כניסה הרשמה צור קשר

יום הבטיחות העולמי 2017

 

עודכן ב:26/04/2017

 

בטיחות ובריאות תעסוקתית הן נושאים בינלאומיים מוכרים, אשר מעסיקים את העולם כולו. כל שנה עובדים נפגעים ומתים כתוצאה מתאונות עבודה או מחלות מקצוע. גם אצלנו עובדים רבים נפגעים מדי שבוע בתאונת עבודה וכמעט בכל שבוע נהרג עובד.

יום הבטיחות בעבודה העולמי חל השנה, כמו בכל שנה, ב־28 באפריל, יום שישי, ציון יום הבטיחות העולמי הוא מסורת שארגון העבודה הבינלאומי, ה־ILO, החל בה בשנת 2003. הוא החל כיום הבינלאומי המציין את קורבנות של תאונות העבודה בעולם, אך הארגון שינה את ייעודו וקבע את היום כיום הבטיחות והבריאות בעבודה העולמי, כדי לשים דגש על פעילות למניעת תאונות עבודה ומחלות מקצוע ושמירה על בריאות העובדים.

בארץ, מכריז המוסד לבטיחות ולגיהות על יום הבטיחות הארצי הישראלי היום, יום חמישי 27.2. הנושא המוביל השנה את יום הבטיחות הארצי הוא 
בניית תרבות של מניעה בבטיחות ובריאות בעבודה. building a culture of prevention on OSHH.

בישראל עובדים מקבלים דמי פגיעה מהביטוח הלאומי כתוצאה מתאונות עבודה או פגיעה בבריאותם עקב מחלת מקצוע. הביטוח הלאומי משלם לנפגעים באופן קבוע דמי פגיעה והנזק הכלכלי (שלא לדבר על הצער, הכאב ועוגמת הנפש של הנפגעים וקרוביהם) למדינה הוא גבוה. המוסד לבטיחות ולגיהות, אשר חרת על דגלו להטמיע מדי יום ובמהלך כל השנה את תרבות המניעה בתחום הבטיחות והגיהות, יציין יום זה במגוון פעילויות, אשר במרכזם קמפיין פרסום ייחודי תחת הכותרת: מתקדמים בבטיחות בעבודה.

מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגיהות ד"ר אורנית רז התייחסה ליום הבטיחות:

"כל 15 שניות מת עובד בתאונת עבודה או כתוצאה ממחלת מקצוע, כל 15 שניות 153 עובדים נפגעים בתאונת עבודה (מתוך נתוני ארגון העבודה העולמי, 2017). על פי נתונים רשמיים, בישראל כיום כ-70,000 עובדים, המקבלים דמי פגיעה מהביטוח הלאומי כתוצאה מתאונות עבודה ופגיעה בבריאותם עקב מחלות מקצוע. סכום דמי הפגיעה המשולמים, מגיע ליותר מ- 4 מיליארד שקל מדי שנה, וההערכה היא שהנזק הכלכלי העקיף למדינה עולה על כפליים מסכום זה. 

אלא שבעוד תאונות העבודה נוגעות לכל אחת ואחד מאיתנו, הרי שראוי לזכור, כי יש עובדים החשופים יותר לתאונות עבודה, בעיקר אלה המשתייכים לאוכלוסיות מוחלשות. האחריות המוסרית שלנו מתחילה איתם.

כך, למשל, המצב בקרב אוכלוסיית העובדים מהמגזר הערבי, כמו גם בקרב עובדים בעלי מוגבלויות. האתגר עם אוכלוסיות אלה מורכב שבעתיים, ולכן הוא כל כך חשוב. כדי לקדם תרבות של בטיחות אל לנו לפעול מתוך תפיסה "אתנוצנטרית", אלא יש לפעול מתוך תפיסה של "יחסיות תרבותית". הפנייה לעובד חייבת להיות בשפתו, תרתי משמע. בהתאם לכך, יש לעשות מאמץ כי הדרכות הבטיחות המכוונות למגזר הערבי ייערכו בשפתם. התאוצה שתופס קמפיין הבטיחות בשפה הערבית אותו אנו מובילים במוסד לבטיחות ולגיהות, דרך הרשתות החברתיות, היא עדות נוספת לכך.

כאשר מדובר באוכלוסיה של עובדים עם מוגבלויות, היערכות למצבי חירום במקומות העבודה היא דוגמה נוספת. בעוד שלעובד רגיל מספיקה הדרכה סטנדרטית, הרי שעובדים עם מוגבלויות זקוקים להדרכה שתיתן מענה ייעודי ללקות שלהם, ואף נדרשת היערכות ארגונית מתאימה (למשל, מלווה, שילוט מתאים, אביזרי עזר וכיוצא בזה).

מדינת ישראל פועלת רבות להסרת חסמים בשוק התעסוקה, למתן הזדמנויות שוות ולקידומם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. אלא שיש לזכור שהאתגר שלנו כחברה לא מסתיים עם השמתם של עובדים אלה, ומוטלת עלינו חובה לפעול ולספק סביבת עבודה בטוחה ובריאה לכל העובדים כולם בשפתם ובלשונם".


במוסד לבטיחות ולגיהות מסייעים במשך כל השנה גם ל
עובדים בעלי צרכים מיוחדים. ליום הבטיחות העולמי פורסם סינגל מיוחד, שיעודד פנייה לייעוץ בנושא שמירה על בריאותם בוטיחותם של עובדים עם צרכים מיוחדים.

 



מתוך קמפיין המוסד לבטיחות ליום הבטיחות הארצי

 

 

מקור:יקי אלעד, מנהל יח' האינטרנט המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה