כניסה הרשמה צור קשר

אושר לקריאה שניה ושלישית: אתר בנייה שאירעה בו תאונת עבודה קשה - ייסגר

 

עודכן ב:20/07/2016

 

בהמשך לדיווח שלנו בחודש שעבר על אישור לקריאה ראשונה של הצעת החוק,  אישרה השבוע (19.7.16) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), לפיה אתר בניה שהתרחשה בו תאונה שגבתה חיי אדם או גרמה לפציעה קשה, ייסגר למשך יומיים. מפקח עבודה יהיה רשאי לסגור את האתר לשלושה ימים נוספים, אם מצב הבטיחות באתר יישאר לקוי. בכפוף לשימוע (הליך השימוע מהווה תוספת לגרסת הצעת המקורית החוק כפי שהוצעה בתחילה). המפקח יוכל לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות, ואם המחזיק במקום העבודה לא יתקן אותם, דינו שנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים.  בכל מקרה, העובדים ימשיכו לקבל שכר גם עבור הימים בהם האתר היה סגור.


במהלך דיון הועדה הדגיש ח"כ אלאלוף: "אם לא נאשר את הצעת החוק עכשיו, החוק יידחה בארבעה חודשים לפחות. וזה יהיה נורא. בכל יום מתרחשות תאונות. יש קלקול רב מערכתי ועלינו להפשיל שרוולים ולצאת לדרך. המטרה שלנו היא לא לסגור אתר, אלא כדי לתקן". בדיון קודם בהצעת החוק אמר אלאלוף: "הופעלו עלי לחצים רבים לרכך את הצעת החוק, אולם אינני מוכן לכך. גם אם ניאלץ לסגור כמה עשרות אתרי בניה, לא תיגרם פגיעה אנושה לענף. חייבים לעשות הכל כדי להציל את העובדים. החוק הזה אינו עונש לקבלנים, אלא סגירה של האתר באופן זמני על מנת לתקן את הליקויים".

מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגהות ד"ר אורנית רז ציינה בדיון, שיש להפריד באופן ברור בין צעדי אכיפה לבין פעולות מניעה כגון הסברה וההדרכה. "יש לנקוט בשיטת המקל והגזר, המוסד לבטיחות כגוף סטטוטורי לאומי האמון על פעילות המניעה בתחום הבטיחות והבריאות בתעסוקה מעניק לעובדי בניין ומנהלי עבודה שירותי הדרכה איכותיות  בנורמות שירות מצוינות, במגוון שפות,  ובכלים מודרנים ומתקדמים הכוללים בין השאר נידות הדרכה לבטיחות המגיעות עד לאתרי הבניה בשטח. פעילות זו נעשית ללא תשלום וכחלק מתכנית העבודה של המוסד לבטיחות ולגהות מתוקף תפקידו בחוק." ח"כ אלאלוף הודה על דברי ד"ר רז ואמר שכל נושא ההסברה הוא נושא מעניין וחשוב.

בשנתיים האחרונות הגיעו ניידות ההדרכה של המוסד לבטיחות ולגהות לכ-2,500 אתרי בניה ברחבי הארץ, וביצעו הדרכות ב-6 שפות, בהתאם לשפה המדוברת על ידי עובדי האתר.

 

שלח להדפסה