כניסה הרשמה צור קשר

טיפים לתחזוקה ותפעול (Housekeeping) של מקום העבודה

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:03/11/2022


המילים "משק בית" מזכירות ניקוי רצפות ומשטחים, הסרת אבק וסידור חפצים. במקום העבודה משמעותן היא שונה.

המגזין Safety+Health פרסם טיפים הנוגעים להשפעת תחזוקת מקום העבודה על הבטיחות והגיהות. תחזוקת המקום חיונית למקום עבודה בטוח. היא יכולה לעזור במניעת פגיעות  ובשיפור פריון העבודה והמורל, נוסף על עשיית רושם ראשוני טוב על המבקרים, ובסופו של דבר, תעזור גם במניעת קנסות מהמעביד שלא עמד בדרישות התחיקה. כך כותבת קארי גריי, יועצת בטיחות של לשכת התגמולים והפנסיה של אוהיו.

השיטות לתחזוקת מקום העבודה מתאימות למגוון רחב ביותר של מקומות תעסוקה. הן משתרעות על מקומות כגון משרדים מסורתיים ועד למקומות עבודה תעשייתיים, לרבות מפעלים, מחסנים ומפעלי ייצור, הכוללים גם חומרים מסוכנים, אבק דליק, וחומרים דליקים אחרים. לדעת כל אנשי הבטיחות, תחזוקת המקום צריכה להיכלל בכל תוכניות הבטיחות של מקום העבודה, וכל עובד צריך למלא את חלקו בה. כמו כן, צריכה להיות מחויבות של ההנהלה בהכרת החשיבות של תחזוקת המקום, כדי שגם העובדים יהיו שותפים לכך. 


להלן 11 הטיפים שמופיעים במגזין Safety+Health 

1. מניעת החלקה, מעידה ונפילה

על פי נתוני הלשכה לסטטיסטיקת תאונות עבודה בארה"ב, היו בשנת 2013 החלקות, מעידות ונפילות הגורם השני בגודלו לפגיעות בעבודה ולהיעדרות עובדים מהעבודה. הדרישה היא "לשמור על כל מקומות העבודה נקיים ומסודרים ובמצב תברואתי נאות". זה כולל מעברים, מחסנים וחדרי שירות. רצפות צריכות להיות נקיות ויבשות, וצריך להיות ניקוז במקום שבו משתמשים ב"תהליכים רטובים". יש לבחור ריצוף מתאים לסוג העבודה והחומרים (למשל, מלט, אריחי קרמיקה או חומר אחר) עם מקדם החלקה המתאים לתנאי העבודה, שכן סוגים שונים של ריצוף מחזיקים מעמד טוב יותר בתנאים מסוימים ובשימוש בחומרי ניקוי מתאימים, אומר פרד נורטון, מנהל טכני לטכנולוגיית ייצור בחברת Liberty Mutual Insurance in WalnutCreek, CA. חומרים שנשפכים על הרצפה, כמו שמנים וגריז, אם לא משתמשים בחומרי הניקוי המתאימים, הם מתפשטים וגורמים לחלקלקות הרצפה", אומר נורטון.

כדי לסייע במניעת אירועי החלקה, מעידה ונפילה, המוסד הקנדי לבטיחות ולבריאות בעבודה ממליץ על הנקודות הבאות:

 
  • ניקוי שפיכות ודליפות.
  • שמירה על מעברים ויציאות נקיים מחפצים.
  • התקנת מראות ושלטי אזהרה לטובת שטחים מתים (ללא שדה ראייה).
  • החלפת ריצוף בלוי, שחוק או שניזוק.
  • התקנת ריצוף נגד החלקה באזורים שלא תמיד אפשר לנקות.
  • שימוש באגנים (דליים) לקליטת טפטוף, ומחסומי גישה.

כמו כן, יש להתקין משטחי עמידה יבשים כבמות מוגבהות, שטיחים, רצפות מוגבהות או פתרונות עמידה יבשים אחרים היכן שהדבר מעשי. על פי תחיקת OSHA כל רצפת מקום עבודה צריכה להיות נקייה ממסמרים בולטים, רסיסים ושברים, חורים ברצפה, או ריצוף חסר או רופף לסוגיו.
 

2. מניעת סיכוני אש – דלֵקות

באחריות העובדים למנוע הצטברות של חומרים בעירים/דליקים מיותרים באזור עבודתם. פסולת בעירה/דליקה צריכה להיות מאוחסנת בכלי מתכת סגורים ולפנותה מדי יום.

"מדריך הבטיחות של המפקחים" של המועצה הלאומית לבטיחות (nsc) בארה"ב כולל את אמצעי הזהירות באש:

 
  • החזקת חומרים בעירים/דליקים באזור העבודה - רק בכמויות הדרושות לעבודה. כאשר אין בהם צורך יותר, יש להעבירם למחסן חומרים דליקים המיועד להם.
  • אחסנת חומרים דליקים ונדלקים בקלות - ללא שיהוי במקומות הייעודיים, הרחק ממקורות הצתה.
  • הימנעות מזיהום בגדים בנוזלים דליקים. בגדים שזוהמו יש להחליף.
  • שמירת מעברים ודלתות אש פנויים וחופשיים ממכשולים. יש להקפיד  שדלתות חדר המדרגות יהיו סגורות. אין לאחסן פריטים בחדרי מדרגות.
  • שמירה על מרווח בין חומרים המאוחסנים (במחסן) בגובה, למתזי כיבוי אש ומגלאי אש או עשן, בהתאם לנדרש בתקינה.
  • דיווח על סיכוני חשמל והוצאת הוראות עבודה לתיקון.
 
3. מניעת אבק

הצטברות אבק של יותר מ-0.8 מילימטרים, המכסה לפחות 5 אחוזים משטח החדר, מהווה סכנת פיצוץ משמעותית, זאת, על פי האגודה הלאומית להגנה מפני אש (NFPA). עובי שכבת אבק זו הוא בערך כמו עובי מטבע דק או מהדק נייר. גיהותנים צריכים לנטר את מקום העבודה לגילוי חשיפות לאבק ואם איכות האוויר תקינה או יש צורך בטיפול. שאיבת אבק היא שיטת הניקוי ה"מועדפת". טאטוא ושטיפת מים הן אפשרויות נוספות. ניקוי באמצעות לחץ אוויר או קיטור מותרות במשטחים ובמקומות לא נגישים או שיש בהגעה אליהם קושי בטיחותי.
 
סטיב אהרנהולץ, גיהותן תעשייתי בכיר בחטיבת מחקרי השטח של NIOSH, אומר שיש להשתמש במערכות ואקום יעילות או בשיטות רטובות, ולא בלחץ אוויר, כדי שלא ינשפו את האבק. בשיטת לחץ אוויר מרחיקים את האבק ומפזרים אותו. עוד מוסיף אהרנהולץ שאבק יכול גם להשפיע לרעה על אורך החיים של הציוד ועל איכות המוצרים.
 

4. מניעת פיזור חומרים

יש לשמור על ניקיון ותחזוקה של שטיחים או מרבדים באזור העבודה, שמונחים באופן חופשי על הרצפה או מודבקים עליה. זאת, לצורך מניעת התפשטות חומרים מסוכנים לאזורי עבודה אחרים או להידבקותם לביגוד ולנעליים. יש לבדוק ולוודא שהמרבדים לא יגרמו למעידות. כמו כן, ייתכן שיהיה צורך בשיטות ניקוי שונות לאזורים שונים, כדי למנוע זיהום צולב. יש להימנע משימוש באותו מגב לצורך ניקוי דליפה של חומר שומני ולא להשתמש בו באזור אחר לאחר מכן. אם החומרים רעילים, יש צורך בניטור ובבגדי עבודה נפרדים, במתקני רחצה ובמקלחות נפרדות, מוסיפה גריי. עובדים שעוסקים בחומרים רעילים, צריכים להחליף את בגדי העבודה שלהם ולהשאירם במקום העבודה ולא לקחת אותם הביתה.
 

5. מניעת נפילת חפצים

לדברי גריי,  התקנת הגנות, כגון סרגלי עצירה, מעקה או רשת יכולה לסייע במניעת נפילה של חפצים ופגיעה בעובדים או בציוד. יש לסדר קופסאות, כלי קיבול וחומרים בצורה אנכית וישרה, כדי למנוע מהם ליפול, אומר אחד מיועצי הבטיחות. חפצים כבדים יש להניח על המדפים התחתונים ולהרחיק פריטי ציוד מקצוות שולחנות. כמו כן, יש להימנע מהנחת חפצים באזורי העבודה, לרבות מעברים.

6. אי-סדר

אי-סדר במקום העבודה יכול להוביל לבעיות ארגונומיות ולפגיעות אפשריות אחרות, כיוון שלעובדים יש פחות מקום לזוז, אומרת היועצת גריי ומוסיפה שהפגיעות הצפויות כתוצאה מאי-סדר הן חתכים או פציעות, ובנוסף, יקטנו מרווחי העבודה, ובמקום לנוע בחופשיות, יהיה צורך להתפתל בין פרטי הציוד המפוזרים. יועצי הבטיחות מאוהיו ממליצים להחזיר כל דבר למקומו לאחר סיום השימוש בו, כגון כלי עבודה וחומרים אחרים, ולהיפטר מחומרים שאינם נחוצים יותר. כמו כן יש לשמור מעברים, מדרגות , יציאות חרום, לוחות חשמל ודלתות פנויים מחפצים.

7. אחסנת חומרים וציוד בצורה נכונה

באזורי האחסון אין לצבור חומרים ללא צורך. חלק מהעובדים מאחסנים לעתים סולמות או פריטים דומים בתוך חדרי חשמל, ואלה יכולים לחסום גישה ללוח חשמל, ליצור סכנת שרפה וכד'. יועץ OSHA מוסיף שמעסיקים נוהגים לבדוק בעיקר את אזורי רצפת הייצור, אזור התחזוקה, המחסן או אזורי האחסון הראשיים, אולם לעתים יופתעו להיווכח כי הבעיה היא באזורים הקטנים. אם קיים שטח אחסון נגיש ונוח לשימוש, סביר להניח שהעובד ישתמש בו ולא בכלי שנמצא במקום רחוק ממנו.
  

8. שימוש ובדיקת ציוד מגן אישי וכלי עבודה

אי-שימוש בציוד מגן אישי גרם לפגיעה בעובדים אשר עסקו בתחזוקה ונפגעו תוך כדי עבודתם, לדוגמה, בעת ניקוי שפכים או רסיסי זכוכית שבורה, שבבי עץ שגרמו לחתכים וכד'. בעת ביצוע עבודות תחזוקת המקום יש להשתמש בציוד מגן אישי בסיסי כגון נעלי בטיחות, משקפי מגן וציוד נוסף בהתבסס על הערכת סיכונים, אומרים יועצי הבטיחות. יש לבדוק באופן קבוע את כלי העבודה ולתקן כלים פגומים, ולא להשאיר כלים פגומים באזור העבודה.

9. קביעת התדירות של ביצוע התחזוקה

בתחזוקת המקום חייבים להשתתף כל העובדים, בדגש על שמירת אזור עבודה מסודר, ניקוי שפך במידת האפשר ודיווח על סכנות בטיחות. לפני סיום המשמרת על העובדים לבדוק ולנקות את אזור עבודתם ולפנות חומרים שאינם בשימוש. הקדשת זמן לכך יכולה להפחית את זמן הניקוי מאוחר יותר, אומרים המומחים. כמות הפסולת או המזהמים הנוצרים ומצטברים במקום העבודה יכולה לסייע בקביעת תדירות הביצוע של עבודות התחזוקה. תחזוקת מקום העבודה צריכה להיות שילוב של עבודות תחזוקה יסודיות ועבודות ניקוי או תחזוקה קלות ותכופות יותר.
 

10. הכנת נוהלי עבודה פנימיים

קיימת הסכמה בין המומחים שמדיניות התחזוקה (ניקיון המקום) צריכה להיכלל בנוהלי עבודה מוסדרים. נהלים אלה יכללו את חומרי הניקוי, הכלים והשיטות שבהם יש להשתמש, אומר היועץ נורטון. נורטון מוסיף שיש פערים רבים ביעילות ניקוי הרצפות בחומרים שונים, כפי שהוכח במחקרים שבוצעו. "זה תחום שלפעמים מתעלמים ממנו, לכן לדעתנו חשוב שזה יופיע בנוהלי העבודה".
 

11. חשיבה לטווח ארוך

תחזוקת המקום צריכה להיות יותר מיוזמה חד-פעמית - היא צריכה להיות המשכית, עם מעקב וביקורת אחרי הביצוע, ביצוע תחזוקה בלוח זמנים קבוע ושמירת רישומי התחזוקה. כמו כן, יש לפעול להכשרת עובדים לדיווח על סכנות המתגלות במהלך התחזוקה, כולל הגדרת יעדים וציפיות מביצוע שירותי התחזוקה, מציינת גריי.

מקורות:

 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה