כניסה הרשמה צור קשר

תקינה חדשה בישראל: ארגונומיה – גישה כללית, עקרונות ומושגים

מאת:ד"ר יוהנה גייגר

תאריך:01/12/2013


לראשונה בישראל, פורסמו במכון התקנים הישראלי תקנים חדשים בנושא ארגונומיה. פרסום התקנים בא בהמשך להמלצת ועדת המומחים בנושא ארגונומיה שהוקמה בתחילת השנה.  בוועדה, בראשות אייל לוי, השתתפו פרופ' יאיר ליפשיץ, יו"ר האגודה הישראלית לארגונומיה, ד"ר יוהנה גייגר, מדריכת ארגונומיה ארצית במוסד לבטיחות ולגהות, גב' זהר שרם, נציגת משרד הבריאות וד"ר אורן זק, מהאיגוד לרפואה תעסוקתית.  (ראה ידיעה- 11 מרץ, 2013  - :גיהות/400/364)

התקנים הינם וולונטריים, ומתבססים על אימוץ תקינה בינלאומית קיימת. חלקם מתייחסים לעקרונות הארגונומיה בסביבות עבודה כגון משרד, מחשב או ניטול ידני.  חלקם מציגים את עקרונות הארגונומיה באופן יסודי. להלן סיכום עיקרי התקן הישראלי 26800, המתבסס על תקן ISO "ארגונומיה – גישה כללית, עקרונות ומושגים." הארגונומיה מוגדרת על ידי האיגוד הבינלאומי, בו חברה האגודה הישראלית לארגונומיה ולגורמי אנוש, כתחום המדע העוסק בהבנת האינטראקציה בין בני אדם לבין מרכיבים נוספים של מערכת. הגישה הארגונומית מיישמת תיאוריות, עקרונות, נתונים ושיטות לעיצוב על מנת לשפר את רווחת העובד וביצועי כלל המערכת בה הוא פועל. 

יש לקחת בחשבון את מטרת המערכת, המוצר או השרות;  תכונותיה של אוכלוסיית היעד; יעדים ומטלות לביצוע; מגבלות קיימות; גורמים סביבתיים חברתיים, פיזיקליים וארגוניים; ושינוים העלולים לחול במהלך מחזור החיים של המערכת. 
 
 
עקרונות הארגונומיה
מפורטים בתקן העקרונות המובילים את הארגונומיה:
 

1. הגישה הארגונומית מציבה את האדם במרכז. יש לעצב סביבות עבודה בהתחשב ב:

אוכלוסיית היעד
יש לקבוע את זהותה של  אוכלוסיית היעד הספציפית. רוב הסביבות אינן מותאמות לכלל אוכלוסייה או לאדם יחיד. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי אוכלוסיית היעד עשויה להשתנות במהלך הזמן.

עיצוב ממוקד מטלה
יש לוודא כי המטלה המיועדת אמנן מתאימה למבצעיה האנושיים. לקויים בהתאמה עלולים לפגוע הן בביצוע והן באדם. 
יש להתחשב בפערים אפשריים בין העיצוב המטלה לבין ביצועה. 


הקשר הסביבתי
חשוב לקחת בחשבון את הסביבה הפיזית, הארגונית, החברתית והמשפטית בה ישמשו מערכת, מוצר, שרות או מתקן.  יש להגדיר את המרכיבים הסביבתיים הניתנים לעיצוב ולהתאמה, ואלו שאינם תלויים בתכנון המערכת. 

הערכה מבוססת בקריטריוני עיצוב
כשמבצעים הערכה של תוצר העיצוב הארגונומי של מערכת, של מוצר או של שירות, יש להתבסס על קריטריונים ארגונומיים מבוססים, גם במקרים בהם תהליך העיצוב המקורי התנהל לפי כללי העיצוב הארגונומי. קריטריונים ארגונומיים יכולים להיות קשורים לביצוע האדם; לבריאותו, רווחתו ובטיחותו; או לשביעות רצון. 
 
2. בנוסף, מוגדרים בתקן 26800 מושגים כלליים הקשורים בארגונומיה, לרבות מושג המערכת; מושג היחס בין עומס: השפעה, מושג השימושיות ומושג הנגישות.
 
3. מתוארות הדרישות הבסיסיות לקיום תהליך ארגונומי בעיצוב. על פי דרישות אלו:  
  • יש לכלול שיקולים ארגונומיים מוקדם ככל האפשר בתהליך התכנון.
  • יש לקבוע קריטריונים ארגונומיים לעיצוב
  • יש לקחת בחשבון את מטלות האשם ואת האינטראקציות  האנושיות
  • יש לערב את העובדים בתהליך העיצוב
  • יש בקריטריונים אלו ואחרים  הנכללים בתקן הישראלי לקדם את בריאותם ואת רווחתם של עובדים בכל המגזרים באמצעות שילוב שיקולים ארגונומיים בתכנון וביצוע של תהליכי עבודה בישראל.
 
ד"ר יוהנה גייגר היא מדריכה ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות, המוסד לבטיחות ולגיהות (מתוך דף מידע מס' 151 ג')  

 

 
 


 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה