כניסה הרשמה צור קשר

יוזמות ושיטות חדשניות למניעת פגיעות שריר ושלד הקשורות לעבודה

מאת:יפעת זר, מידענית, מהנדסת כימיה, מרכז מידע, מדור ידע וחדשנות המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:01/09/2022


פגיעות שריר ושלד הקשורות לעבודה ולתנאי העבודה (WMSD's - Work related Musculoskeletal Disorders) הן סוגיה מרכזית בעולם התעסוקה ברחבי העולם. פגיעות אלה, בעיקר פגיעות גב, צוואר וגפיים עליונות, מתפתחות בהדרגה בעקבות חשיפה חוזרת ונשנית לעומסים המופעלים לאורך זמן על גידים, על שרירים ועל מבנים אחרים. בשונה מפגיעות בעקבות תאונות עבודה, הופעתן של פגיעות שריר-שלד הקשורות לעבודה היא הדרגתית, ולרוב לא ניתן להצביע על אירוע או על גורם אחד כסיבה הישירה לפגיעה. הדרגתיות ורב-גורמיות אלה מקשות לעתים קרובות על זיהוי פגיעות שריר ושלד מצטברות (הנקראות לעתים "פגיעות ארגונומיות"), על הטיפול בהן ועל מניעתן.

זה 15 שנים מארגנת הסוכנות האירופית לבטיחות ולבריאות בעבודה EU-OSHA תחרות שנתית נושאת פרסים, המאפשרת לארגוני עבודה בכל רחבי אירופה להציג ולשתף שיטות או ידע ייחודיים וחדשניים, התורמים למניעת פגיעות WMSD's ומקדמים בטיחות ובריאות בעבודה. השנה זכו בתחרות זו 16 ארגונים, אשר הציגו יוזמות מבוססות תרבות ארגונית של הערכת סיכונים וארגונומיה פיזיקלית, המתמקדת בניתוח הכוחות המופעלים על גוף האדם, במטרה למנוע פגיעות WMSD's.

להלן תיאור היוזמות הארגוניות של 10 חברות שזכו בתחרות:



חברה לפיתוח תוכנה הגרמנית

על פי דוח היעדרות לשנת 2020, שפרסמה חברת הביטוח הגרמנית Techniker, כמעט 10% ממקרי "אובדן כושר עבודה" בחברת SAP SE הבין-לאומית, הפועלת בגרמניה ועוסקת בפיתוח תוכנה, אירעו עקב פגיעות WMSD's. רוב עובדי החברה חשופים לפגיעות WMSD's עקב ישיבה ממושכת בעמדות עבודה מול מסכי מחשב. חלקם עובדים באתרי החברה, חלקם מועסקים מהבית וחלקם באתרי הלקוחות.

הארגון פיתח תוכנה, ארגז כלים לבטיחות (Safety Toolbox), הכולל מידע מקיף ונרחב שנועד לקידום מודעות ולמניעת פגיעות WMSD's בקרב העובדים, בגישה הוליסטית ופרואקטיבית. התוכנה מנגישה לעובדים את המידע בצורת חומרי הדרכה, סרטוני וידאו ומבדקי בטיחות באופן קל וידידותי למשתמש. לעובדים ניידים, המצויים בדרכים, התוכנה מספקת עצות בתחום הארגונומיה בנהיגה ברכב, למשל, להתאמה אופטימלית של מושב הנהג. מנהלי עבודה יכולים להשתמש במודול נוסף שהוסף לתוכנה (Safety Compass), הזמין גם כאפליקציה במכשירים ניידים, לשם ביצוע מעקב אחר מדדי בטיחות וארגונומיה של צוותי עבודה.

השיטה יצרה עניין רב והעלתה מודעות בנושא ארגונומיה בקרב העובדים, אשר התגייסו להפחתת פגיעות WMSD's. בזכות השימוש בתוכנה, הצליח הארגון לנהל את נושא הארגונומיה ביעילות רבה. נערכו פגישות ייעוץ אישיות וסדנאות לעובדים, ובמקרי הצורך הופנו עובדים לקבלת טיפולי פיזיותרפיה מתאימים.


בית חולים אוניברסיטאי בווינה
 
בית החולים האוניברסיטאי בווינה, הגדול ביותר באוסטריה, המעסיק כ-7,000 עובדים במגוון תעסוקות, יזם תוכנית התערבות לקידום בטיחות ולמניעת פגיעות ארגונומיות בקרב העובדים הטכניים. גילם הממוצע של עובדים אלו הוא 50 והם מבצעים עבודות פיזיות קשות ומאומצות של הרמה או דחיפה של מטענים כבדים של ציוד, כגון בלוני חמצן, מיטות, מכונות רנטגן ועוד, העברת מטופלים ממקום למקום, שירותי ניקיון והיגיינה והליכה מרובה, ולכן, הם חשופים משמעותית לפגיעות WMSD's. אף שעבודתם תומכת בפעולות הליבה של בית החולים וחיונים לתפקוד השגרתי של בית החולים,  עובדים אלו היו נתפסים 
בדרך כלל כ"שקופים" ולא היו מקבלים את תשומת הלב הראויה להבטחת בטיחותם ובריאותם התעסוקתית.

לראשונה, העובדים היו מעורבים באופן פעיל בתהליכי הערכת הסיכונים לפגיעות WMSD's, בקבלת החלטות ובהצעת פתרונות לשיפור תנאי העבודה שלהם. במהלך כחצי שנה קיבלו העובדים הדרכות וסדנאות בנושאי ארגונומיה, המשלבות תרגילים לחיזוק הגב ועמוד השדרה, תרגילי הרפיה, עידוד להפסקת עישון, תזונה מיטיבה וסדנאות לבישול בריא ולניהול מתחים ופעילויות ספורטיביות בשעות הפנאי. נוסף על כך, הוכנסו לשימוש העובדים כיסאות גלגלים משופרים ארגונומית, בעלי ידיות גבוהות לשמירה על זקיפות קומה וגלגלים קטנים בעלי חיכוך נמוך, הנעים בקלילות, וסופקו להם נעלי בטיחות אורתופדיות.


מקור: Preventing musculoskeletal disorders in a large hospital through staff involvement and an
age-sensitive approach, Healthy Workplaces Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY


עובדים חדשים וצעירים שולבו בצוותי העבודה הקיימים, כדי להקל את העומס והמאמץ הפיזי שהוטל על העובדים המבוגרים, ואלו בתורם נהנו להעניק לצעירים מניסיונם המקצועי ולהדריכם, דבר שגם העלה את הערך העצמי של המבוגרים. בגישה רב-מערכתית מותאמת גיל ומסוגלות אישית יצרה התוכנית אווירת עבודה שיתופית וסולידריות צוותית בין-דורית, שימרה את הכושר הפיזי של העובדים, צמצמה עלויות עקב היעדרויות עובדים ושיפרה את סיכויי המשך התעסוקה של העובדים המבוגרים בטווח הארוך.

חברה לייצור ציוד דיג בליטא
 
חברת UAB Vonin הליטאית, מייצרת רשתות דיג (מכמורות) וכלובי דגים ומעסיקה 242 עובדים, מתוכם 80% נשים. בשנת 2020 רכשה החברה מכונה אוטומטית לאריגת רשתות דיג, המבצעת את העבודה במהירות של פי ארבעה ממהירות האריגה הידנית ומונעת את המאמץ הפיזי של העובדים. אולם, עדיין קיימים לקוחות רבים המעדיפים את הרשתות והחבלים הארוגים בשיטה הידנית המסורתית.

האריגה הידנית של רשתות הדיג כרוכה בעבודה מאומצת וחוזרנית. היא נמשכת כחמישה ימים רצופים, לפחות, דורשת דיוק רב לשמירה על מרווחים קבועים בין התפרים ברשת והשקעת כוח ידני רב לחיזוק ולמתיחה של הרשת בשתי הידיים. בעקבות שלושה מקרים של עובדים שסבלו מפגיעות בשריר הכתף ומנקעים של מפרק הכתף ותחלופה משמעותית של עובדים בחברה בשנת 2019, החליטה הנהלת החברה על ביצוע תוכנית התערבות למניעת פגיעות WMSD's.

      

מקור: Preventing musculoskeletal injuries in a professional fishing equipment company, Healthy Workplaces Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY

התוכנית התבססה על הערכת סיכונים ארגונומיים ועל התייעצויות עם ארגונומים ופיזיותרפיסטים. אלו מצאו כי העובדים אינם מודעים לחשיבות הארגונומיה בעמדות העבודה, שאינן אופטימליות עבורם. הם מפעילים רק את שרירי הכתף והזרוע (שרירי הגב, החזה, המותניים והרגליים אינם מופעלים כלל) ומנחי הישיבה והעמידה של העובדים טעונים שיפור.

כיוון שלא ניתן לשנות את תהליך העבודה הבסיסי, התמקדה ההנהלה בהדרכת העובדים ליישום שיטות ומנחי עבודה, האפשריים במסגרת תהליך העבודה המסורתי ונכונים מבחינה ארגונומית, למשל, הפעלת כל שרירי הגוף, במקום העמסה ספציפית על חלק מהשרירים. כמו כן, הוספו פעילות גופנית קצרה לחימום השרירים והמפרקים של כל הגוף לפני התחלת משמרת עבודה, ופעילות גופנית לחיזוק שרירי הגוף לאחר משמרת העבודה ונערכה רוטציה בין מטלות ותפקידים של עובדים לאורך כל יום העבודה.

התוכנית העלתה את המוטיבציה של העובדים לדווח לממונים עליהם על כל סיכון ארגונומי אפשרי, הובילה לסיפוק מקצועי של העובדים ולהפחתת שיעורי העזיבה את העבודה, צמצמה את הסיכון לפגיעות כתף, ובשנת 2020, עם תחילת יישום התוכנית, לא אירעו פגיעות WMSD's בחברה כלל. 


חברת תעופה קפריסאית

הנהלת חברת התעופה  Swiss port Cyprus שבקפריסין זיהתה סיכונים ארגונומיים בקרב העובדים המספקים שירותי קרקע בשדות התעופה הבין-לאומיים של לרנקה ופאפוס. עובדים אלו עוסקים, בין היתר, בעבודות פריקה והעמסה ידנית של כבודה, ציוד וחבילות דואר, המסכנות אותם בפגיעות WMSD's ובעיקר בפגיעות גב.

במסגרת תוכנית כללית לשיפור רווחת העובדים Work –Ergonomic - Health, סופקו לעובדי צוות הקרקע שלדים חיצוניים לבישים (Exoskeletons Liftsuit), שמיועדים לתמיכה בתנועות ההרמה הידנית שהם מבצעים. העובדים, אשר התנסו בלבישת השלדים החיצוניים, סיפקו משובים והיו מעורבים באופן פעיל בשיפור הטכנולוגיה ובהתאמתה לפעולות המבוצעות בפועל על ידם, דבר שהעלה בקרבם את תחושת הסיפוק העצמי והנאמנות לחברה.


מקור: Wearable exoskeletons to better manage manual handling at airports Healthy, Workplaces
                                                                          Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY


בדיקות מעבדה למאמץ פיזי, שנערכו לעובדים בעת לבישת השלדים החיצוניים, הראו כי אימוץ השרירים של העובדים פחת ביותר מ-30% בזכות השלדים ואלו הקלו עומס פיזי, תשישות וחולשה אצל העובדים. כמו כן, הנהלת החברה ציינה כי בזכות יישום טכנולוגיית השלדים בטווח הארוך צפויה הפחתה בשיעור ההיעדרויות מהעבודה עקב פגיעות WMSD's ושיפור כללי של רווחת העובדים.

מפעל לייצור ממתקים בהונגריה

חברת Ltd F&F, מפעל משפחתי קטן לייצור ממתקים בהונגריה, המעסיקה 16 עובדים בקו ייצור סוכריות, ערכה סקר סיכונים ארגונומיים בעזרת מומחים חיצוניים. הסקר עסק בבחינת מנחים ותנועות של עובדי קו הייצור (שנמדדו ונותחו באמצעות מערכת ממוחשבת וחדשנית, הכוללת חליפות מיוחדות לקליטה ולניתוח נתונים ארגונומיים), מאמצים ועומסים פיזיים ומנטליים שלהם והערכת לוח הזמנים והתנאים בתחנות העבודה בקו הייצור.

עורכי הסקר זיהו משטחי עבודה שגובהם אינו מותאם ארגונומית לגובה העובדים, דבר הגורם לכיפוף של עמוד השדרה והצוואר של העובדים באופן מזיק, ועומסים גבוהים על המותניים והזרועות של העובדים המבצעים פעולות חיתוך במספריים וכבישה ידנית.

בעקבות ממצאי הסקר, יישמה החברה תוכנית לשיפור תנאי הבטיחות והבריאות של העובדים ולמניעת פגיעות WMSD's, שהתבססה על מעורבות פעילה של עובדים בהצעת פתרונות מעשיים. בחלק מתהליכי הייצור, שבהם גורם העבודה הידנית אינו תורם לאיכות או לביקוש המוצרים, יושם ייצור אוטומטי, המגדיל את מכסת הייצור כאשר מתקבל מספר רב של הזמנות. כמו כן, הוכנסו לקו הייצור מכונות אוטומטיות שהחליפו עבודות ידניות, למשל, מכונת חיתוך שהחליפה את עבודת המספריים ומכונת כבישה פניאומטית שהחליפה את הכבישה הידנית.

בעמדות עבודה, המחייבות עמידה ממושכת, הוספו מרבדים ארגונומיים למניעת עייפות במשטחי העמידה והותאמו נעלי בטיחות חדשות לעובדים. החברה ציינה כי היא מתכוונת להחליף בעתיד את קו הייצור בעמידה לקו ייצור בישיבה ולבנות עמדות ייעודיות לאריזה. הוספה עגלת הכנת ממתקים מתכווננת עם אפשרות לכיוון גובה למניעת הטיה מזיקה של הזרועות והגב. כמו כן, הותקנה מערכת למיזוג אוויר לשיפור תנאי האקלים במפעל.

  

מקור: Planning and designing technical modifications on a sweets factory production line based on ergonomic principles, Healthy Workplaces Good Practice Awards
                                                                                                                                                                                                                           2020-2022 CASE STUDY 


מפעל לייצור חוטי צמר באיטליה

מפעל לייצור חוטי צמר באיטליה Zegna Baruffa Lane Borgosesia SpA נעזר בארגון חיצוני שמתמחה בתחום הבריאות התעסוקתית לצורך שיפור הבטיחות והארגונומיה של 40 עובדי התחזוקה של המפעל. משימות התחזוקה של העובדים הן מגוונות, מורכבות, משתנות ולעתים בלתי צפויות, ולכן, קשה לארגונומים ולעובדים עצמם להעריך או לחזות מראש את הסיכונים הביומכניים שאליהם העובדים חשופים.

היות שהמשך עבודה ללא מודעות לנזקים ארגונומיים אפשריים עלול להוביל לפגיעות WMSD's מצטברות, יישמה החברה תוכנית התערבות חצי-שנתית להפחתת הסיכונים הארגונומיים. העובדים השתתפו בתוכנית באופן פעיל לכל אורך התהליך, בהדרכה ובפיקוח היועצים המומחים, וכן היו מעורבים בה כל בעלי המניות של החברה.

במסגרת התוכנית, אופיינה החשיפה לסיכונים ארגונומיים ב-11 ענפי ייצור וזוהו מצבי עבודה רבי סיכון. הוקם בסיס נתונים של אירועי כשל ציוד והשבתת מכונות והוגדרו יעדים לשינוי מידי ולטווח הארוך. התוכנית העלתה את מודעות העובדים לסיכונים הארגונומיים ואת שביעות רצונם מהירתמות הנהלת החברה לטובתם. בוצע שינוי או ארגון מחדש של חללי עבודה, למשל, הוחלפו מדרגות בשבילי הליכה רגילים והושגה הפחתה של 10% בהשבתת מכונות ואפס פציעות של עובדי תחזוקה במהלך שלוש השנים שלאחר יישום התוכנית.


מקור: Applying participatory ergonomics to improve the safety of textile maintenance workers
                                    Healthy Workplaces Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY


חברת שירותי כביסה וחיטוי באיטליה

חברת Servizi Italia מספקת שירותי כביסה וחיטוי לסקטור הבריאות באיטליה זה 30 שנה. החברה מעסיקה 1,963 עובדים, המפוזרים בתשע מכבסות וב-19 מרכזי חיטוי לטקסטיל ולכלים כירורגיים ברחבי איטליה. עובדי החברה מרימים מטענים כבדים ומבצעים פעולות מאומצות, חוזרניות ומסורבלות של הזרועות והטיה מזיקה של  הגב, ובכך מסתכנים בפגיעות WMSD's.

החברה ערכה סקר סיכונים ארגונומי בשיתוף עם חברת Ergocert, שבו נעשה שימוש במערכת מצלמות וידאו וחיישני Wi-Fi לבישים לצורך ניתוח ממוחשב של תנועות ומנחי עבודה בתחנות העבודה השונות. בכל תחנת עבודה נלקחו קטעי וידאו לפחות משני עובדים, אשר ייצגו נתוני קיצון אנתרופומטריים (ממדי אנוש) וביצעו כמה מחזורי עבודה. תוכנת המערכת אפשרה סנכרון בין קטעי הווידאו שצולמו לבין נתונים כמותיים הקשורים למחזורי העבודה.

דוגמאות של סיכונים ארגונומיים שזוהו:

 
  • הרמה כפולה של סלי כביסה וניעור שלהם לצורך ריקון תוכנם על גבי מסוע כביסה לפני שטיפה, באופן העלול להזיק לכתף ולגב.
  • מיון הכביסה על גבי מסוע - הרמת זרועות בהתאם לממדי הכביסה (למשל, סדינים ארוכים) וגובה מסוע המיון, באופן העלול להזיק למרפקים, לכתפיים, והטיה תדירה ומזיקה של הגב.
  • גיהוץ מכנסיים תוך הרמה מאומצת של הכתפיים וכיפוף מזיק של הגב.
 
העובדים קיבלו הדרכות לתפעול נכון של הגוף וליישום שיטות עבודה טובות יותר והוכנסו שיפורים ארגונומיים בתחנות העבודה, למשל, התאמת גובה מסועים ועמדות גיהוץ, והוספת עגלות לנשיאת כביסה; קיצור מרחקי הליכה ורוטציה של עובדים בין תחנות עבודה. הניטור הרציף של פעולות העובדים באמצעות המערכת החדשנית דייק את הערכת הסיכונים הארגונומיים ואת מדידת יעילות הפחתתם לאחר יישום השיפורים וההדרכות.

  

מקור: New operating methods and adapted machinery for preventing musculoskeletal disorders in laundries, Healthy Workplaces Good Practice Awards
                                                                                                                                                                                                        2020-2022 CASE STUDY

מפעל לעיבוד בשר בספרד

כ-90% מהיקף הייצור של חברת Elaborados Julián Mairal SL הספרדית הוא עיבוד ירכי חזיר לנקניקים. שלבי תהליך הייצור הם: קבלה, משקל, המלחה, ריכוך, השריה במרינדה, מילוי, תלייה וייבוש. העובדים משקיעים מאמץ פיזי משמעותי ומסוכן בחלק משלבי התהליך, למשל, בעת העברה ידנית של הבשר ממכל פלסטיק המונח על הרצפה אל מכל נירוסטה לצורך שקילה והמלחה (כפי שרואים בתמונה) מסכנים העובדים את בריאות הגב, ובעת תליית הבשר מעביר העובד באופן ידני 5 -7 ירכי חזיר, יחד, במשקל של 15 -21 ק"ג, אל מוטות תלייה, המוצבים בשני גבהים מעל כתפי העובד, ולצורך התלייה עולה העובד על סולם, משימה שעלולה להזיק לכתפיו ולסכן אותו גם בהחלקה ובנפילה בסביבת העבודה הרטובה של המפעל.

 

מקור: Introducing technical solutions in a meat production company to prevent musculoskeletal disorders, Healthy
                                                                                  Workplaces Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY


במטרה למנוע פגיעות WMSD's יזמה הנהלת החברה תוכנית לשיפור ארגונומי, תוך התייעצות עם חברה חיצונית מומחית, ושיתפה את העובדים במציאת הפתרונות האופטימליים עבורם. הוכנסו שני מתקני ייצור חדשניים לקו הייצור: תיבת שקילה, שגובהה ניתן לשינוי ולהתאמה לגובה העובד, באמצעות מערכת הידראולית, אשר אפשרה לעובד עבודה במנח זקוף, ללא הטיה מסוכנת של הגב, ומתקן תלייה הניתן לכוונון ולהתאמת גובה באמצעות מערכת פניאומטית (של אוויר דחוס), אשר ביטל את הצורך בסולם, מנע נזקים לכתפי העובדים וצמצם את הסיכון להחלקות ולנפילות. העובדים היו שבעי רצון מהתוכנית, ותהליך הייצור נעשה יעיל ובטיחותי יותר.

מפעל לעיבוד מתכת בלטביה

מפעל המתכת SIA Silkeborg Spaantagning Baltic בלטביה מעבד חלקי מתכת בתהליך מונחה מחשב, הכולל בין היתר פעולות של חיתוך, ריתוך, ניקוי (degreasing) באמצעות מתקנים ידניים ואוטומטיים. בכל שלבי התהליך מעורבים חלקי מתכת במגוון גדלים ומשקלים, שאת חלקם לא ניתן לשנע או להרים בעזרת מתקני שינוע והרמה רגילים, כגון מלגזות, עגורנים ועגלות לשינוע מטענים. כמו כן, בחלק מפעולות העבודה הידניות, שלעתים נעשות במנחי עבודה מסורבלים, נאלצים העובדים להשקיע מאמץ פיזי רב, למשל, החזקת חלקי מתכת קטנים באופן יציב על משטחי העבודה וצמודים אליהם, העברה ידנית של מכלי אמולסיה, ששוקלים 20 ק"ג, אל אמבטיות להשריית חלקי מתכת, והערמה ידנית של אריזות תוצרים, במשקל של עד 15 ק"ג כל אחת, במחסן לפני שילוחם ללקוחות.   

החברה חתרה למציאת פתרונות פרקטיים ומותאמים לתהליך הייצור לשינוע ולהרמה של מטענים כבדים למניעת פגיעות WMSD's בקרב העובדים. יושמו 23 פתרונות להפחתת עבודה ידנית, שהתבססו על הצעות, רעיונות ופיתוחים טכנולוגיים של העובדים עצמם. אלו כללו, בין היתר, שני מתקנים, נייד ומתכוונן, להחזקת חלקי מתכת קטנים על משטחי עבודה, עזרים טכניים להחזקה ולהרמה בטיחותית של חלקי מתכת גדולים וכבדים על ידי עגורנים, עגלות לשינוע מכלי אמולסיה וארגון מחדש של מחסן התוצרים והתאמת גובה שולחן האריזה לגובה העובדים.

 

מקור: Implementing customised solutions to heavy lifting in a metalworking company, Healthy Workplaces Good Practice Awards 2020-2022 CASE STUDY

התוכנית הצליחה בזכות הירתמות העובדים המנוסים, אשר ניצלו תקופות ייצור חלשות יחסית לפגישות של "סיעור מוחות" ו"תפרו" פתרונות מותאמים לתהליך, תוך שימוש יצירתי בפסולת מתכתית זמינה מתהליך הייצור. התוכנית הביאה לשיפור מנחים ותנועות עבודה, להפחתת סיכון לפגיעות WMSD's, פציעות ותאונות, לחיסכון בעלויות ייצור ולהפחתת פחת בייצור.    

חברת ביטוח בסלובניה

חברת הביטוח הבין-לאומית Zavarovalnica Triglav, d.d, הפועלת בסלובניה ובעלת סניפים בבוסניה והרצגובינה, קרואטיה, מונטנגרו, צפון מקדוניה וסרביה, מעסיקה כ-2,250 עובדים, רובם בעמדות מחשב במשרדי החברה ובבית.

הנהלת החברה רצתה לשפר את תנאי העובדים, את רווחתם, בריאותם, שביעות רצונם מהעבודה ונאמנותם למקום העבודה. לשם כך, היא יזמה תוכנית הוליסטית, המביאה בחשבון היבטים גופניים ומנטליים כאחד ותוכננה בהתייעצות עם פיזיולוג תעסוקתי. התוכנית כללה סקר סיכונים, ניתוח שיעורי היעדרות עובדים עקב בריאות לקויה, שילוב הדרכות ארגונומיה תקופתיות וסדנאות שנערכו אונליין עם קינסיולוג.

עמדות העבודה סודרו מחדש באופן ארגונומי יותר לעבודה בישיבה או בעמידה מול מחשב. סופק לעובדים ציוד חדש, כגון עכברי מחשב מיוחדים ושולחנות מתכווננים. הוצעו לעובדים ימי הבראה המותאמים לגילם, שבהם הם יכלו לקבל טיפולי ספא. הוספו אימוני כושר גופני אונליין פעמיים בשבוע והוצעה אפשרות נופש לעובדים עם מוגבלויות ותמיכה נפשית לאלו שנזקקו לה. כמו כן, הוספה תוכנית לעידוד חדשנות ולקידום רעיונות ופתרונות של העובדים.    

התוכנית השיגה הפחתה של 23% בשנת 2019 ו-19% בשנת 2020 בשיעור ההיעדרויות עקב מחלות; 300 עובדים השתתפו באימוני כושר גופני וההצעה לימי הבראה התקבלה באופן חיובי. על פי סקר חיוניות ארגונית, אינדקס ORVI, שנערך אחת לשנה בחברה, עלתה המוטיבציה של העובדים לעבודה ושביעות רצונם מהעבודה והשתפרו מדדים של בריאות, בטיחות ורווחת העובדים.  

  

מקור: Promoting workplace safety and physical and mental health in an insurance company, Healthy Workplaces Good Practice A
                                                                                                                                                         wards 2020-2022 CASE STUDY


מקורות

♦ ארגונומיה: גורמי סיכון לפגיעות שריר ושלד, ד"ר יוהנה גייגר, המוסד לבטיחות ולגיהות, 2016.
♦ ארגונומיה לעובדי בריאות אביטל רדושר, המוסד לבטיחות וגיהות, 2021.

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה