כניסה הרשמה צור קשר

לחץ בעבודה כתוצאה מתוספת שעות עבודה

 

עודכן ב:06/04/2016

 

עבודה היא הגורם השני השכיח ביותר ללחץ בקרב מבוגרים בארה"ב, קצת אחרי כסף. מומחים טוענים שלחץ במקום העבודה משפיע עלינו באופן שונה מסוגים אחרים של לחץ. יש לנו שליטה גדולה יותר על הלחצים שנובעים מהמשפחה מאשר על לחצים במקום העבודה. קיים קושי גדול יותר להציב גבולות במסגרת העבודה ולומר "לא" לבוס בעבודה, מאשר לומר "לא" לבן הזוג. התוצאות של היעדר גבלות או חוסר כיבוד של הגבולות על ידי המעסיק עלולות להזיק לבריאות העובד.

לחץ עלול לפגוע בבריאות העובד ולגרום לו יותר מכאבי ראש או מספר לילות ללא שינה. לחץ עלול למעשה לפגוע בתוחלת החיים. בטווח הקצר, שעות עבודה ארוכות או חוסר ניהול של עומס עבודה עלולים להוביל להרגלים לא בריאים של סגנון חיים כמו דילוג על ארוחת הצהריים. מחקר שהתבצע על ידי Center for Monetary and Financial Studies בדק התנהגות של עובדים צרפתים לפני ואחרי הפחתת מספר השעות המקסימלי המותר שם על פי החוק. מספר שעות העבודה המקסימלי ירד מ- 39 שעות ל- 35 שעות עבודה לשבוע. החוקרים מצאו שאותן 4 שעות נוספות לשבוע, הגבירו את הסבירות לעישון, לצריכת אלכוהול ולהיעדר פעילות גופנית. התנהגויות אלה ידועות כגורמי סיכון למחלות בטווח הארוך, כמו מחלות לב.  לחץ בעבודה  קשור גם ליתר לחץ דם, להשמנה ולדיכאון. גורמים אלה עלולים גם להגביר את הסיכון למוות.

מחקר שפורסם ב- Management Science  בחן את ההשפעה של 10 גורמים ללחץ במקום העבודה. המחקר מצא שכל אחד מגורמים ללחץ הנפשי תורם להעלאת הוצאות הבריאות של העובדים. רבים מהגורמים ללחץ, גם מגדילים את הסיכון למוות. גורמי לחץ אלה שנמצאו קשורים למחלה קרדיווסקולרית ולבריאות נפשית ירודה אחראים ליותר מקרי מוות בשנה מאשר סכרת, אלצהיימר או שפעת.

פעמים רבות לחץ בעבודה קשור לתפיסת הפרט הנמצא בלחץ. לשני אנשים העובדים באותה סביבה מקצועית יכולות להיות תפיסות שונות בנוגע לדרישות המוטלות עליהם. Cristopher McCartry , פרופסור לפסיכולוגיה ומומחה  ללחץ מאוניברסיטת טקסס - אוסטין, מציע להסתכל על נושא ניהול לחץ כמאזן בין משאבים לדרישות. המשאבים הם הנכסים, המיומנויות והמשאבים הגשמיים שצריכים לענות על דרישות העבודה. לחץ הוא תוצאה של חוסר איזון בין המשאבים לדרישות: כשמשאבי ההתמודדות שלנו לא מספיקים (או כשאנחנו תופסים אותם כלא מספיקים) לענות על הדרישות העומדות בפנינו ולהיפך, כשהמשאבים שבידינו עולם על הדרישות (עבודה לא מאתגרת) נוצר לחץ.

לשם איזון בין המשאבים לדרישות, על העובד לבחון את התפיסה שלו. האם הוא קורא את דרישות העבודה ממנו באופן מדויק? כיצד הוא יכול להפחית ממנו את רמת הדרישות? כיצד הוא  יכול להגביר את המשאבים שלו (באמצעות תמיכה בינאישית, פיתוח דרכי התמודדות וכו').

אם העובד מגיע למסקנה שאכן יש עליו עומס יתר ושהדרישות ממנו מוגזמות, הוא יכול לשקול לשוחח עם הממונה עליו, במיוחד אם הוא מרגיש שהבריאות שלו נפגעת כתוצאה מהלחץ בעבודה. לעיתים קרובות, על העובד להתמודד ולנהל את הלחץ בו הוא נמצא בעבודה. המקור של הלחץ תלוי ברמת החוסן הנפשי של העובד. התרופה מספר 1 היא למצוא את אזור החוסן הנפשי הפנימי של העובד באמצעות הפחתת המחסומים האישיים שלו. מחסומים כמו, נטייה לפסימיות או נטייה להתלונן לעיתים קרובות על בעיות. מומלץ גם לקחת הפסקות במשך  יום העבודה במשך היום, לצאת לארוחת צהריים, לאכול בריא, ולדאוג לשעות שינה מספיקות כדי למלא את המצברים

המאמר פורסם ב –
U.S.News  HALTH

 

 

מקור:ליבנת כהן, מנהלת מח' פסיכולוגיה אירגונית, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה