מאת:שחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל
מבוא
תת-דיווח יכול להיווצר כאשר מקום העבודה (המעסיק) נמנע מלדווח על תקריות בטיחות או כשהעובד נמנע מלדווח עליהן. למשל, בבריטניה דווחו כ-60,645 מקרי פציעות ו-135 מקרי מוות במקומות העבודה במהלך 2022-2023. אולם, רבים מאמינים כי זהו רק קצה הקרחון, ולמעשה, ישנו פער משמעותי בין מספר המקרים המדווחים לבין אלו שאינם מדווחים.
הסכנות בתת-דיווח
תת-דיווח יוצר פער בין הנתונים שנאספים בשטח לבין המציאות, פוגם באינדיקציה לרמת הבטיחות בארגונים ומהווה מכשול בפני מעסיקים המעוניינים ללמוד לקחים מתקריות הבטיחות שאירעו, כך שעלולים להישמר סיכונים קיימים ולהיווצר סיכונים חדשים ובעצם תת דיווח עלול להוביל לתקריות בטיחות ולנזקים הכלכליים הכרוכים בהן.
הסיבות לתת-דיווח
עובדים נמנעים מלדווח על תקריות בטיחות, בין היתר, מהסיבות הבאות:
- חשש מהשלכות שליליות: כאשר עצם הדיווח מהווה סיכון לפרנסת העובדים וכאשר הם חוששים מענישה, או נתונים ללחצים ולנזיפות מהמעסיק ומהקולגות שלהם בעקבות הדיווח.
- אי ידיעה וחוסר הדרכה: העובדים אינם מבינים את חשיבות הדיווחים או כיצד לבצע אותם. בנוסף, חוסר הדרכה ראויה מקשה על זיהוי מצבים מסוכנים וכתוצאה מכך, עלול להפחית את שיעור הדיווחים.
- מערכות דיווח לקויות: מערכות דיווח איטיות ומסורבלות שאינן ידידותיות למשתמש יכולות להניא עובדים מדיווח.
- אי תגובה מצד המעסיקים והמנהלים: עובדים נמנעים לדווח כאשר הם מרגישים שהתלונות שהם דיווחו עליהן, אינן זוכות לטיפול מהיר וליחס הולם. העובדים עלולים לאבד אמון במעסיק וביעילות הדיווחים ולהפסיק לדווח.
- פערים אישיים ותרבותיים: תרבות עבודה שאינה מייחסת חשיבות מיוחדת לבטיחות ואינה רואה את החשיבות שבדיווח על תקריות בתחום זה. כמו כן, עובדים עשויים להימנע מלדווח משיקולים אישיים כמו דת או תפיסת עולם.
דרכי התמודדות
ישנן כמה דרכים המעודדות דיווח:
- תרבות עבודה המעודדת ומתגמלת דיווח: תרבות העבודה צריכה להיות כזו שלא רק מאפשרת דיווחי בטיחות אלא "מקדשת" ומעודדת אותם. מומלץ לתגמל את העובדים המדווחים בקביעות ולהבהיר כי הדיווח אינו חושף אותם לסיכונים תעסוקתיים או לענישה.
- מערכת דיווח קלה לשימוש: מערכת הדיווחים צריכה להיות פשוטה ומהירה. ניתן להוסיף כלי עזר דיגיטלים, כמו מחוונים ואפליקציות להנגשת הדיווח.
- הדרכה מקיפה וריענון: על הדרכת העובדים להיות מקיפה, לכלול הסברים על הליך הדיווח ולהדגיש את חשיבות הדיווח. יש לספק גם ריענון קבוע להדרכות אלו.
- הנהלה המדווחת בעצמה ומהווה דוגמה: על המנהלים והמעסיקים בארגון להוות דוגמה, להשתתף בדיווח ולקבוע תקדימים לשאר הדרגים בארגון.
- תגובה שקופה וברורה מצד המעסיקים והמנהלים: חשוב כי מענה המעסיקים והמנהלים לדיווחים על תקלות יהיה מהיר, ברור ויעיל. כאשר העובדים נוכחים בשינוי חיובי שהתרחש בעקבות הדיווח, הם מעודדים לדווח.
- תקשורת פתוחה: יש לאפשר תקשורת פתוחה בנושאי בטיחות בין כלל הדרגים בארגון, למשל, באמצעות פגישות קבועות בנושא בטיחות, דיווחים אנונימיים, צ'אטים וירטואליים ומתן הזדמנות להציע שיפורים.
מקורות: