כניסה הרשמה צור קשר

כסא ארגונומי

תאריך:17/02/2016



 
מהו כסא "ארגונומי"? 
 
מציאת הכסא הארגונומי המתאים היא בעיה נפוצה במיוחד בקרב אנשים שמעוניינים לרכוש ציוד חדש על-מנת לעשות את עמדות העבודה בטוחות ובריאות יותר. קיימים כסאות "ארגונומיים" רבים, אך רכישת כסא כזה רק משום שהוא מתויג כ"ארגונומי" יכולה להיות טעות.
 
כסאות ארגונומיים מתוכננים כך שיוכלו להתאים למגוון אנשים, אולם, אין ערובה לכך שהם יתאימו לכל אדם באופן פרטני. לדוגמה, כסא יכול להיות גבוה מדי ומשענות הידיים יכולות להיות מרוחקות מדי זו מזו עבור אדם נמוך ורזה. כמו-כן, כסאות אלה עלולים שלא להתאים לכל מטלה או לכל סידור של עמדת העבודה. כסא נעשה ארגונומי אך ורק כאשר הוא מותאם במיוחד לממדי העובד/ת (מידות גוף), עמדת העבודה הספציפית שלו או שלה, והמטלות שאמורות להתבצע בה. ניתן למצוא את הכסא המתאים למרות שלא תמיד זה קל.
 
מדוע חשוב כל-כך למצוא את הכסא המתאים?

כיום, אנשים רבים, במדינות המתועשות, מבלים בישיבה את רב זמן הערות שלהם. הם יושבים כשהם אוכלים את ארוחת הבוקר, כשהם נוסעים לעבודה במכוניות או באוטובוסים, בכיתות בית הספר, בישיבות, במשרדים, בזמן הארוחה, ובבית כשהם צופים בטלוויזיה. אנשים רבים יושבים גם בעבודה כשהם מפעילים מכונות שפותחו באמצעות טכנולוגיות חדישות על מנת להחליף עבודת ידיים. למרות שהישיבה דורשת פחות מאמץ גופני מאשר עמידה או הליכה, היא גורמת ללחץ רב על אזור הגב התחתון. יחד עם השפעות סגנון החיים הלא פעיל ועבודה שדורשת ישיבה אלה עלולים לגרום לבעיות בריאות רבות.

מה עלינו לדעת על בחירת כסא "ארגונומי" טוב?

בחירת כסא מתאים היא צעד קריטי במניעת בעיות בריאות אצל אנשים שעובדים בתנוחת ישיבה. לפי הגישה הארגונומית, הישיבה נחשבת לפעילות ספציפית שמושפעת מהאופן שבו אדם יושב פועל בסביבת העבודה.
עליכם לקחת בחשבון מספר עקרונות בסיסיים:
 
  • כסא אחד לא מתאים לכולם. יש להתייחס לממדי הגוף של המשתמשים בעת בחירת כסא, כדי שזה לא יגרום לחץ על חלק אחד של הגוף בעוד שיתאים לו בחלק אחר.
  • איסוף מידע על גובה המשתמש. גובה המושב האופטימלי הוא כרבע מגובה הגוף. זהו כלל אצבע, מכיוון שהיחס בין גובה הגוף והרגליים יכול להיות שונה מאדם לאדם.
  • לא כל כסא מתאים לכל פעילות. לדוגמה, רופאי שיניים זקוקים לכסא אחר מזה שנחוץ לעובדי תעשייה או מפעילי מחשבים.
  • קחו בחשבון עלויות תחזוקה ותיקונים. בדקו עם היצרן אילו חלקים יש לבדוק ובאיזו תכיפות יש לבצע בדיקות אלה.

מהן התכונות של כסא "טוב"?

תכונות מסוימות הן חיוניות לכל כסא טוב ללא קשר לאופן השימוש המיועד שלו:
 
  • אפשרות כוונון - בדקו אם ניתן לכוון את גובה המושב.
  • טווח גבהים של המושב - בדקו אם ניתן להתאים את גובה המושב לגובה המומלץ לעובד(ים) שאמורים להשתמש בו. ניתן לבחור בכסאות אחרים עבור עובדים נמוכים או גבוהים במיוחד.
  • משענת גב - בדקו אם משענת הגב ניתנת לכוונון גם אנכי וגם קדימה ואחורה, והיא מאפשרת תמיכה חזקה לגב התחתון.
  • עומק המושב - בחרו מושבים שמתאימים למשתמשים הגבוהים והנמוכים ביותר.
  • יציבות - בדקו את יציבות הכסא, מומלץ כסא בעל בסיס של חמש צלעות.

תכונות נוספות שיש לשקול:
 
  • בדקו אם הכסא הנבחר הוא בעל תכונות שמסייעות לביצוע טוב יותר של העבודה. משענות ידיים בעלות גובה מתכוונן טובות למפעילי מחשבים. ייתכן צורך במשענות ידיים רחבות או צרות יותר בהתאם למידות גוף העובד והמטלות שעליו לבצע.
  • בדקו אם לכסא הנבחר יש תכונות שעלולות להקשות על ביצוע העבודה. דוגמה לכך יכולה להיות שימוש בכסא עם גלגלים, כאשר עדיפה תנוחת עבודה יציבה וקבועה. אם נחוץ כסא עם גלגלים, בחרו בגלגלים מתאימים לסוג הריצוף הקיים (גלגלי ניילון עבור שטיח רצפה, או גלגלי פוליאוריתן עבור רצפה קשיחה).
 
מי צריך לבחור את הכסא?
 
העדפה אישית חיונית בתהליך בחירת כסא. 
 
  • לאחר זיהוי מבחר חלופות של כסאות מתאימים, אפשרו לאדם שישתמש בכסא לנסות את הכסא במצבי עבודה ממשיים. יעיל במיוחד לספק מספר דוגמאות של כסאות לשם ניסוי והשוואה על ידי האנשים שצריכים להשתמש בהם.
  • ודאו שהכסא ממלא את צורכי העובדים והמטלות שלהם לפני ביצוע הבחירה הסופית.

האם כסא יכול לפתור את כל הבעיות הארגונומיות של עבודה בישיבה?

כסא מתוכנן היטב מאפשר למשתמש בו לשבת בתנוחה מאוזנת. רכישת כסא ארגונומי היא התחלה טובה, אך היא לא תמיד מביאה לתועלות המצופות - עדיין חשוב לשבת באופן מתאים.

כמו-כן, יש לזכור שהכסא הוא מרכיב אחד בלבד שיש לקחת בחשבון בתכנון עמדת העבודה. כל הפרטים כמו הכסא, הדום לרגליים (אם נחוץ), משטח עבודה, תומכי מסמכים, תאורה מתאימה וכד' צריכים להיות בעלי גמישות ואפשרות כוונון מתוכננים מראש.



למידע נוסף על בחירת וכיוון כסא ארגונומי, אנא ראו דף מידע עבודה בישיבה - התאמה וכוון הכסא המשרדי של CCOHS בתרגום לעברית.

מבוסס על דף המידע Eye Discomfort in the Office מתוך הסדרה OSH Answers של המרכז הקנדי לבריאות ולבטיחות בעבודה CCOHS באדיבותו, וכפי שפורסם באתר האינטרנט www.ccohs.ca. מעודכן לאוקטובר 2014.

 

שלח להדפסה