כניסה הרשמה צור קשר

קידום בטיחות בבית מלאכה קטן לעיבוד שיש

 

עודכן ב:28/01/2018

 

במפעל נחום שיש ומטבחים הממוקם בעפולה עילית, מבצעים עבודות שונות של עיבוד משטחי שיש מדגם שיש אבן קיסר שהינו שיש מלאכותי שמכיל 93% סיליקה (צורן דו חמצני גבישי). 

ידוע שחלקיקי האבק של הסיליקה קטנים יותר מ-5 מיקרון וחודרים למערכת הנשימה וגורמים לצלקות, הידועות בשם מחלת הסיליקוזיס. מחלה זו הינה מחלה "חבויה" שיכולה להתפרץ כעבור 12 שנה ואפילו עד 25 שנה. התסמינים שלה הם קוצר נשימה וחולשה כללית עקב הצטלקות כרום הריאה ואי היכולת לחמצן את אברי הגוף. העובד שנפגע בשפה פשוטה פשוט נחנק. 

לכן אחת השיטות הידועות עליהם המליץ המוסד לבטיחות וגיהות הינה שהעיבוד הידני יבוצע באמצעות דיסק השחזה פנאומטי אליו מחובר צינור מים שמזריק את המים ממרכז הדיסק ישירות לשטח המעובד ובצורה זו מונע את פיזור האבק שניספח למים או אפשרות נוספת הינה יניקה במקור.

בצילום נראים מעבדי השיש בעת ביקורו של מדריך הבטיחות מוטי מצר ממחוז הצפון של המוסד לבטיחות ולגיהות, מבצעים הלכה למעשה את תהליך העבודה. עם זאת מדריכי המוסד מנחים את המעבדים לא "לוותר" גם בתהליך זה ולהמשיך לעבוד עם המגן הנשימתי.



ככלל במפעלי שיש חלה החובה לעבוד בכפוף לתקנות של אבק מזיק-צורן דו חמצני גבישי, כמו גם עבודה בכפוף לתקנות רעש, עקב עוצמות הרעשים המזיקים בתהליכי חיתוך והשחזה.

 

מקור:מוטי מצר, מדריך בטחות, מחוז צפון, המוסד לבטיחות ולגיהות..

 

שלח להדפסה