כניסה הרשמה צור קשר

אביב הגיע - פסח כשר ושיהיה גם בטוח

מאת:המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:25/03/2021


הפסח בפתח, ההכנות בעיצומן ואנחנו אצים רצים להיערך במועד לקראת חג החירות הבא עלינו לטובה. אבל לפני החירות - עבדים היינו: צריך לקנות, לנקות, לסדר לבשל, להגעיל את הכלים ועוד ועוד. עם כל אלה חשוב שנסב לסדר כשכולנו שמחים ובריאים – לכן עלינו להקפיד שאת ההכנות לחג נעבור ללא תאונות וללא פגיעות.

במאמר זה נסקור כמה מאפיינים בולטים לקראת החג, שחשוב לתת עליהם את הדעת בכל הקשור לבטיחות: הכנת מקום העבודה והבית לחג – ביצוע ניקיון ושימוש נכון בחומרי ניקוי, הורדת כלי החג והגעלת כלים בצורה בטוחה. 
 
ניקיון וחומרי הניקוי

לקראת חג הפסח השוק מוצף בסוגים רבים של חומרי ניקוי למטרות שונות. חשוב לדעת שרוב חומרי הניקוי מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאותנו במידה ולא נעשה בהם שימוש נכון.

כללים בסיסיים לעבודה בטוחה עם חומרי הניקוי:

 
  • לפני התחלת העבודה עם חומרי הניקוי הקפד על אוורור המקום.
  • יש להקפיד להשתמש באריזות המקוריות של חומרי הניקוי. העברת החומרים לאריזות קטנות יותר שאינן האריזות המקוריות מסוכנת ועלולה להוביל לתאונה. לא אחת התרחשו אסונות כאשר ילדים שתו חומרי ניקוי שאוחסנו בתוך בקבוקי משקה.
  • יש לסגור היטב את מיכלי החומרים מיד עם תום השימוש.
  • יש להרחיק את החומרים מקרבתם של ילדים. במהלך העבודה והאחסנה חשוב להקפיד על העמדת החומרים במקומות גבוהים. בשום אופן אין לאחסן חונרי ניקוי בארון שבו מאחסנים חומרח מזון. מומלץ לאחסן את חומרי ניקוי בארונות נעולים.
  • ערבוב בין חומרי ניקוי שונים מסוכן, עלול לגרום לריאקציה כימית ביניהם שכתוצאה ממנה נפלט גז רעיל העלול לפגוע בדרכי הנשימה ואף לגרום לפגיעות חמורות.
  • חומרי ניקוי המיועדים לשימוש בריסוס – יש לוודא שפיית הריסוס מכוונת מהגוף והלאה. לאחר היישום יש לסגור את הניצרה (בד"כ ע"י סיבוב של ראש התרסיס).
  • אין לרסס חומרי ניקוי בקרבת אש או מקור חום. חומרי ניקוי לא מעטים מכילים רכיבים דליקים מאוד. יש לאחסן את חומרי הניקוי בריחוק ממקור חום אש.
  • השתמש אך ורק בחומרים המיועדים לשימוש ביתי, חומרים לשימוש תעשייתי אינם מיועדים לשימוש ביתי.
  • מומלץ לרכוש אריזות בטוחות לפתיחה קשה ע"י ילדים.
  • הכר את סימני האזהרה המופיעים על אריזת המוצר:
 
     
 
  
        חומרים דליקים
                                         חומרים רעילים       
 
 
  • בעבודה ממושכת עם חומרי ניקוי מומלץ להשתמש בכפפות ניטריל או PVC, או בכפפות חד פעמיות. הכפפות צריכות להתאים לגודל כף היד. הכפפה צריכה להיות שלימה ללא פגמים או סדקים. אחת למספר שעות רצוי להוריד את הכפפות ולשטוף את הידיים ואף להחליף את הכפפות המשומשות לכפפות חדשות.
  • בשימוש בחומרי הדברה יש לרסס בהתאם להוראות על האריזה, ולהקפיד על הרחקת הילדים מהסביבה. מומלץ להשתמש בשירותי מדביר מקצועי בעל תעודה מתאימה ובתוקף.
 
הנחיות חשובות למלאכת הניקוי
 
  • נגב שאריות נוזלים מהרצפה, נעל נעלים המונעות החלקה.
  • בצע את פעולת הניקוי רק בטווח ההגעה, אין לעלות על מעקה המרפסת או מעבר לחלון כדי לנקות את התריסים/חלונות. יש להשתמש באמצעי המיועד להגעה למקומות רחוקים/גבוהים ללא סיכון לנפילה בעת ניקוי.
  • לצורך טיפוס למקומות גבוהים יש להשתמש בסולמות תיקניים. בשום אופן אין לאלתר אמצעים להגעה לגובה כמו ארגזים או כסאות לא יציבים. העמדת הסולם תתבצע בהתאם להוראות היצרן והוראות העבודה עם סולמות. חשוב לזכור עליה וירידה מסולם תתבצע בשלוש נקודות אחיזה (2 ידיים ורגל, 2 רגליים ויד) - יש לשים לב שהורדה של ציוד מהגובה או העלאתו כאשר שתי הידיים אוחזות בציוד ללא נקודת אחיזה מסוכנת ועלולה להיגמר בתאונה קשה.
  • יש לארגן ולתכנן את הציוד, החומרים, מספר האנשים, אופן וזמני ביצוע המטלות. הסיכונים גוברים כאשר מתחילים בביצוע המטלה ומגלים שהתכנון היה לקוי וחסר. לדוגמא: יותר מדי מטלות בו זמנית ובלחץ זמן - בישול (סכנה מאש גלויה) תוך כדי ניקיון (רצפה חלקלקה, שימוש בחומרי ניקוי) ביחד עם דיבור בטלפון הנייד (איפה היינו ומה עשינו?), המשלבים טיפוס על סולם כדי להוריד את כלי החג המאוחסנים בארונות גבוהים.
  • חשוב לזכור: כאשר מבצעים עבודות ניקיון אין להשאיר דליי מים (אפילו אם הם חצי מלאים), חומרי ניקוי, כלי עבודה ללא השגחה כאשר נמצאים תינוקות וילדים קטנים בסביבה. אסונות רבים התרחשו בזמן קצר של חוסר תשומת לב.
  • שימוש במטלית עם חומרי ניקוי שונים מחייב זהירות ועלול לגרום לראקציה בין חומרים. יש לקרוא את הוראות ואזהרות היצרן בשימוש עם חומרים שונים. מומלץ לעשות שימוש במטלית לחומר ניקוי אחד בלבד ולא לערבב.

הגעלת הכלים
ביצוע הכשרת כלים לקראת חג הפסח כרוכה בסיכונים ובהם: עבודה בחום, כוויות ושריפה.

אחראי:
עבודות הכשרת הכלים לפסח תבוצע על ידי אנשים מעל לגיל 18. עבודות ההגעלה המתבצעות במים חמים או רותחים יש לעשות בצוות בהשגחה ובאחריות של עובד מנוסה.
 

הדרכה: חובתו של האחראי להדריך את מי שמבצעים את ההכשרה בכל הנוגע לעבודה בטוחה. על האחראי לוודא שמקום ביצוע ההכשרה מתאים ובטוח וקוימו כל התנאים לביצוע העבודה בצורה בטוחה.העובד האחראי ידריך את מי כל המשתתפים המבצעים את ההכשרה בכל הנוגע לסיכונים ולתהליך העבודה הנכון והבטוח. על האחראי לוודא שהמקום בו מבצעים את ההכשרה מתאים, אין סיכונים העלולים לפגוע ולגרום לתאונה, במקום קיימים כל התנאים לביצוע העבודה בצורה בטוחה.

בטיחות אש: לפני שמדליקים אש ומתחילים בחימום המים להגעלה יש לוודא שבסביבה אין חומרים דליקים ומסוכנים, שנשמר מרחק מחומרים אלו. אם תנאי המקום אינם מאפשרים זאת יש להתקין מחיצה מחומר בלתי דליק שתפריד בין החומרים הדליקים לבין מקור האש. יש לתחום בסימון ברור את אזור הגעלת הכלים למניעת כניסת אנשים לאזור הסכנה.
 
מיכל החימום: יש לבדוק לפני מילוי המים שמיכל חימום המים שלם ותקין, הצבת המיכל תהיה על בסיס אופקי איתן ויציב. יש למלא את המיכל במים עד לגובה שלא יגלשו לאחר הכנסת הכלים, חשוב להקפיד להשאיר שוליים יבשים כדי למנוע גלישה של המים הרותחים.
 
המבער ומערכת החימום הארעית:
המבער יהיה מחובר לגליל הגז באמצעות צינור תקני המחובר אל ווסת לחץ. בטרם התחלת העבודה יש לבדוק את תקינותו של המבער על ידי טכנאי גז מוסמך. יש להעמיד את גליל הגז במרחק של לפחות 6 מ' מהמבער. יש להצית את הגפרור/המצית לפני פתיחת ברז הגז. הצת את הגז שפיית המבער מופנית מהגוף קדימה. בסיום ההדלקה יש לכבות את הגפרור בתוך כלי המיועד לכך. במקרה ומרגישים בריח של גז יש לעצור מיד ולסגור את ברז גליל הגז ולהזמין טכנאי מוסמך. בסיום ההגעלה יש לכבות את הגז לפני הסרת מיכל החימום מעל הלהבה. בסוף יום העבודה יש לאחסן את גליל הגז במקום אחסנה בטוח.

 
אמצעי כיבוי: ליד כל מיתקן לחימום מים יש להציב מטף כיבוי תקין מסוג אבקה יבשה במשקל של 6 ק"ג. יש לוודא כי כל העובדים בקיעים במיקום ובהפעלת המטף.
 
בטיחות הציבור:
הציבור יעמוד באזור שיסומן לכך, בפתח שיוגדר ימסרו הכלים להכשרה, באותו הפתח או בפתח נוסף שיוגדר ימסרו הכלים לאחר ההגעלה. עוברי אורח והמגיעים להגעלה לא יכנסו לתוך שטח העבודה.

 
ציוד מגן אישי
העובדים יהיו מצוידים במגפיים. יש להגן על גוף העובד באמצעות סינר עשוי מחומר בלתי דליק ואטום בפני מים. ידי העובדים יוגנו בעזרת כפפות עשויות חומר אטום למים. טבילת הכלים במים הרותחים תיעשה בעזרת כלי עזר ובשום אופן לא תעשה עם הידיים.


בסוף יום העבודהיש להשגיח על מיכל המים הרותחים עד להתקררות של המים לטמפרטורה פושרת193, אין להשאיר מיכל מים חמים ללא השגחה.
 
בטיחות בגז בישול (גפ"מ)

גז פחמימני מעובה (גפ"מ) או כפי שאנו קוראים לו בשפת היום יום "גז בישול" הוא גז דליק וכבד מן האוויר. הוא משמש לבישול ולחימום.

חשוב להכיר את הסיכונים האופייניים לגז הבישול כדי לדעת להיזהר מהם:
 
  • מאחר והגז כבד מן האוויר, אסור לאחסן גלילי גז, או להשתמש במכשירים הפועלים על גז במקומות ובחדרים המצויים מתחת למיפלס הקרקע.
  • כאשר חשים בריח האופייני של הגז - יש לסגור מיד, את הברז הראשי המספק את הגז למיתקן, ולפתוח חלונות ודלתות כדי לאפשר אוורור טוב של החלל. יש לנסות לאתר את סיבת הדליפה בעזרת מי סבון. אם איתור הדליפה דורש מיומנות ואם נדרש תיקון - יש לקרוא לטכנאי מוסמך.
  • כאשר חשים בריח של הגז – יש לנתק מבחוץ את מערכת החשמל מאספקת הזרם, כדי למנוע אפשרות להווצרות ניצוץ (כתוצאה מחיבור או ניתוק של מתג או מכשיר חשמלי), אשר עלול לגרום לדליקה ו/או לפיצוץ.

בישול

בהכנות לארוחת החג עוסקים בבישול ואפיה רבה. חשוב להקפיד על כמה כללי זהירות פשוטים שיעזרו לעבור גם את השלב הזה בשלום:
 
  • יש להפנות את ידיות הסירים והמחבתות כך שלא יבלטו ממשטח הכיריים, כדי למנוע היתקלות בהם ובמיוחד כאשר נמצאים ילדים בסביבה העלולים להושיט את היד ולמשוך בידית.
  • יש לסדר את הסירים על הכיריים/פלטה כך שיהיו יציבים ואחיזתם תהיה מלאה וטובה.
  • בעבודה עם סירים בעלי ידית מתכת וכן בהוצאת תבניות וסירים מהתנור יש להגן על הידיים ולהשתמש בכפפות הגנה מחום.
  • טיגון בשמן עלול לגרום לכוויות ואף לשריפה. יש להשגיח היטב על המחבת או הסיר בכל זמן חימום השמן והטיגון.
  • כלי עם שמן על הגז ללא השגחה עלול להתחמם יתר על המידה ולעלות באש בפתאומיות. במצב כזה חשוב לזכור לא להתיז מים על המחבת או הסיר. התזת מים על שמן רותח מסוכנת, פעולה זו רק תגביר את הלהבה ותגרום לשריפה ולפגיעה באדם העומד שם. יש לכסות את כלי הטיגון בעזרת מכסה או מגבת לחה, כדי לחנוק את הלהבה.
  • חשוב לשמור על הניקיון בסביבת העבודה – להרים מיד כל לכלוך ושאריות מזון שנפלו לרצפה, לנקות נוזל שנשפך/התיז על כדי שלא נחליק חס וחלילה. יש לוודא תנועה חופשית ללא הפרעות ומכשולים באזור העבודה (הנחת ציוד/סירים/תבניות על הרצפה וכו').

מידע נוסף לשמירה על בריאותכם פורסם ע"י אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית של המוסד לבטיחות ולגיהות, ניתן לקרוא בלחיצה על הקישור ארגונומיה במפעל מצות.

עובדים ומנהלי המוסד לבטיחות ולגיהות מאחלים לכל עם ישראל חג פסח כשר, שמח ובטוח.

לפרטים נוספים מידע נוסף ניתן למוסד לבטיחות ולגיהות בטלפון 9214* ובאמצעות האינטרנט info@osh.org.il
 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה