כניסה הרשמה צור קשר

מדינות מתכוונות לאסור שימוש במסכות בד כנגד וירוס הקורונה SARS-CoV-2

מאת: יחידת המחקר במוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:25/01/2021


יעילות ההגנה מפני הדבקה בקורונה של מסכות שונות תלויה במספר גורמים, העיקרים בהם הם החומר ממנו עשויה המסכה, צפיפות החומר במסכה, אופן החבישה של המסכה והשחיקה אותה היא עוברת. ביום ה' ה-21.01.2021 יצא שר הבריאות הצרפתי בהודעה לאזרחי צרפת לחבוש מסכות הגנה כירורגיות ולהימנע ממסכות בד לרבות אלו בהכנה ביתית.

לטענת משרד הבריאות הצרפתי מסכות הבד מספקות הגנה פחותה ויש חשש כי הווריאנטים החדשים של ה- Covid-19 (המוטציות השונות) מדבקים יותר, לכן ממליצות רשויות הבריאות בצרפת על חבישת מסכה כירורגית.
 
ראוי לערוך סדר ביעילות ההגנה של מסכות מפני חלקיקים. המסכות המסופקות באופן מסחרי מסווגות כלהלן:
 
1. מסכות בד לשימוש לא סניטרי ולשימוש חוזר לאחר רחיצה. מסכות אלו מסווגות בצרפת בשתי קטגוריות: קטגוריה המצויינת בספרה 1 (UNS1) וקטגוריה המצויינת בספרה 2 (UNS2). מסכה בקטגוריה 1 אמורה לסנן למעלה מ- 90% מהחלקיקים (מוצקים ונוזלים) שקוטרם 3 מיקרומטר בתנאי והן נלבשות באופן נכון ואוטם. מסכה בקטגוריה 2 אמורה לסנן כ- 70% ומעלה מהחלקיקים (מוצקים ונוזלים) שקוטרם 3 מיקרומטר בתנאי והן נלבשות באופן נכון ואוטם (Admin, January 22, 2021). מסכות בשתי הקטגוריות אינן מתיימרות לסנן ביעילות רבה מקטע חלקיקים זעיר ביותר שכונה בתקופת הקורונה כ"אווירוסול" והן אינן מיועדות לשימוש במערכות בריאות.
 
2. מסכה שסיווגה האירופאי הוא FFP2 או הסיווג אמריקאי המקביל N95. יעילות הסינון שלהן היא 94%-95% גם לגבי החלקיקים בעלי החדירות הגבוהה ביותר (קוטר אווירודינמי בן 0.3 מיקרומטר) ובתנאי והן נלבשות באופן נכון ואטום.
 
3. מסכה כירורגית שמתוכננת לסנן 95% מהחלקיקים בכל הגדלים, אולם בפועל ועקב תנאי אטימות לא אופטימליים דרגת הסינון שלה פחותה.
 
עקב העדר מידע מספיק לגבי כושר ההדבקה של מוטציות של וירוס הקורונה SARS-CoV-2 ואי יכולת הציבור להבחין בקטגוריות של מסכות הבד כיוון שאלה לא בהכרח מסומנות על המסכה, ממליצות הרשויות הצרפתיות, השוויצריות והגרמניות לא להשתמש במסכות בד, לרבות אלו המוכנות באופן ביתי, ולהעדיף שימוש במסכות כירורגיות או מסוג FFP2 או FFP3 ללא שסתום המוציא את האוויר הנשוף ללא סינון.
 
במאמר שהתפרסם ב"מקור ראשון" נכתב שמשרד הבריאות בישראל שוקל הצטרפות למהלך הצרפתי.
 
בעוד שיש הסכמה על כך שמסכות הבד בעשייה ביתית מספקות הגנה פחותה, דר'  מריה ון קרנהוב, מארגון הבריאות העולמי ציינה כי אין עדות מחקרית לכך שהווריאנטים הדרום אפריקאי או הבריטי שונים באופן ההדבקה שלהם ולכן ארגון הבריאות העולמי WHO אינו משנה את המלצותיו וכי מסכות בד מספקות הגנה מספקת למי שאינם בקבוצת סיכון (Connexion, 24 Jan 2021). תמיכה מחקרית להבדלים הקטנים בין חדירות מסכות הבד לחדירות המסכות הכירורגיות לחלקיקים נמצאה במחקרם של Aydin ושותפיו (2020) אשר בדק 10 סוגי בדים שונים ואת אפקטיביות ההגנה שלהם ומצא כי אם משתמשים בשתי שכבות התוצאה היא חסימה בצורה משמעותית עד 94% מהטיפות, והמסכות אפקטיביות בהגנה כמעט כמו מסכות כירורגיות. במחקר מקיף נוסף על יעילות המסכות בתנאים שונים כגון מזג אוויר, לחות, מהירות חשיפה ועוצמתה לרבות אופן השימוש נמצאה יעילות דומה לשני סוגי המסכות בהגנה מפני חלקיקים בגודל של וירוס הקורונה (Tcharkhtchiet al., 2020). 
 
עד להחלטה מחייבת בנושא זה ובהינתן הדבקה גבוהה יותר של וריאנטים חדשים חשוב להקפיד על חבישת מסכות באופן תקין שמכסה את האף והפה בצמוד לפנים. במקרה של מסכות בד יש להקפיד על סוג אריג צפוף, שלמות הבד, לפחות שתי שכבות בד ולכבס את המסכה בתדירות יומית. המלצה זו תקפה לאנשים שאינם בקבוצת סיכון. 

סוגי מסכות שונים (Tcharkhtchi et al.,  2020)
 
איור 1: מסכת בד            Tcharkhtchi, 2020
 
איור 2: מסכה כירורגית    Tcharkhtchi, 2020
 
איור 3: מסכת FFP2 או N95


מקורות
Admin, January 22, 2021:
 
Aydin, O., Emon, B., Cheng, S., Hong, L., Chamorro, L. P., & Saif, M. T. A. (2020). Performance of fabrics for home-made masks against the spread of COVID-19 through droplets: A quantitative mechanistic study. Extreme Mechanics Letters40, 100924.

Tcharkhtchi, A., Abbasnezhad, N., Seydani, M. Z., Zirak, N., Farzaneh, S., & Shirinbayan, M. (2020). An overview of filtration efficiency through the masks: Mechanisms of the aerosols penetration. Bioactive materials6(1), 106-122.
 
WHO says fabric masks still ok, contrary to France’s advice,1.2021

 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה