כניסה הרשמה צור קשר

עדכון ההמלצות הבין-לאומיות עבור נשים הרות, העובדות בקרבת מקורות קרינה בלתי מייננת

מאת: ד"ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת, המוס"ל

תאריך:14/02/2023


חוקרים שונים בחנו בעבר את הקשר בין החשיפה לקרינה ובין ההשפעה על האם ועל העובר – השפעה על משך ההיריון, משקל היילוד, גרימת מומים מולדים ועוד. אף ש- ICNIRP מצאה כי הראיות במחקרים אלו לא היו עקביות, המלצותיה הן להגביל את החשיפות ולנקוט מקדמי ביטחון שונים

המלצות של הגופים הבין-לאומיים, המנחים את המגבלות לחשיפה לקרינה בלתי מייננת, עודכנו באחרונה. להלן עיקרי הדברים: בהמלצות אלו, נקבע לראשונה כי יש להגביל את החשיפה של הנשים ההרות לקרינה במקומות עבודה, לפי המגבלות המחמירות יותר, אשר חלות על האוכלוסייה הכללית.

החלטה זו מתבססת על הקביעה שלפיה יש להגביל את חשיפת העובר למגבלות אלו, ולכן גם את חשיפת האם ההרה. ההמלצות מפורטות במגבלות החדשות של ICNIRP, הוועדה הבינ"ל להגנה מקרינה בלתי מייננת, ושל IEEE, איגוד המהנדסים הבינ"ל (האחראי לתקן בינ"ל לסיכוני קרינה לאדם).

חשוב להדגיש, כי המלצות אלו מתייחסות לנשים הרות, הנחשפות לרמות קרינה גבוהות יחסית, בעת הפעלה, תחזוקה או התקנה של מכשירים קורנים, ולא בחשיפות שכיחות לקרינה ולשדות (דוגמת חשיפה לטלפונים סלולריים, למכשור WiFi ובלוטות׳, לארונות חשמל וכד').

החשש העיקרי שמובע על ידי גופים אלו הוא מחימום יתר של העובר (חימום של הגוף כולו או של חלקיו), מעבר למגבלות. מחקרים שונים בחנו בעבר את הקשר בין החשיפה לקרינה ובין ההשפעה על האם ועל העובר – השפעה על משך ההיריון, משקל היילוד, גרימת מומים מולדים ועוד. אף ש- ICNIRP מצאה כי הראיות במחקרים אלו לא היו עקביות, המלצותיה הן להגביל את החשיפות ולנקוט מקדמי ביטחון שונים, וזאת, עבור כלל ההשפעות של החשיפה לקרינה בלתי מייננת על האדם.

במסגרת תפקידי כראש תחום קרינה בלתי מייננת במוס"ל וחבר בוועדות תקינה בינ"ל לסיכוני קרינה, אני ממליץ על נקיטת הצעדים הבאים:  

 
  • במקום עבודה, יש לאתר מקורות קרינה אפשריים לחשיפה תעסוקתית לקרינה בלתי מייננת, בעת עיסוק ישיר בהם (הפעלה, תחזוקה, התקנה וכד'). מדריך של המוס"ל ובו פירוט של דוגמאות לחשיפות תעסוקתיות לקרינה.
  • עבור חשיפות אלו, יש לאתר אוכלוסיות "רגישות", דוגמת נשים הרות, בעלי מכשור רפואי נישא או מושתל (דוגמת קוצבי לב), בעלי שתלים מתכתיים ועוד.
  • יש לבחון את החשיפות לקרינה של העובדים בתפקידים אלו, על ידי גורמים מקצועיים, ובעיקר באמצעות מדידות קרינה.
  • יש לבחון במיוחד את החשיפות של האוכלוסיות ה"רגישות", כולל נשים הרות, ולהפחית את חשיפתן לרמות נמוכות עוד יותר משל יתר האוכלוסיות, כדי לעמוד במגבלות המחמירות יותר לאוכלוסייה כללית, או המותרות על ידי יצרני הציוד הרפואי.

חשוב להדגיש, כי המוסד לבטיחות ולגיהות עורך מדידות מקצועיות של קרינה במקומות העבודה, באמצעות ציוד מדידה מתקדם. ניתן לפנות למוס"ל לקבלת ייעוץ מקצועי באמצעות 9214 *

לחומרים נוספים שפורסמו באתרנו

 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה