כניסה הרשמה צור קשר

הדרכה בעמדת לטעינת זרעים לאחר ניתוח תחנת עבודה (JSA) בתבואות חורף

 

עודכן ב:21/11/2018

 

במסגרת פעילות מדריכי השטח של המוסד לבטיחות וגיהות, בוצע פניה של משרד החקלאות לסיוע בנושא בטיחות בתהליכי עבודה של גידולי שדה.

על מנת לתת מענה מקצועי ממליצים המדריכים לממוני הבטיחות, לבצע ניתוח עמדת עבודה (JSA) בסביבת העבודה שבה מכינים את מכונת הזריעה.

בהתאם לבקשת המגדלים ולממונה הבטיחות של משרד החקלאות, הוחלט על קיום תהליך חניכה לביצוע (JSA) לסביבת העבודה טרם זריעה בגידולי שדה. החניכה התבצעה בגידולי שדה שבקיבוץ רבדים, בביקור משותף עם המוס"ל ונציגי משרד החקלאות: רן לוי, ממונה הבטיחות ארצי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר; איציק אברבנל, מנהל מדור תבואה חורף.

בפגישה הוצגו תהליכי עבודה לפי מרכיבים, דרגות סיכון וניתוח סביבת עבודה. נמסר לנציגים טופס הכוונה מובנה הכולל כל תהליכי (JSA). הטופס הותאם לאופי גידולי השדה ושלבי העבודה בהתאם.

כשלב מקדים לפני ביצוע (JSA) נציג גידולי שדה (מר יותם) צבר קמה, הסביר על תהליך עצמו בהיבט המקצועי. החל משלב הכנת המכונת הזריעה ועד שלב שבו מסתיים התהליך.

המרכיבים העיקריים בהיבט סביבת העבודה:

 
  • תנאי מזג האויר.
  • עבודמ יום/לילה.
  • חשיפה לרעש וויברציות (רטט).
  • אבק זרעים.
  • שינוע שקי ענק (Big Bagׂׂ).
  • ממשק אדם מכונה.

בדומה לעולם התעשייה שבו אנו נדרשים לבצע בדיקות הנדסיות/תזכירי בודק מוסמך למערכת הרמה ושינוע. גם כן, בתחום גידולי השדה הודגש הצורך בבחינת מסמכים רלוונטיים. כמו תסקירי בודק מוסמך של מערכת ההרמה של המלגזה שקי הרמה ורישיונות נהיגה.

לאור היקף השימוש המוגבר בשקי ענק (Big Bagׂׂ), כלומר מספר רב של מופעי הרמה ופריקה של שקי ענק הוצג דף תפוצה ת-199 שפורסם ע"י מרכז מידע של המוס"ל,
בנושא עבודה עם שקי הרמה.

בתום תהליך החניכה והסיור בשטח הוסבר כיצד למלא את הטופס (JSA) שהותאם לגידולי השדה. כמו כן הוסבר איך להפיק מתוך הניתוח את המסקנות מתהליך ומול כל מסקנה לתת מענה טכני מתאים.

במסגרת חוק ארגון הפיקוח על העבודה "
תקנות מסירת מידע והדרכת עובדים". הוסבר כי לכלל העובדים המשולבים בגידולי השדה, יש לבצע להם הדרכה בדבר הסיכונים בתהליך כולו ובפרט בתחנות העבודה השונות. כגון: תחנת טעינת הזרעים למכונת הזריעה. (סכנה בפני חלקים נעים ומיגון מכונות).

פעילות זאת הנה דוגמה לקידום הבטיחות על כלל ההיבטים בתהליך גידולי השדה.
 

 

 

מקור: אלי לרנר, מדריך חקלאות, מחוז תל-אביב וי-ם, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה