כניסה הרשמה צור קשר

עטיית מסכות הדוקות היטב לפנים או מסכות כפולות מעלה את ההגנה כנגד וירוס הקורונה

מאת:ד"ר אשר פרדו, מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:14/02/2021


עובדים בצוות או עם לקוחות הקפידו לחבוש מסכות במקומות עבודה ועדיף מסכה כפולה! 

לפני למעלה משבועיים החליטה ממשלת צרפת להורות לתושביה להפסיק להשתמש במסכות בד או להשתמש במסכת בד מסוג מסויים בעלת שכבת בד כפולה. הסיבה היא שצפיפות סיבי הבד במסכה אינה עוצרת ביעילות אווירוסול טיפתי הנפלט מדרכי הנשימה של האדם ואיתו גם את וירוס הקורונה. זאת, בהשוואה למסכות מסוג N95 או FFP2, שבהן דרך בניית סיבי המסכה וצפיפותם יוצרים יעילות יותר גבוהה עד פער של למעלה מ- 20% מזו של מסכת הבד.

בימים אלה חוזר המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) על הרעיון של חבישת מסכה כפולה כדרך יעילה יותר להגנה מוירוס הקורונה ווירוסים אחרים. מסכה כפולה מגדילה את אפקט צפיפות סיביה ועל כן מגדילה את יעילות החסימה של אווירוסול טיפתי ומוצק. המרכז לבקרת מחלות אמנם מבחין בין עטיית מסכה מסוג N95, ששוליה הדוקים לשטח פני העור, לבין נשמית כירורגית, כאשר הראשונה היא בעלת כושר סינון גבוה יותר, אך טוען ששילוב של מסכה כירורגית יחד עם מסכת בד על פני המסכה הכירורגית משיג יעילות עצירה של וירוס הקורונה דומה ליעילות המושגת ע"י מסכה N95 הדוקה לעור הפנים.

בניסוי שנערך ע"י המרכז לבקרת מחלות נמצא שאם אדם שנדבק בקורונה עומד מול אדם שלא נדבק ושניהם עוטים מסכה כירורגית הדוקה, או מסכה כירורגית רגילה ועליה מסכת בד, חלה הקטנה של 96.5% ביכולת העברת הנגיף מאחד לשני. ממצאים אלה הוצגו בתדריך שנערך בבית הלבן בארה"ב, והנשיא ומנהלת המרכז לבקרת מחלות פנו אל אזרחי ארה"ב (ובעצם אזרחי כל העולם) בבקשה לחבוש מסכה בעלת שכבה כפולה מותאמת היטב לפנים. על אף שהניסוי הוא מעבדתי ואין לדעת אם נתוניו תקפים גם בעולם האמיתי בחוץ, אין ספק שחבישת מסכה והידוקה לפנים מצמצמת את אפשרויות ההדבקה של האוכלוסייה. מסקנה זו נתמכת ע"י ראיות מחקריות רבות.

חשוב להדגיש שחבישת מסכה מכל סוג מצמצמת את סיכוי ההדבקה של וירוס הקורונה, אך יעילות הצמצום תלויה בסוג המסכה ואופן חבישתה.

לאחרונה, העולם ואנו כאן בישראל עדים להתפרצות וריאנטים שונים של וירוס הקורונה בעלי כושר הדבקה גבוה ומוטציות אפשריות עתידיות (קצב ההתפשטות של הווריאנט הבריטי מוכפל בארה"ב כל 10 ימים), ולכן, עולים החשיבות והצורך להשתמש באמצעי ההגנה האישי שעומד לרשות כל אחד מאיתנו במקום העבודה ובמרחב הציבורי, דהיינו, לעטות מסכה בעלת כושר סינון גבוה יותר על מנת לשמור על בריאותנו ולהגן על עצמנו. מסכה בעלת שכבה כפולה, שמותאמת היטב לפנים, עשויה לענות על צורך זה כמו גם מסכת בד המולבשת על המסכה הכירורגית כשכבה נוספת. אם המסכה אינה הדוקה ואינה מותאמת היטב לפנים יש חשש לדליפת אווירוסול ממנה החוצה מאדם שהוא נשא או נדבק קורונה כמו גם שאיפת אוויר מזוהם היישר לדרכי הנשימה דרך שולי המסכה הבלתי הדוקים. הידוק המסכה לפנים יכול להיעשות ע"י קיפול השוליים הצדדיים של המסכה הכירורגית והצמדתם פנימה למסגרת המסכה. אפשרות נוספת היא התאמת מסגרת קשיחה שתקיף את שולי המסכה הכירורגית ותצמיד את המסכה לעור הפנים.


מקור:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה