כניסה הרשמה צור קשר

ארגונומיה בכיתה - השפעת סביבת הלימודים על תלמידי בית ספר

מאת: ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:24/08/2016


במקומות עבודה רבים מתקיים אורח חיים יושבני (הכרוך בישיבה ממושכת) שעלול להביא לפגיעות שריר ושלד או לנזקי בריאות אחרים. יותר ויותר מחקרים מראים ששילוב תנועתיות ומנחי עבודה מגוונים בסביבת העבודה עשוי לשפר את בריאות העובדים ואת תחושותיהם. לאחרונה אף נקשרה עבודה במנחים מגוונים, הכוללים ישיבה, הליכה ועמידה לסירוגין, בשיפור ביעילות העובדים, והוכלת וגוברת הנטייה להפחתת היושבנות  במקומות עבודה רבים.  

גם בלימודים בולטת הנטייה להרגלי חיים יושבניים.  בבית הספר נדרשים הילדים מיום כניסתם למסגרת "לשבת בשקט" ולהטמיע הרגלי למידה תוך ישיבה ממושכת . תלמיד ממוצע יושב במהלך כ-80% משעות הלימוד בבית הספר. גם ילדי הגן נמצאים בישיבה כ-40% מזמן שהותם במסגרת הלימוד. 
 
נתונים אלה מובילים חוקרים רבים לבחון את סביבת בית הספר ולהשוותה לסביבת עבודה יושבנית. להלן ממצאים לגבי התאמת סביבת בית הספר לילדים והשפעתה על ישיבתם ועל לימודיהם, וכן, המלצות המומחים לסביבת בית ספר בריאה ונוחה. 

התאמת רהיטי בית הספר לתלמידים

במחקרים ברחבי העולם, ואף בישראל, נמצאה אי-התאמה בין ריהוט בית הספר לממדי הילדים. אי-התאמה ברורה נמצאה בסקרים בקרב תלמידים במדינות כגון ארצות הברית, יוון, צ'ילה, איחוד האמירויות הערביות, הולנד, הונג קונג והודו. לדוגמה: 

 
  • על פי מחקר שנערך בישראל, כיסאותיהם של כ-15% מתלמידי כיתה א' ושל 20% מתלמידי כיתה ו' נמצאו כלא מתאימים לילדים.  
  • מידת ההתאמה בין תלמידי חטיבת ביניים, שנבדקו במדינת מישיגן, לבין כיסאותיהם ושולחנות הלימוד שלהם הייתה נמוכה מאוד: רק פחות מ-20% מהתלמידים ישבו על מערך שהתאים לממדי גופם.  
  • כיסאות הכיתה התאימו ל-4% בלבד מתוך ילדי כיתות ז' שנבדקו בפורטוגל; שולחנות הלימוד התאימו ל-24% מן התלמידים.  
  • בקרב תלמידים בכיתות ב' ו-ד' ביוון היה מערך הכיסא והשולחן בלתי-מתאים לכלל הילדים; הציוד נמצא כמתאים לממדיהם של כ-12% בלבד מתלמידי כיתה ו'.  

ברוב המקרים, הן הכיסאות והן שולחנות הלימוד היו גבוהים מדי עבור רוב הילדים. בחלק גדול מן המקרים עומק המושב היה גדול מדי עבור הילדים.  

הממדים של רהיטי בית הספר ואופן הישיבה של התלמידים

לצורתם וממדיהם של רהיטי בית הספר השפעה מכרעת על צורת הישיבה, הנוחות והבריאות של הילדים.  

הממדים המשמעותיים בכיסא הם אלה: 

גובה המושב – רצוי שיתאים לאורך השוק של הילד (PH), כדי לאפשר לו הנחת רגליים על הרצפה, במנח של כ-90 מעלות כיפוף בברך. תמיכה נאותה לרגליים בעת הישיבה נחוצה כדי לייצב את הישיבה ולמנוע עומס יתר על  הירכיים ועל האגן. ישיבה על מושב גבוה מדי משאירה את הרגליים ללא תמיכה ועלולה ליצור לחץ של קדמת הכיסא על הרקמות הרכות שמאחורי הברכיים. 

ישיבה על מושב נמוך מדי, ובפרט כשהוא נמוך ב-4 ס"מ או יותר מגובה השוק, מגבירה את מידת הכיפוף בירך ובגב התחתון ובכך מבטלת את השקע הטבעי של עמוד השדרה המותני. שקע זה נועד להגן על מבני עמוד השדרה, כגון דיסקים בין-חולייתיים ועצב. ישיבה ממושכת במנח של כיפוף מותני עלולה ליצור עומס על הגב התחתון. 

עומק המושב – צריך להתאים לאורך הירך או למרחק בין הברך ובין האגן (BPL).   

 
  • עומק מושב במידה הפחותה מ-80% מאורך הירך עלול לגרום לחוסר תמיכה וליצירת לחץ בחלקו האחורי של הירך. 
  • עומק מושב העולה על 95% מאורך הירך מונע מהתלמיד להישען בנוחות על משענת הכיסא.  

במקרה שעומק המושב גדול מדי, התלמיד נוטה להחליק עם האגן לקדמת הכיסא כדי למנוע לחץ מאחורי הברך. ההחלקה קדימה מרחיקה את האגן מתמיכת המשענת ועלולה לגרום לישיבה שפופה, שבה הגב התחתון נמצא במצב של כיפוף. מצב זה מעביר עומס רב אל מבני הגב התחתון.  
 

מקור: http://www.dinbelg.be/2yearstotal.htm


רוחב המושב - תלמיד היושב על מושב צר מדי עבור רוחב האגן יהיה מוגבל בתנועתיות מצד לצד, המתקיימת באופן טבעי במהלך ישיבה ממושכת. סטטיות ממושכת בישיבה עלולה להפחית את זרימת הדם לרגליים ולהגביר את תחושת האי-נוחות בישיבה. 

גובה משטח השולחן - 
גובה משטח השולחן ביחס לגובה הכיסא חשוב בקביעת מנח הידיים, הכתפיים והצוואר, כשהתלמיד קורא או כותב. רצוי שגובה השולחן יהיה כגובה המרפק בזמן הישיבה.  

שולחן גבוה מדי עבור התלמיד יגרום למנח קיצוני של הרמת הידיים והושטתן לפנים כדי להניח אותן על השולחן, תוך הרמת הכתפיים. במקרה שיד אחת מורמת לשולחן, נוצרת א-סימטריה בכל הגב. החזקת הידיים במנח בלתי ניטרלי לאורך זמן יוצרת מאמץ סטטי ניכר, עומס על השריר ועל מפרקי הכתפיים.  


 

צילום:
G. Panagiotopoulou et al. / Applied Ergonomics 35 (2004) 121–128



מרחב אנכי בין הכיסא לבין השולחן – מרחב קטן מדי ימנע תנועה חופשית של הרגליים בעת הישיבה, כגון סיכול רגליים או תנועתיות לצדדים, ועלול ליצור לחץ על רקמות רכות של הירכיים.

כיסאות ושולחנות שאינם מותאמים לממדי הילדים עלולים להקשות עליהם לשמור על מנח ישיבה נכונה ובריאה לאורך שעות הלימוד. ישיבה בלתי מותאמת עלולה לגרום למנחים קיצוניים, כגון כיפוף או הרמת הצוואר, הרמת הידיים לגובה השולחן, הטיית הגב לצד, ביטול השקע של הגב התחתון ועומס מוגבר על מפרקים ושרירים. 

לדוגמה, עומק מושב גדול ביחס לאורך הירך של הילד יגרום החלקה קדימה, בתוך הכיסא, כדי למנוע לחץ מאחורי הברך. 


השפעת רהיטי בית הספר על נוחות, כאבים וביצועי התלמידים

חוקרים שונים בחנו את הקשר האפשרי בין סביבת בית הספר – שולחנות וכיסאות – לבין ביצועי התלמידים, צורת הישיבה שלהם ותלונותיהם. לאחרונה, סיכמה קבוצתו של החוקר קסטלוצ'י את ממצאיהם של  מחקרים קודמים.   

ברוב המחקרים נמצאה השפעה חיובית של התאמת גודל הריהוט או צורת הריהוט לתלמידים על תחושותיהם, מנחי הגוף שלהם או ביצועיהם בכיתה.  
בבחינת הקשר בין גודלם של רהיטי בית הספר לבין תלונות התלמידים על כאבי גב, כאבי צוואר  או תחושת אי-נוחות, מצאו רוב החוקרים עלייה בתלונות על אי-נוחות או כאב בקרב תלמידים היושבים על רהיט שאינו מותאם לממדיהם. לדוגמה, קבוצת חוקרים באנגליה מצאה קשר משמעותי בין ישיבה נמוכה מדי עבור התלמיד ובין תלונות על כאבים בצוואר ובגב העליון; במחקר שנערך בקרב 124 תלמידים בערב הסעודית נמצא קשר בין אי-התאמת רהיטי בית הספר לבין אי-נוחות התלמידים.    

נבדק גם הקשר בין התאמת רהיטי בית הספר לתלמידים לבין ביצועיהם. בקרב קבוצת תלמידי כיתות א' ו-ב' במדינת מרילנד, ארה"ב, נמצא כי הישיבה במערך ריהוט שהתאים לילדים הייתה קשורה לציונים גבוהים יותר במבחני מיומנות ידנית, כולל מטלות ידניות הנדרשות לכתיבה. ממצאים אלה תואמים את מסקנותיה של קבוצת חוקרים, שבדקה ילדים ישראליים ומצאה קשר בין לקויות כתיבה לבין מנחי גוף לקויים ואי-התאמת סביבת הכתיבה.
 
חלק מן המחקרים בחנו כיתות שבהן עיצוב אלטרנטיבי של הריהוט מאפשר מגוון מנחי גוף בזמן הלימודים. אלה כללו שולחנות עמידה, כיסאות מתכווננים או כיסאות בצורת אוכף. בין הממצאים: בכיתות שבהן ילדים יוכלו לעמוד דווח על שיפורים בהתנהגות וכן בקשב ובריכוז (למידע נוסף על
כיתות עמידה). 


פתרונות

מסקנות העולות מן המחקרים השונים:

 
  • לצורתו וגודלו של ריהוט בית הספר השפעה ניכרת על מנחי גוף של הילדים, נוחותם, ואף על התנהגותם. יש לוודא כי ריהוט בית הספר מותאם לממדי התלמידים. רצוי להיעזר בנתונים אנתרופומטריים רלבנטיים ועדכניים,  כדי להתאים את סביבת הלימוד למספר תלמידים רב  ככל האפשר.   
  • ריהוט הניתן לכוונון יכול להתאים לקבוצה גדולה יותר של ילדים, עם זאת, יש לוודא כי לתלמידים ניתנת הנחיה בהתאמת העמדה לישיבה.  
  • עיצוב של סביבת הלימודים, כדי לאפשר מגוון אופציות – עמידה, ישיבה גבוהה או ישיבה נמוכה, או ישיבה דינמית - משפרת את תחושת הילדים ואף את ביצועיהם בכיתה.  

 בתמונה דוגמא של כיסאות ילדים המתכווננים בגובה:


מקורות:
 
Castellucci et al. 2016. The Influence of school furniture on students' performance and physical responses: results of a systematic review. Ergonomics
Castellucci, H. I., P. M. Arezes, and C. A. Viviani. 2010. “Mismatch Between Classroom Furniture and Anthropometric Measures in Chilean Schools.” Applied Ergonomics 41 (4): 563–568 
 
Oyewole, S. A., J. M. Haight, and A. Freivalds. 2010. “The Ergonomic Design of Classroom Furniture/Computer Work Station for First Graders in the Elementary School.”
International Journal of Industrial Ergonomics 40 (4): 437–447.
 
Panagiotopoulou, G., K. Christoulas, A. Papanckolaou, and K. Mandroukas. 2004. “Classroom Furniture Dimensions and Anthropometric Measures in Primary School.” Applied Ergonomics 35 (2): 121–128.
 
Parcells, C., M. Stommel, and R. P. Hubbard. 1999. “Mismatch of Classroom Furniture and Student Body Dimensions.” Journal of Adolescent Health 24 (4): 265–273.
 
Ramadan, M. Z. 2011. “Does Saudi School Furniture Meet Ergonomics Requirements?.” Work: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation 38 (2): 93–101
 
Macedo et al. 2015. Match Between Classroom Dimensions and Students’ Anthropometry: Re-Equipment According to European Educational Furniture Standard. Human Factors 57:1, 48-60
 
Parush, Weintraub, Levanon-Erez, 1998, Ergonomic factors influencing handwriting performance. Work, Work 11(3):295-305

 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה