כניסה הרשמה צור קשר

הפחתת גורמי סיכון ארגונומים בניקיונות פסח

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, מדריכת ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:30/03/2015


תחומי פעילות רבים משותפים לעיסוקינו הן בבית והן בעבודה, לדוגמה, עבודות מחשב, נהיגה, פעילות במטבח או בניקיון.  בכל הפעילויות האלו טמונים גורמי סיכון לפגיעות שריר ושלד, המכונות "פגיעות ארגונומיות".  

חשיפה תעסוקתית מובדלת לרוב מחשיפה ביתית בעוצמתה, ובפרט במשך החשיפה.  רמת החשיפה הביתית נמוכה בהרבה מהחשיפה בתעסוקה: לדוגמה, חדרניות בתי מלון נדרשות לסדר ולנקות כ-15 חדרים וחדרי שירותים, ולהציע כ-15 מיטות במהלך יום עבודתן, דרישות שאינן דומות לצרכי הניקיון ברוב בתי המגורים. בהתאם לחשיפות גבוהות אלו, שיעורי הפגיעות בקרב חדרניות נמצאו גבוהים כמעט פי שניים משיעורי הפגיעות בקרב טבחים בבתי המלון, ופי שלושה מעובדי המלצרות.

החשיפות שבניקיון הביתי לרוב אינן דומות בעוצמתן לעבודתן התובענית של חדרניות.  עם זאת, עם בוא האביב ולקראת חג הפסח, אינטנסיביות העיסוק בעבודות בית ובניקיון במשקי בית רבים עלולה להתבטא בכאבי גב, כתפיים, צוואר או ידיים, או בתסמינים אחרים של פגיעות שריר ושלד שלרוב קשורות לעבודה. דוגמאות לגורמי סיכון בולטים בפעולות סידור וניקיון הבית מצוינות בתיבה. על מנת להפחית את החשיפה הביתית לגורמי סיכון בעבודות בית, ניתן ללמוד מיישום כללי הארגונומיה בקרב עובדי ניקיון ומשק מקצועיים. 

בעקבות בחינת רמת הסיכון במטלות השונות, הציעו חוקרי המנהל לבטיחות ובריאות בתעסוקה בארה"ב (OSHA)  וגופים נוספים המלצות לאמצעים להפחתת גורמי הסיכון בעבודות משק תעשייתיות.
מתוך מטלות הניקיון בסביבה התעשייתית, ריקון ופינוי אשפה ושטיפת רצפה נתפסו כמטלות בעלות הסיכון הגבוה ביותר; אחריהן, שאיבת אבק, הזזה והרמה של רהיטים וניקיון חדרי שירותים. ניתן להקל על העומס בפעולות אלו, בבית או במקומות עבודה.

עקרונות בסיסיים להפחתת פגיעות שריר ושלד כוללים:

 
  • הפחתת כוח
  • שמירה על סימטרית הגוף
  • עבודה בגובה ביניים ככל האפשר למניעת כיפוף
  • גיוון מטלות

עקרונות אלו באים לידי ביטוי באמצעים פשוטים להתאמת עבודות הבית השונות. 

על מנת להפחית את גורמי הסיכון הארגונומיים, רצוי :

 
  • לסדר את סביבת הבית בצורה נוחה;
  • לבחור בכלים מתאימים ומתוחזקים היטב;
  • לאמץ הרגלי עבודה בהתאם לכללי הארגונומיה.

סידור סביבה נוחה

על מנת להקל על תהליך הניקיון, רצוי להימנע מאחסון חפצים רבים על הרצפה או מתחת לרהיטים.  מתוך ראיונות עם עובדים ותצפיות על עבודת הניקיון באוניברסיטה בשוודיה, נראה כי סלילי הכבלים וחוטי החשמל הפזורים על רצפות החדרים הקשו על פעולת שטיפת הרצפות.  פעולה פשוטה של הרמת הכבלים מהרצפה וחיבורם לשולחנות העבודה הפחיתה באופן משמעותי מנחי גוף קיצוניים כגון הושטת ידיים מעל הכתף, כיפוף ופיתול הגב וכריעה. בנוסף, נצפה שיפור ברמת הניקיון.

רצוי לבחון את מיקום אחסון ציוד הניקיון, לפני ואחרי השימוש.  גישה נוחה למטאטא, למגב ולמטליות ללא צורך בפיתול או כיפופים חוזרים תפחית את העומס החוזר על הגב ועל הכתפיים.  כמו כן, מקום ייעודי ונוח לתליית המטליות לייבוש יהיה נגיש ללא הושטת ידיים רחוק מן הגוף. במהלך הניקיון, רצוי לשמור על הציוד הדרוש – מטאטא, מגב, דלי, חומרי ניקוי ועוד – בהישג יד, כדי למנוע כיפופים חוזרים למעמקי הארון.

כמו כן, חשוב למקם את הציוד לשימוש בגובה ביניים – בין הברכיים ולבין הכתף – כדי למנוע כיפוף מיותר. לדוגמה, ניתן להניח את חומרי הניקוי ואת הדלי על השיש או בכיור ולא על הרצפה. 
בעבודות בית, כמו בתעשייה, הכנות לניקיון כוללות ביגוד מתאים, נוח ובטוח, לרבות נעליים יציבות ונוחות, לתמיכה מרבית ולמניעת החלקה.

ציוד ניקיון

בקניית חומרי ניקיון, מומלץ להעדיף אריזות או מיכלים קטנים על מנת להפחית את המשקל בזמן השימוש בחומרים. צורתן ואורכן של ידיות הכלים משמעותיות בקביעת מידת העומס על הגב והכתפיים.  רצוי שאורכן של ידיות מטאטאים ומגבים יהיה בהתאם לגובה המשתמש או ידיות מתכווננות.  חוקרים בשוודיה מצאו כי מנקים המשתמשים במגבים בעלי ידיות בגובה מותאם בעת ניקיון מדרגות דיווחו על הפחתה משמעותית בתחושת המאמץ ושיפור בנוחות. מדידת פעילות שרירי הכתף אישרה את תחושתם של העובדים.

ידיות של כלים קטנים יותר, כגון מברשות לניקוי אסלות או להסרת אבק,  צריכות להיות נוחות לאחיזה ובאורך שמאפשר הגעה קלה למקומות הגבוהים והנמוכים. כמו כן, ידית שאינה חלקה (מחושפשת או מעוצבת) תפחית את הכוח הנדרש באחיזה. משקלן של מטליות העשויות מיקרו-סיבים קל יותר בהשוואה לכותנה.  נדרש פחות מאמץ בניגוב ובסחיטה.  בבחירת שואב אבק, רצוי לשקול את נוחות השימוש: משקל קל ונשיאה נוחה; גישה נוחה לתקע ולכבל החשמל; צורת ריקון או החלפה נוחה, עם דרישות מינימליות לכיפוף ולהרמת השואב.  על מנת להפחית את הכוח הנדרש להפעלת השואב, התאמה השאיבה לסביבה – סוג השטיח או הרצפה – ותחזוקה טובה – ניקיון הגליל או שטיפת המסננים – מפחיתות את מאמץ המשתמש ומייעלות את העבודה. 

הרגלי עבודה 

הרגלי עבודה נכונים עשויים להפחית באופן משמעותי את העומס המופעל על הגוף בעבודות ניקיון. 

עקרונות ארגונומיים כוללים:

 
  • עבודה סימטרית:
ככל שהגוף שומר על סימטריה, מופעל פחות עומס על השרירים והמפרקים. 
דוגמאות לשמירה על סימטריה:

 
  • הימנעות מפיתול: בהפעלת שואב אבק, רצוי לאחוז בשתי הידיים, ולהניע את השואב בקו הגוף.  הפעלה ביד אחת, תוך פיתול הגוף לעבר השואב, יוצר עומס על עמוד השדרה ועל השרירים.


 
 
  • הפעלת שתי הידיים לסירוגין
הפעלת יד ימין ויד שמאל לסירוגין בפעולות טאטוא, ניגוב או ניטול מאזנת את המאמץ ומונעת עומס מצטבר על חצי גוף.



 
  • קירבה למטלה
ככל שפעילות הניקיון מתבצעת קרוב למרכז הגוף, מופעל פחות עומס על מפרקי הכתפיים, הצוואר והגב. 
לדוגמה, במקום להושיט את הגוף מעבר לקיר האמבטיה, רצוי להיעזר בידית לניקוי, או לקרב את כל הגוף.  כמו כן, ניתן להיעזר במזלף המקלחת להתזת המים. 



 
  • גובה ביניים
שמירה על ציוד הניקיון בגובה ביניים תמנע כיפופים רבים.  בצורה דומה, רצוי לתת את הדעת לצורת האחיזה בידיות המגב והמטאטא, כדי להפעיל כוח בגובה ביניים ככל האפשר. 
 

 
  • חלוקת המשקל לניטול
כדי למנוע מאמץ יתר בניטול, רצוי לחלק את המטלה למספר הרמות או נשיאות קלות יותר. לדוגמה, ניתן למלא דלי מים באופן חלקי , לחלק כביסה או כלים למספר ערימות או להעדיף אריזות חומרי ניקוי קלות יותר.  בעת שטיפת הרצפה, השארת דלי המים במקום אחד על השיש או בכיור, תוך הליכה הלוך וחזור לצורך סחיטת המטלית או החלפת המים, תפחית את העומס על הגב ותאפשר גיוון מטלות כולל הליכה.    
 
  • גיוון תנועתיות
רצוי לגוון את העומסים על הגוף על ידי חלוקה נבונה של שעות העבודה, וגיוון בין המטלות השונות.
כמו כן, חשוב לזכור לשחרר את העומס על הגוף על ידי תנועתיות מפצה במהלך העבודה: מתיחת הגב לאחור, שחרור הידיים או הרפיית הכתפיים. 
יישום כללים ארגונומיים בעבודות בבית כמו בתעשייה עשוי לשמור על הגוף ולמנוע כאבים מיותרים. 
מילות קישור:
פגיעות שלד- שריר, גורמי סיכון, ארגונומיה, עבודות משק, נשים, פסח

 

 
איורים
 Housekeepers: Practices to Improve Health & Safety using Ergonomics https://www.osha.gov/dte/grant_materials/fy10/sh-20998-10.html
 

 
מקורות נוספים:
 
Ergonomics Study of Custodial, Housekeeping, and Environmental Service Positions At the University of California. 2011. http://ucanr.org/sites/ucehs/files/97141.pdf
 
 




 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה