האור.
 
  • מפזרים (diffusers) הם כיסויים שקופים או שקופים למחצה (שניתן לראות דרכם) עשויים, בדרך כלל, מזכוכית או מפלסטיק. הם מותקנים בתחתית מתקן התאורה או בצידו, כדי לשלוט בבהירות האור.
  • עדשות (lenses) הן כיסויים מזכוכית שקופה או מפלסטיק. עיצוב העדשות משלב מנסרות (prisms) וחריצים (flutes)  לשם פיזור האור בכיוונים מסויימים. 
  • רפפות (louvers) הם כיסוים המסתירים את הנורה ומחזירים את האור. כיסויים יכולים להיות מעוצבים במיוחד במטרה לשלוט על כמות האור ולצמצם את הבהירות. רפפות פרבוליות הן רשתות בעיצוב מיוחד, המרכזות ומפזרות את האור.
 

האם תאורה חשמלית יכולה להשפיע על הגוון שבו העין רואה את הפריט?
 
כן."גוון" הפריט תלוי, למעשה, בהרכב הצבעים של האור עצמו, ובצבעי האור שמשתקפים מהפריט ואלה שנספגים בו.

אור טבעי (אור השמש) מורכב מכל צבעי הקשת (ספקטרום): אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו (כחול כהה) וסגול. רוב מתקני התאורה החשמלית אינם 'יוצרים' את כל הצבעים הללו למרות שנראה כי הם פולטים אור "לבן" או "רגיל". למעשה, נורות מסוגים שונים מאופיינות בספקטרום צבעים שונה. כתוצאה מכך, הצבע האמיתי של הפריט יכול להיקבע אך ורק כאשר הוא מואר באור השמש, או בתאורה בעלת ספקטרום מלא, שהרכבו זהה לזה של אור השמש.

ברוב מצבי העבודה אין חשיבות למופע הצבעים. אולם, כאשר יש חשיבות לצבע, יש צורך בתאורה בעלת ספקטרום מלא. לדוגמה, בענף הטקסטיל, בייצור בדים ובתפירה.




מבוסס על דף המידע Eye Discomfort in the Office מתוך הסדרה OSH Answers של המרכז הקנדי לבריאות ולבטיחות בעבודה CCOHS באדיבותו, וכפי שפורסם באתר האינטרנט www.ccohs.ca. מעודכן לאוקטובר 2014.

 

שלח להדפסה