כניסה הרשמה צור קשר

מיטה רכה – עבודה קשה: פתרונות ארגונומיים לגורמי סיכון בעבודת חדרניות בבתי מלון - חלק א

מאת:ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:28/11/2016


שירות חדרים בבתי מלון לרוב מתבצע מאחורי הקלעים. צוות עובדי בתי המלון עמלים בניקוי וסידור החדרים כדי להבטיח לאורח חופשה מהנה ונעימה. אך מתברר כי תפקיד החדרניות בבתי מלון הוא בין התפקידים התובענים ביותר בצוות עובדי בית המלון. עובדים אלו חשופים לסיכונים ארגונומיים שונים ורבים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתי המלון בארץ מציעים  לתיירים כ-55,000 חדרי אירוח.  צוות העובדים כולל עובדי הסעדה, ניהול, תחזוקה וקבלה.  כרבע מכל המועסקים במערכת המלונאות הם חדרניות,  האחראיות על סידור וניקיון יומיים של חדרים אלה.     
                       
קבוצת עובדים זאת חשופה לסיכונים ארגונומיים רבים. לאחרונה, הוצע פתרון להפחתת סיכונים במטלה התובענית ביותר: סידור מיטות.  
 

עבודת החדרנית
 
חדרניות המלון אחראיות לסידור ולניקיון היומיים של כל חדרי האירוח וחדרי האמבטיה. המטלות בחדר השינה כוללות הסרת אבק מכל הרהיטים, ריקון פחי אשפה, הסרת והחלפת ציוד מתכלה, שטיפת כוסות וכלים אחרים, שאיבת השטיח וסידור המיטה. בחדר האמבטיה יש מטלות נוספות, כגון איסוף והחלפת מגבות, חיטוי וניקוי הכיור, האסלה והאמבטיה, סידור והחלפת אביזרי האמבטיה ומוצרי הניקיון, וניקוי הקירות, המראות והרצפה. עם פינוי החדר על ידי האורחים, החדרנית נקראת לערוך ניקיון יסודי יותר כדי להכינו לקראת האורחים החדשים. הניקיון כרוך במטלות נוספות, כגון שטיפת כל פחי האשפה, המגשים והכוסות; החלפת כיסוי המיטה ווילונות האמבטיה; הסרת האבק ושאיבת השטיחים באופן יסודי, גם מתחת או מאחורי הרהיטים. לטיפולה של כל חדרנית מוקצבים בין 14 ל-18 חדרים. מטלות ההכנה לניקוי החדר, כגון איסוף הציוד הנחוץ והכנת עגלת הניקיון, אורכות כשעה. הזמן המוקצב לניקוי וסידור של כל חדר הוא בין 20 דקות לחצי שעה. על פי תצפית שנערכה על עבודת חדרניות בקליפורניה, נמצא כי משך זמן הטיפול בפועל לכל חדר היה בין 15 דקות ל-49 דקות; בנסיבות מסוימות התארך טיפול יוצא דופן ל-90 דקות.   
 
 

חדרניות  - עובדות בסיכון
 
הרוב המוחלט של העובדים בחדרנות הוא נשים. בחלק מבתי המלון גברים ממלאים תפקיד של אב בית ומסייעים בהכנת העגלות ואחסון הציוד, אך מספר העובדים בתפקיד זה הולך וקטן ברשתות הגדולות, ועבודת ההכנה של הציוד נופלת על החדרניות. בעבודותיהן נחשפות העובדות לגורמי סיכון ביו-מכניים רבים, כגון הפעלת כוח רב; ניטול חוזר; מנחי גוף ממושכים או חוזרים של פיתול, כיפוף והושטה; תנועתיות חוזרנית ועוד.

נוסף על חשיפה לגורמי סיכון ביו-מכניים, עבודת החדרניות כרוכה בגורמי סיכון ארגוניים ופסיכו-חברתיים רבים. אלה כוללים לחץ של זמן בעבודה, היעדר שליטה בעבודה, שכר נמוך והיעדר ביטחון תעסוקתי.  

שינויים בעולם המלונאות

בשני העשורים האחרונים, חל שינוי ניכר באופי החדרים במערכת המלונאות, בהובלת רשתות המלונאות הגדולות בעולם ובארץ. במטרה לשפר את רמת השירות ואת תחושת היוקרה של האורחים צוידו החדרים בערכות דברי אמבטיה, בחלוקי בד מפנקים, בבקבוקי שתייה במיני-בר, בערכות קפה, תה, סוכר וכוסות, והבקרה ומילוי החוסרים נתונים לאחריות החדרנית. 

מיטות זוגיות או בודדות הוחלפו במיטות "קינג", המורכבות ממזרון בעובי מוגדל, המונח על בסיס מיטה. משקלו של מזרון "קינג" הוא כ-45 ק"ג; יחד עם בסיס המיטה, המשקל יכול להגיע לכ-80 ק"ג ויותר. מספר הכריות הולך וגדל, ומגיע לחמש כריות לפחות, בגדלים שונים. לכל כרית ציפית בהתאם לגודלה ולצורתה. לעתים יש להציע שלושה סדינים. מזרון המיטה מונח על בסיס המיטה, ללא רגליים. הנטייה בתי מלון רבים היא להסיר את רגלי הבסיס, כדי למנוע החלקת חפצים מתחת למיטה, וכדי להשרות תחושה של מרחב מוגדל בחדר. יחד עם שינויים אלה בריהוט ובציוד, רשתות בתי מלון מצטרפות לשאיפה העולמית להתייעלות, על ידי צמצום מספר חברי הצוות, ובמקביל – עלייה במספר החדרים שבאחריות כל עובדת. 

בתי מלון רבים מבססים את מרבית תפוסתם על קבוצות, השוהות במלון זמן מוגדר. כתוצאה ממדיניות זו, מתפנים חדרים רבים בו-זמנית, ועל החדרניות לבצע ניקוי יסודי במספר גדול של חדרים ברצף. 


שיעורי הפגיעה

על פי נתוני הלשכה האמריקנית לסטטיסטיקה תעסוקתית, שיעורי הפגיעות הלא-קטלניות בקרב עובדי ניקיון וחדרנות גבוהים כמעט פי שניים וחצי משיעור הפגיעות בקרב כלל עובדי המשק: היארעות של  272 מקרים ל-10,000 עובדים, לעומת שיעור ממוצע של 107. 

במחקר שפורסם בשנת 2010, שסקר את שיעורי הפגיעות בקרב כ- 1,000 עובדים המועסקים ב-50 בתי מלון ברחבי ארצות הברית, נמצא כי 39% מסך הפגיעות היו פגיעות במערכת השריר והשלד. שיעור הפגיעות בשריר ושלד הגבוה ביותר היה אצל חדרניות: כ-3.2 פגיעות לכל 100 עובדות (לעומת שיעור של 2 פגיעות ל-100 עובדים בכל מגזרי השירות).  

 
 
פגיעות שריר ושלד מצטברות בקרב עובדי בתי מלון 2010



פגיעות אלו התבטאו בעיקר בגב ובגפה העליונה.  
 
אזורי פגיעה בקרב חדרניות, כולל פגיעות שריר ושלד ופגיעות אחרות – ריבוי פגיעות בגב ובגפה עליונה.
מקור: Frumin


בשנים האחרונות פנו חוקרים, ארגוני עובדים וארגונומים לניתוח הסיכונים בעבודתן של חדרניות בבתי מלון, כדי להפחית את רמת הפגיעות. במחקר שנערך בניהול פרופ' מאראס באוניברסיטת אוהיו נמדדה תנועתיות העובדות בזמן המשמרת באמצעות מכשיר לביש (LMM- Lumbar Motion Monitor), המספק מידע ביו-מכני בזמן אמת.  עם הפעולות בעלות רמת הסיכון הגבוהה ביותר נמנו סידור מיטות וניקוי חדרי האמבטיה. לשתי פעולות אלו נראתה סבירות שמעל 70% להוות סיכון לפגיעות גב (סידור מיטה: 74% סבירות; ניקוי חדר אמבטיה: סבירות של 70%). 
 

בהמשך כתבה נוספת על חדרניות ( חלק ב') - סידור מיטות: אתגר ופתרונות 
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה