כניסה הרשמה צור קשר

אמצעי עזר חדש לאיתור גורמי סיכון בבניה

 

עודכן ב:21/12/2015

 

תאונות העבודה בענף הבנייה גובות מחיר כבד בנפגעים ובהרוגים, מעבר למספרם של העובדים בענף ביחס לענפי תעסוקה אחרים. ענף הבנייה הוא ענף עתיר סיכונים הנובעים במיוחד מאופי העבודה והאתר. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לשנת 2014, מספר המועסקים בענף הבנייה עמד על 172,600 עובדים, כאשר שיעור הנפגעים בתאונות עבודה בענף זה גבוהים יותר מהשיעור בתעשייה ובחקלאות. לפיכך, מוביל המוסד לבטיחות ולגיהות פעילות פרואקטיבית במניעת התאונות ומחלות המקצוע, בדגש על ענף הבנייה ובתעשיות הנלוות לו.

לדברי אלון פל, ראש מינהל מקצועות במוסד לבטיחות ולגיהות, פעילויות המוסד לבטיחות ולגיהות בענף הבנייה מתמקדות במתן "סל בטיחות" לאתרי הבנייה, הכולל תמיכה בשטח המתמקדת בסיוע והנחייה למנהל העבודה, באיתור וזיהוי של סיכונים, ומתן פתרונות למזעורם. מנהלי העבודה באתרי הבנייה מהווים את אוכלוסיית המטרה בפעילות זו. 

כחלק מהמאמץ של המוסד לבטיחות ולגיהות לעזור למנהל העבודה, האחראי על הבטיחות באתר הבנייה שעליו הוא מופקד, להתמודד עם הסיכונים ועם מעקב אחר ביצוע תיקונים ושיפורים באתר, המוסד כתב עיצב והדפיס טבלת עזר למנהל העבודה באתר הבנייה לאיתור גורמי סיכון באתר. טבלת העזר כוללת רשימה של נושאים בתחום הבטיחות והבריאות של העובדים באתר, עם אפשרות לסימון ביצוע הביקורת ותיקון המיפגע. הטבלה מצופה בציפוי עמיד ושקוף שניתן לכתוב ולסמן עליו ולמחוק מעליו, כדי לחדש את הביקורת מדי יום או מדי שבוע. את טבלת העזר לאיתור גורמי הסיכון מפיץ המוסד לבטיחות ולגיהות באמצעות המדריכים מטעמו, המבקרים באתרי הבנייה השונים לצורך הדרכה וייעוץ לעובדים ולמנהלים במקום בנושאי בטיחות וגיהות, והכל ללא תשלום וכחלק מהמאמץ למנוע תאונות בענף.


להלן פעילויות נוספות ועשייה של המוסד לבטיחות ולגיהות בענף הבנייה:
 
  • בשנת העבודה 2015 נתן המוסד לבטיחות ולגיהות עדיפות לאתרי הבנייה – עלייה של 17% בתכנון, יחסית לשנה קודמת. בסוף שנה זו יעמדו ביצועי המוסד על מתן מענה למעל מ-2,300 אתרי בנייה וביצוע כ-5,000 ביקורים מקצועיים.בשנת העבודה 2016 מתוכננת עליה של 20% בהיקף הפעילות בענף הבניה וסך הביקורים המקצועיים המתוכנן יעמוד על כ-6,000.
  • מהות ביקורי המדריכים הינה אבחון מצב הבטיחות והגיהות באתרי הבנייה השונים, הסבר מעשי על מילוי ה"פנקס הכללי" ו"פנקס ההדרכה", ומתן המלצות מקצועיות. לדוגמה, הדרכות עובדים, עבודה בגובה, עבודה על פיגומים, ארגון בטיחותי של האתר, עזרה ראשונה, ציוד מיגון אישי ועוד.
  • בוצע "מיזם סיליקה", להגברת המודעות למניעת החשיפה לחלקיקי אבק מזיק – סיליקה גבישית חופשית (המוכר גם כ– קווארץ), המשתחררים לאוויר בעת ביצוע פעולות מכניות, כגון חיתוך ושיוף. הפגיעה הבריאותית מחומר זה היא בעיקרה במערכת הנשימה, עד כדי סיליקוזיס, והינה בלתי הפיכה. במסגרת המיזם, ניתנים למקום העבודה הסברים מקצועיים הנוגעים לבטיחות ולבריאות העובדים, וכן מחולק חומר מקצועי.
  • המוסד לבטיחות ולגיהות יזם פיתוח של הנחיות מקצועיות לאתרי תמ"א 38אתרים המשלבים מגורי דיירים ופעילות עובדי בניין כאחד. ההנחיות כוללות המלצות לשמירה על רמת בטיחות וגיהות, תוך התמקדות בהפחתת הסיכונים השונים המאפיינים אתרי בנייה מסוג זה. מדריכי הבנייה של המוסד לבטיחות ולגיהות כבר החלו את פעילותם בהתאם להנחיות אלו, וימשיכו בשנת העבודה 2016 בשילוב של ביקורים מקצועיים באתרי התמ"א 38.
  • המוסד לבטיחות ולגיהות מקיים, מזה מספר שנים, שיתוף פעולה מקצועי עם ההסתדרות החדשה, באמצעות פעילויות הדרכה ייחודיות למנהלי העבודה ולעובדים בשטח, אותם מוביל מר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ.

 

מקור:מטיאס אנדרי, ראש מינהל הסברה, פרסום והוצאה לאור,
ואלון פל, ראש מינהל מקצועות, המוסד לבטיחות ולגיהות
.

 

שלח להדפסה