כניסה הרשמה צור קשר

אושרה הצעת החוק שתמנע העסקה מסכנת של מנופאים

 

עודכן ב:31/12/2018

 

אושרה לקריאה ראשונה: הצעת החוק שתמנע העסקה מסכנת של מנופאים

על פי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מ-2010 התרחשו לפחות 17 מקרים של נפילת מנופים באתרי בנייה, שני מנופאים נהרגו

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ איל בן ראובן, ח"כ אלי אלאלוף וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, שתסדיר את תנאי העסקתם של מפעילי מנופים באתרי בנייה על ידי קבלני כוח אדם, במטרה לשמור על זכויותיהם ובטיחותם של העובדים ושל שוהיי האתר וסביבתו.
 
חלק מהמנופאים באתרי הבנייה מועסקים כיום באמצעות חברות כוח אדם. העסקה זו מתאפיינת בבעיות שונות, ביניהן חילופים תכופים של זהות החברות המעסיקות, אי-פיקוח מספק על תנאי הכשירות והרישוי של המנופאי, פגיעה בתנאי ההעסקה והזכויות של המנופאי ועוד.  על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת ח"כ איל בן ראובן והוצג בדיון, בפברואר 2017 היו בישראל 2,290 בעלי תעודת הסמכה בתוקף להפעלת עגורן (עגורני צריח, עגורנים ניידים ואתתים). לפי האירועים המוכרים למנהל הבטיחות, בשנים 2016-2010 התרחשו 17 מקרים של נפילת עגורנים באתרי בנייה. בשניים מהאירועים נהרג מפעיל העגורן.
 
הצעת החוק קובעת בין היתר קובעת כי קבלני כוח אדם שמעסיקים מנופאים יחויבו בהוצאת היתר מיוחד, שיותנה בעמידה בדרישות הבטיחות. כדי לשמור על ההיתר הקבלן יחויב למסור אישור על עמידה בתנאי הבטיחות בכל שנה.
 
במהלך הדיון חשף אריק שמילוביץ', מפקח עבודה ראשי בפועל במשרד העבודה והרווחה כי בעקבות תיקון החקיקה הקודם ב-2016, שקבע כי אתר בנייה שהתרחשה בו תאונה שבה נהרג או נפצע קשה אדם ייסגר מידית ל-48 שעות. הוצאו עד כה 145 צווי סגירה לאתרי בנייה. לדבריו "החוק החדש אפקטיבי ומרתיע. אנחנו רואים אתרים מסודרים יותר שמקפידים יותר על בטיחות". עוד הוסיף כי "בסופו של דבר המטרה היא לא להגיע למצב שמתרחשת תאונה ואז סוגרים, אלא למנוע את התאונות מראש ולשם כך אנחנו פועלים עכשיו אקטיבית".

 

שלח להדפסה