כניסה הרשמה צור קשר

קידום הבטיחות בחקלאות בהיבט הגיהות

 

עודכן ב:17/07/2017

 

על פי נתוני ארגונים בינלאומיים, כגון ILO - International Labour Office, נמצא כי בענפי החקלאות השונים חשיפת העובדים למחלות מקצוע נמצאת במקום גבוה יחסית לענפי המשק השונים. כמו כן, קיים קושי באיסוף נתוני אמת על מחלות מקצוע בחקלאות, מפני שהתסמינים מופיעים לעתים לאחר שנים רבות שבהן העובד נחשף, וקיים קושי בהוכחת גורם הסיכון למחלה המתפתחת. 

במסגרת קידום הבטיחות והגיהות בחקלאות, עורכים גיהותנים ומדריכי בטיחות בחקלאות של המוס"ל ביקורים משותפים, כדי לקדם את הבריאות התעסוקתית של החקלאים. הביקורים נערכים בכל ענפי החקלאות – גידולי שדה, מטעים, חממות לגידולי פרחים וירקות, לול, מדגרה, רפת, מדגה ודיר.

הפעילות במשקים כוללת תצפית על תהליכי העבודה ובחינה של גורמי הסיכון שאליהם נחשפים העובדים במהלך ביצוע התהליך. גורמי הסיכון כוללים את החומרים שהחקלאים עובדים איתם, בעיקר חומרי הדברה וחומרי לוואי הנפלטים לאוויר בסביבת העובד תוך כדי התהליך; גורמים ביולוגיים ותוצריהם; גורמי סיכון ארגונומיים, העלולים לגרום לפגיעת שריר-שלד וויברציה כתוצאה ממנחי גוף בעייתיים, וכלים שאיתם החקלאים עובדים; תנאי אקלים קיצוניים וגורמים פיזיקליים נוספים, כגון רעש מזיק. כמו כן, נבדקות דרכי ההתגוננות מפני גורמי הסיכון – ציוד להגנה אישית ואמצעים הנדסיים, הדרכות לעובדים ודרכים נוספות.

בסיום הביקור מקבלים העובדים הדרכה, הסברים על השימוש בציוד להגנה אישית בהתאם לתהליכי העבודה, וכן, לגבי הסכנות הבריאותיות הנובעות מגורמי הסיכון. גם בעל המשק מקבל הדרכה ומידע על חובותיו בשמירה על בריאות העובדים על פי תקנות הבטיחות בעבודה. 

 

מקור:גיורא ברקן, מדריך גיהות, מחוז מרכז וירושלים, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה