כניסה הרשמה צור קשר

חופשת לידה לאבות יכולה להועיל גם למקום העבודה

 

עודכן ב:05/04/2016

 

המוסד הפיני לבריאות תעסוקתית (FIOH), ביחד עם המוסד הלאומי לבריאות ורווחה והיחידה לשוויון מגדרי במשרד הרווחה והבריאות, מעודדים אבות לצאת לחופשת אבהות לאחר לידה ולחלוק את אחריות הטיפול בילד באופן שוויוני יותר עם האמהות על מנת לשפר את חיי העבודה. 

אבות בדרך כלל לא לוקחים חופשת אבהות לאחר לידה מאחר והאיזון בין הבית והעבודה לא מפותח דיו במקומות העבודה בהם הרוב הוא גברי. לו הייתה חלוקה שוויונית יותר של ההיעדרויות לצרכי המשפחה בין גברים לנשים, הייתה לכך השפעה חיובית על חיי העבודה באופן כללי. על פי סקר שערך המוסד הפיני לבריאות תעסוקתית, מצא שב 75% ממקומות העבודה הפיניים יש כוונה שעובדים יוכלו לאזן בהצלחה בין העבודה ותחומי חיים אחרים. אולם, המצב בפועל המצב אינו מספיק טוב במקומות עבודה עם רוב גברי ואילו במקומות עבודה שיש רוב נשי המצב יותר טוב.

"נדמה שכל עוד היעדרויות לצורכי משפחה נעשות בעיקר על ידי הנשים, מקומות עבודה לא יתייחסו ברצינות לפיתוח נוהגים ידידותיים למשפחה", אומרת המומחית הבכירה סאלה טופינן-טאנר מהמוסד הפיני לבריאות תעסוקתית. "חופשות לידה אינן רק עניין שוויוני; כשמתחשבים במאמצים ובכישורים של כולם, זה משפיע על התפקוד והיעילות של העבודה בכלל."
 
חופשת לידה המחולקת באופן שוויוני מועילה למקום העבודה

מקומות עבודה מרוויחים מתרבות עבודה ומנהגים "ידידותיים למשפחה". גמישות בזמני עבודה ובארגון מטלות, תמיכת הממונים וגישות חיוביות מצמצמים את הקונפליקטים בין העבודה ותחומי חיים אחרים ומשפרים את רווחת האדם בעבודה. ההשפעות החיוביות על מקום העבודה יכולות להתבטא בצמצום עלויות ותוצאות משופרות. טופינן-טאנר משוכנעת בתועלת שיפיקו מקומות עבודה עם רוב גברי משימוש גובר בחופשות לידה, אם מנהגים אלה יקודמו: "המוטיבציה לעבודה והיעילות יכולים להשתפר בשל חופשות לידה, ורווחתה של משפחת העובד תשתקף גם במקום העבודה בטווח הארוך. כולם מרוויחים כששינוי במצב המשפחה אינו גורם להכרח להחליף עבודה."
 
חשיבות גישת הממונים ושוויון

למרות שמקומות העבודה הפיניים מקיימים כבר סידורים גמישים בזמני עבודה בהיקף גדול, השימוש בסידורים אלה דורש עדיין שיפור. תלונה נפוצה היא שנוהגים ידידותיים למשפחה אינם מופצים במקום העבודה באופן שוויוני. הסקר של המוסד הפיני לבריאות תעסוקתית גילה שפחות ממחצית מקומות העבודה מיידעים את הממונים והצוות על נוהגים אלה. 60% ממקומות העבודה עם רוב גברי מוסרים מידע לעובדים באופן לא מספק. כשנוהגי מקום העבודה ידועים, קל יותר להציע אותם לעובדים. גם מסירת מידע אפקטיבי לעובדים אודות נוהגים אלה אינו מספיק אם הגישה שלילית. אמנם השיטות משתנות בהתאם לאופי העבודה, אך ניתן לקדם ידידותיות למשפחה גם במקומות עבודה בעלי רוב גברי, וכן את הבנת המסר בדבר השפעת החיים הפרטיים של העובדים על יכולות העבודה שלהם. טופינן-טאנר מעודדת מקומות עבודה לשנות את תרבותם: "אפשר להנמיך את המחסום לדיון בחופשת הלידה של אבות על ידי דוגמה אישית: אבות יכולים למשל להביא את התינוקות שלהם לעבודה ולהראות אותם לעמיתיהם ממש כפי שאמהות נוהגות לעשות."

כלים לייעול נוהגים ידידותיים למשפחה על ידי הדרכת הממונים

המוסד הפיני לבריאות תעסוקתית, ביחד עם המכון הלאומי לבריאות ורווחה והיחידה לשוויון מגדרי במשרד הרווחה והבריאות, מקיימים ב- 2016-2018 פרויקט בשם :נראות האבות: הכרת מקום העבודה באחריות הטיפולית של האבות". הפרויקט ממומן על ידי תוכנית של מועצת האיחוד האירופי לזכויות, שוויון ואזרחות (REC). היעד הוא שיותר אבות יצאו לחופשת לידה ויחלקו את אחריות הטיפול בילד עם האמהות.

במהלך הפרויקט, המוסד הפיני לבריאות תעסוקתית מציע למקומות עבודה אפשרות לספק הדרכה לממונים בשימוש יעיל יותר של נוהגים ידידותיים למשפחה. ההדרכה מספקת לממונים ידע והם יכולים לחלוק את ההתנסויות שלהם באתגרים שהם ניצבים מולם בעבודה היומיומית שלהם. "הניסיון מראה שתמיכת עמיתים חשובה לממונים וזו מוצעת בקבוצה באמצעות שיטות עבודה המכוונות לפתרונות. על ידי פתרון בעיות ממשיות בהן נתקלים הממונים אנו בונים רשימה לשימוש במקום העבודה של כל ממונה, אשר תקל עליהם את העבודה," אומרת טופינן-טאנר.


בישראל, ועדת העבודה והרווחה והבריאות של הכנסת אישרה בתאריך 22 למרץ 2016, לקריאה ראשונה את הצעת החוק "חופשת אבהות" לאחר לידה של חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ) ואח', לפיה אבות יהיו רשאים להיעדר מעבודתם למשך חמישה ימים לאחר לידת בת הזוג שלהם (3 ימים ראשונים על חשבון ימי חופשה, יומיים נותרים על חשבון ימי מחלה) ועוד שלושה ימים לצורך ליווי בת הזוג לטיפולים או בדיקות כלשהם, ולא רק לבדיקות מסכנות חיים כפי שמתיר החוק כיום, הקשורים להריונה (שלושת הימים ייזקפו על חשבון ימי מחלה). זאת בנוסף להיעדרות ביום הלידה עצמו, המותרת כבר היום בחוק. העובד יהיה רשאי לנצל רק חלק מההיעדרות, לפי בחירתו. 

 

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה